Pitääkö tämä paikkansa - np-ultra pitäisi tehdä rv 11-11+6 ?

Kuulema siksi jotta tulos on luotettava.
Olen kyllä käynnyt jokaisen kohdalla ennen kahtatoista viikkoa eli just tällä ajalla 11-11+6 ja tämän kohdalla myös mulla np-ultra niin että olen silloin 11+6.

Mutta tosiaan jäi kiinnostamaan että onko tuolla asialla mitään perää ?
 
Mä sain neuvolasta kanssa lapun mutta ei siin ole mitään että missävaiheessa ns on se np-ultra.Mutta sitten mulle neuvottiin neuvolasta että piti heti soittaa se aika että saan sen.
Ja nyt sitten kun kuulin tuollasta niin jäi miettii kamalasti tuota...
 
Saattaa pitää paikkansa. Itse kävin yksityisellä ja he tekevät np ultria vain 10+0-11+6, eivät sen jälkeen.
Sairaalat tekevät np ultran 11-13vkolla ainakin meilläpäin, mutta parista yksityiseltä kyselleenä sanoivat nuo viikot 10+0-11+6.

*muoks* Ja ihan olivat raskauden seurantaan erikoistuneita yksityisiä lääkäriasemia.
 
noi on niin paikkakunta kohtasia! meillä lappeenrannassa pitää tehdä nimenomaan 11-11+6 aikana ja verikoe pitää ottaa samana päivänä, jos siis siihen "osallistuu".. iteki ihmettelin just tota et miten jotku käy niin eriaikoina, mutta jokaisella sairaalalla on omat näkemykset!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja äiti lpr:
noi on niin paikkakunta kohtasia! meillä lappeenrannassa pitää tehdä nimenomaan 11-11+6 aikana ja verikoe pitää ottaa samana päivänä, jos siis siihen "osallistuu".. iteki ihmettelin just tota et miten jotku käy niin eriaikoina, mutta jokaisella sairaalalla on omat näkemykset!!
Tuntuu kyllä tosiaan olevan tosi paikkakuntaisi.No täytyy kait olla itse nyt kuitenkin tyytyväinen että on 11+6 se oma ultra jos siitä saa sen tarkimman "tuloksen".Itse en tähän seulontaan osallistunut.
Se alkoi vasta Porvoossa muutenkin ihan n.4-5 viikkoa sitten,kun ne neuvolasta mulle asiaa selitti.

 
Mä sain neuvolasta just lapun missä lukee että se np ultra tehdään rv10-14, mutta otollisin ajankohta on rv11-13. Edellisistä on muistaakseni tehty siinä rv11-12 aikoihin. Että taitaa tosiaan vaihdella paikkakunnittain.
 
Itse kävin yksityisellä rv 10+5 ja julkisella rv 13+0. Yksityinen lääkäri pystyi jo tekemään saman np- seulan kuin tuo julkinenkin on ja ihmettelin kovasti aikanaan miksi julkinen puoli antaa raskauden mennä noin pitkälle (eivät sitä kuitenkaan suostuneet siirtämäänkään, pyynnöstäni huolimatta). Minäkin kun olen kuullut, että 11+6 jälkeen tulos ei enää olisi niin luotettava :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja Annu82:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti lpr:
noi on niin paikkakunta kohtasia! meillä lappeenrannassa pitää tehdä nimenomaan 11-11+6 aikana ja verikoe pitää ottaa samana päivänä, jos siis siihen "osallistuu".. iteki ihmettelin just tota et miten jotku käy niin eriaikoina, mutta jokaisella sairaalalla on omat näkemykset!!
Tuntuu kyllä tosiaan olevan tosi paikkakuntaisi.No täytyy kait olla itse nyt kuitenkin tyytyväinen että on 11+6 se oma ultra jos siitä saa sen tarkimman "tuloksen".Itse en tähän seulontaan osallistunut.
Se alkoi vasta Porvoossa muutenkin ihan n.4-5 viikkoa sitten,kun ne neuvolasta mulle asiaa selitti.
Siis mikä alkoi Porvoossa vasta 4-5 viikkoa sitten? Np-ultra seurantaako tarkotat? Kyllä se on Porvoossa ollut ihan vuosia jo... Vai ymmärsinkö jotain väärin? :D
 
Mä olen tallentanut koneelle FinOhtan raportin sikiöseulonnoista. Siinä sanotaan näin:

Niskaturvotuksen laajuutta voidaan käyttää trisomioiden riskiä arvioivana seulontatutkimuksena
raskausviikoilla 10-13, ennen kuin sikiön imunestekierto on
kehittynyt.

Ja näin:


Varhainen seerumiseulonta tehdään raskausviikoilla 8-11 (täydet viikot) mittaamalla
äidin verestä erotetusta seerumista raskauteen liittyvä valkuaisaine
(PAPP-A) ja raskaushormoni (vapaa ß-hCG). Sikiön 21-trisomiassa ß-hCG-taso
on korkea ja PAPP-A-taso matala verrattuna normaaliin raskauteen (50, 51),
mutta ero 21-trisomia- ja normaalin raskauden välillä pienenee raskauden
edetessä. PAPP-A-määrityksen herkkyys vähenee jo raskausviikoilla 12 ja 13,
minkä jälkeen sen mittaamisesta ei ole enää seulonnassa hyötyä. Varhainen
seerumin seulontatutkimus on luotettavin, kun verinäyte otetaan raskauden
kestettyä vähintään 8 viikkoa, mutta ei pidempään kuin 11 viikkoa.
 
mulle sanottiin ultrassa että parasta on kun sen tekee viikolla 12+ (eli viikolla 13) en kyllä usko että sillä on niin tarkkaa väliä, joskus 11.0 ja 13.0 välillä on varmaan hyvä. Itselläni se tehtiin 12.5 ja ultraaja lääkäri oli ainakin tyytyväinen tuloksiin.
 
Ja mulle tokastiin eilen, että np-ultra on myöhässä eikä tuloksella tee mitään, kun otettiin 12+4. Meilläpäin on kyllä ennen riittänyt 11-13 viikoilla otetut tulokset.. ja minun ei tarvinnu varata aikaa itse vaan se annettiin neuvolan tietojen pohjalta suoraan sairaalasta se aika. On se vaan hyvä, että nämä tutkimukset joskus saadaan yhtenäiseksi kaikille ja kaikilla paikkakunnilla. Järkyttäviä nämä erot eikä nämä todellakaan ole omiaan helpottamaan panikoivien mammojen odotustunnelmia!!!!!!! Hirveetä myllytystä vaan lisää näitten erojen takia. Mutta.. toivotaan kaikki parasta!
 

Yhteistyössä