Pitääkö uudet lakanat välttämättä pestä? Pelkään pyykituvan mankelia :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minni-hiiri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Pesen aina uudet lakanat ja laitan huuhteluainetta, eivät jää koviksi. Mankelia mä en ole moneen vuoteen nähnytkään. Onhan ne välillä vähän ryppyisiä, mutta onko sillä niin väliä? Ensimmäisen nukutun yön jälkeen mankeloidutkin vuodevaatteet näyttävät siltä kuin niitä ei olis koskaan mankeloitukaan.

• Tykkää
Reactions: Minni-hiiri
Nukkumaan mennessä on yleensä pimeetä eli en kiinnitä huomiota. Ennen lasta silitin aivan kaiken mukaan lukien lakanat ja pyyhkeet. Nyt en silitä mitään. Ajankäyttökysymys.
Kaikki lakanat on puuvillasatiinia eli ei niin kovaa kuin pelkkä puuvilla.

Pitää pestä ennen käyttöönottoa. Kuivausrumpu tekee lakanoista ja pyyhkeistä ihanan pehmoisia. Lakanat tietty sairaan ryppyisiä mutta väliäkö tuolla, en mä niitä yöllä katsele vaan enemmänkin tunnustelen.

Mukaan huuhteluainetta niin pehmenevät hiukan eivätkä mene niin ryppyyn. Sit meet heti laittamaan ne kuivumaan kun ovat pyörineet niin säästyt pahimmilta rypyiltä. Ja mitä sun kysymykseen tulee, niin täytyy pestä! Uusissa lakanoissa (ja erityisesti vaatteissa) on aikalailla kemikaaleja, joita pesu vähentää. Tuskin niistä mitään iho-oireita saat vaikket pese, mutta niinkin voi käydä ja oireet voivat jäädä pysyviksi..

Kankaita myyneenä voin kertoa, että lakanakangas siloitetaan myyntiä varten formaldehydillä. Sen takia itse pesen uudet lakanat kolme kertaa, jotta aine lähtisi pois. Ja huuhteluainetta käytän myös luonnollisesti.

Mä pesisin...
Mä silitän normaalisti lakanat mutta esim. kesällä, kun kuivatan ne ulkona niin ei tarvi silitää. Ja nyt ei ole ollut aikaa silitellä ,niin nätisti kun laittaa kuivumaan,niin ihan suht sileitä niistä tulee.

Pesen, mutta en mankeloi. Vaikka olisi jäykkä petiin laittaessa, niin laita vaikka lapset heittää parit kuperkeikat lakanoissa, niin kyllä ne siitä pehmenee :D

Pitää pestä. Niissä on jotain ainetta, ettei rotat syö niitä matkalla kun ne laivarahtina kaukoidästä tuodaan -kaupan henkilökunta kutsuu sitä kauniisti ruumisvahaksi- ja sen takia ne on jäykkiä, ei ne ole enää pesunjälkeen yhtään kovia tai jäykkiä. Jos niitä ei oo tuotu, ne käsitelty jotta niitä ei syötäs kun ne viedään, jokatapuksessa ne on valmistautunu kuljetukseen, vaikka olis kotimaisesta tehtaasta.

• Tykkää
Reactions: Minni-hiiri
En mä ikinä mitään mankeloi, enkä kyllä juuri silitäkään. Pesen uudet lakanat ennen käyttöönottoa, mutta meidän kaikki lakanat on puuvillasatiinia tai sitten jotain muuta pehmeämpää puuvillaa, joten eivät ole kovia pesun jälkeen. Koneesta otettuani ravistelen niitä vähän ja laitan kaksin kerroin tangolle kuivumaan. Eivät ole edes kovin ryppyisiä kuivuttuaan.

Kaikki lakanat on puuvillasatiinia eli ei niin kovaa kuin pelkkä puuvilla.

:laugh: :laugh: :D Eiköhän se puuvillasatiinikin ole ihan 100% puuvillaa. Satiini itsessään ei ole mikään materiaali, vaan ilmaisee sitä, miten ne langat on sidottu.

Mutta joo asiaan, kannattaahan ne lakanat pestä ennen käyttöönottoa, silloin mahdolliset käsittelyaineet lähtee pesussa pois, ja jos on kirkkaan väriset lakanat, niin ne värit kiinnittyvät pesussa.

Ei sellaisia puuvillalakanoita olekaan, joita ei tarvitsisi silittää, no, paitsi ehkä flanelli. Jos kovuus on ongelma, niin kannattaa tosiaan käyttää esim. puuvillasatiinia perkaalin sijaan. Himlalla on aivan ihania pehmoisia lakanoita :)

No eiköhän kuitenkin kunnon parin tunnin pesu 90 riitä,ja tää ei koske nyt itse alotusta vaan näitä jotka pesee kolme kertaa :) . Itse käytän kuivuria ja pehmeitä tulee, eikä mene ryppyyn ku kunnolla pulistaa ennen kuivuriin laittoa

Taidan ostaa harvoin uusia lakanoita, kun nuo ei ollutkaan enää semmosia 'peltilakanoita'.

70-luvulla Lee Cooperin farkutkin seisoi pesun jälkeen ihan itekseen. Ne piti vetää kosteana päälleen - makuuasennossa :D

img20120306181453.jpg

(Kuva täältä)

Yhteistyössä