Pitääkö Oriflame-myynnistä ilmoittaa?

  • Viestiketjun aloittaja apuva..
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Jos saat pelkän kotihoidontuen, ei sun mitään tulojasi tarvitse sinne ilmoitella. Mutta jos saat sitä hoitolisää vai mikä se onkaan, siihen vaikuttavat varmaan kaikki sun ja varmaan puolisonkin tulot.
 
vieras
Kela saa tietää, jos olet työsuhteessa ja Oriflame maksaa ennakonpidätykst, eläke- ja sosiaalivakuutukset sekä muut. Sieltä menee tieto Kelaankin verotietojen kautta. Jos et ole työsuhteessa, vaan yrittäjä, niin oletko huolehtinut kaikki yrittäjävelvoitteet. Ihan sillä vain, ettei tulisi puuhastelu todella kalliikksi.
 
alvia maksellaan vasta sitten kun ylittää 8500 euroa.. ja olikos se eläkemaksut jos on yli 6000 euroa.. en muista miten tuo menee.
 
^ Jos tulo maksetaan palkkana, niin silloin TyEL:iä maksetaan mielestäni aina, palkan määrästä riippumatta. Yrittäjän lakisääteistä eläkevakuutusmaksua yli YEL:iä maksetaan sen sijaan ainoastaan noin 6500 euron työtuloista.

Alvia maksetaan tosiaan vasta kun liikevaihto on yli 8500 euroa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja konsultti myös:
Kysypä asiasta omalta tiiminjohtajaltasi... verottajalle ei ainakaan mun mielestä tartte ilmoittaa jos vaan harrastaa eikä ole y-tunnusta, näin mulle sanottiin
Muuten ei pidä paikkaansa, sulle on annettu väärää tietoa, kaikesta pitää ilmoittaa eikä se paljoa paina jos käy verottajan luona juttusilla. Ikävää vain jos kärähdät ja joudut taantuvasti ilmoittamaan esim. vuoden ansiot mitä oot saanu myymistä tuotteista. Näin kävi monella Avonilla ja joutuivat vielä taantuvasti maksamaan alvit.
 
Alkuperäinen kirjoittaja konsultti myös:
Kysypä asiasta omalta tiiminjohtajaltasi... verottajalle ei ainakaan mun mielestä tartte ilmoittaa jos vaan harrastaa eikä ole y-tunnusta, näin mulle sanottiin
Onko myyntitoiminta harrastamista vai ei, sen päättää verottaja. Jos toiminta on vuosi toisensa perään tappiollista, voi verottaja tulla tulokseen, että toiminta on harrastustoimintaa, mutta heti jos toiminta muuttuukin voitolliseksi, voi tilanne kääntyä päinvastoin. Kuten Jaanuska sanoi, olet tosiaan saanut virheellistä tietoa. Jos asiasta "jää kiinni" eikä tuloista ja menoista ole mitään tietoa, verotettavat tulot arvioidaan.
 
tavallinen äiti
Itse olin joskus vuosikausia sitten Oriflame-konsulttina, eikä tullut mieleenkään ilmoitella verottajalle niitä roposia, "tienasin ylimääräistä" n. 1-5e/kk...
 
ep
Alkuperäinen kirjoittaja Jaanuska:
alvia maksellaan vasta sitten kun ylittää 8500 euroa.. ja olikos se eläkemaksut jos on yli 6000 euroa.. en muista miten tuo menee.
Mun mielestä verottaja puuttuu asiaan, jos "liikevaihto" ylittää 5000.
Ainakin kamulle kävi näin.
 
maisa
Ei tarvii myyntikonsultin ilmoitella mitään mihinkään!Toiminta on harrastustoimuntaa ja tulos on aina tappiollinen. Vasta kun nouset tiimin vetäjäksi hommaat y-tunnuksen ja olet yksityinen yrittäjä, mutta siitä huolimatta toiminta katsotaan harraste toiminnaksi ja yleensä pyörii edelleen miinuksella ;)
Ja tämä on aivan varmaa tietoa, sillä itse näitä juttuja olen tässä seuraillut ja selvitellyt ja itsekkin olen toiminnassa mukana!
 
maisa
tai voihan niitä "tuloja" ilmoitella, jos siltä tuntuu mutta turhaa se on ainakinkelalle, sillä samalla kun viet sine selvityksen tuloista niin viet selvityksen myös menoista ja olet miinuksella, eikä niitä siis kiinnosta se
 

Yhteistyössä