Pitääkö muuttoilmoituksessa olla molempien huoltajien suostumus/allekirjoitus jos alaikäinen muuttaa (eroperhe)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja etä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

etä

Vieras
Olen siis kiinnostunut siitä, mitä laissa sanotaan, en siitä mikä on käytäntö? Tiedän että todella moni lähivanhempi muuttaa lapsen kirjat kysymättä etävanhemmalta. Meillä vastaava tilanne. Mulla ei ole mitään muuttoa vastaan, mutta haluan tietää oikeuksistani, eli siitä pitääkö myös mun allekirjoitus tai hyväksymys olla muuttoilmoituksessa. Meillä yhteishuotajuus ja lapsi siis jo asunut muutaman vuoden äidillään pääsääntöisesti.

En tiedä, mutta luulen ettei sillä muuttoilmoitushan on nimensä mukaisesti ilmoitus. Sitä mietin että teillä kun on yhteishuoltajuus niin oletteko yhteishuoltajuussopimusta tehdessänne keskustelleet aiheesta tai onko niissä yleensäkään puhetta näistä tilanteista. Onko sinulla esim. oikeus nostaa asia tapetille ja yrittää esim. "päähuoltajuus" itsellesi.

äiti muutti kotoa pois samalla muutti lasten osoitteet samaan kuin hänen. veljeni ei halunnutkaan äidille asumaan vaan jäi isällä, teimme osoitteen muutoksen ja kaskummaa se ei mennyt läpi koska ei ollut äidin allekirjoitusta. aika jännä kumminkin ettei äiti isän allekirjoitusta tarvinnut.

Alkuperäinen kirjoittaja piprane ema:
Kun muutin lasten kanssa pois yhteisestä kodista niin minulle soitettiin maistraatista ja pyydettiin exän puhelinnumero et saivat varmistettua hänen suostumuksensa lasten muuttoon.

On, kiitos tiedosta. Eli lain mukaan tosiaankin pitää olla myös etävanhemman suostumus muuttoon. Monestihan näitä kuitenkin katsotaan läpi sormien ja lähi muuttaa kysymättä etältä lupaa.

Mä kun muutin lasten isästä erilleen,ei mitään selvittelyjä tarvinnut.
Samoin kun muutin uuden miehen kanssa yhteen,ei mitään.
Kai se paikkakuntakohtaista sitten.

Mut onneks ei ole tarvinnut eksää vaivata,kiusaa olis tehnyt vain ja ainoastaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Onkohan tuossa kyse myös siitä, muuttaako vaikka toiseen kaupunginosaan vai toiselle puolelle maata? Lähelle entisestä paikasta vai kauas? Että kyselläänkö perään vai ei?

No ei ole, eikä todellakaan kysele maistraatti tollasta. Ihan höpö juttu. Että niillä oikeesti olisi aikaa ja halua alkaa soitella ihmisten perään et onko miehen lupa muuttaa :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja ne ei:
No ei ole, eikä todellakaan kysele maistraatti tollasta. Ihan höpö juttu. Että niillä oikeesti olisi aikaa ja halua alkaa soitella ihmisten perään et onko miehen lupa muuttaa :laugh:

No en minä näistä tiedä, kun ei ole tarvinut omakohtaisesti pohtia, kunhan tuumin. Ja kun joku tässä ketjussa sanoi niin tehdyn, en minä heti ajattele, että ai jaa tuopa valehtelee, jos on kyse asiasta, jota en tunne.

No ilmeisesti ei tarvita mitään lupaa, tai sitte miehen exä on väärentäny ne. Hän muutti lapsen kanssa eikä edes kertonut isälle että on muuttanut. Monta kuukautta myöhemmin vasta tuli ilmi.

No siis miettikää nyt iteki että minkä verran ihmiset muuttaa? Mikä työ olis maistraatilla tehdä sellanen selvitys joka perheestä että onko isä mukana ja että onko yh vai yhteishuoltjuus ja onko isä antanu luvan muuttoon :o Että ei todellakaan kysele mitään suostumuksia muutto ilmoitusta tehtäessä maistraattiin.

En siis kaivannut mitään mututuntumaa!
Vaan kyselin lain perään. Kai teistä jokainen tietää, mitä sanotaan laissa lapsen huollosta?

"Lapsen huoltajat vastaavat yhdessä lapsen huoltoon kuuluvista tehtävistä ja tekevät yhdessä lasta koskevat päätökset, jollei toisin ole säädetty tai määrätty."

"Lapsen huoltajan on turvattava lapsen kehitys ja hyvinvointi siten kuin 1 §:ssä säädetään. Tässä tarkoituksessa huoltajalla on oikeus päättää lapsen hoidosta, kasvatuksesta, asuinpaikasta sekä muista henkilökohtaisista asioista."

Eli osa teistä on todennäköisesti toiminut väärin kun ei ole pyytänyt exän allekirjoitusta ja suostumusta muuttoon. En tiedä sitten, että miksei maistraatti puutu näihin? Ilmeisesti sielläkään ei ole lakia lukeneita ihmisiä riittävästi.

Kun muutin lasten kanssa pois yhteisestä kodista niin minulle soitettiin maistraatista ja pyydettiin exän puhelinnumero et saivat varmistettua hänen suostumuksensa lasten muuttoon.

Samoin meillä. Pitää olla juridinen yksinhuoltajuus että saa muuttaa ilman toisen "lupaa".

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:

Samoin meillä. Pitää olla juridinen yksinhuoltajuus että saa muuttaa ilman toisen "lupaa".

Miehellä ja eksällään on yhteishuoltajuus. Äiti on lähivanhempi. Silti ei mitään kysytty eikä muutosta tullut mitään ilmoitusta. Selvisi monta kuukautta myöhemmin kun yritettiin viedä lasta kotiinsa niin kappas, eivät he asuneetkaan enää siellä mihin yritimme lasta viedä...

Jos sä ap kyselet lain perään ja miten se iihan oikeesti menee niin onkohan sulla piiiikkkkasen väärä foorumi sitä kysellä?? Soitappa kuule maistraattiin tai jollekki asianajajalle ja kysy sieltä!

Ja mulla ei ole mutua, olen muuttanut lasten kanssa erilleen puolisosta ja tehnyt muuttoilmoituksen aivan normaalisti eikä todellakaan kukaan kyselly onko mulla lasten isän lupa muuttaa. Tuota varmasti kyselleen Irakissa, Iranissa, Afganistanissa mutta halooooooo ei Suomessa!

Kakat pitää olla. Mutta toki täällä voi kertoa ihan mitä vaan sontaa :laugh: ap soita sinne maistraattiin ja kysy sieltä. Tai älä soita ja toimi kaks+palstan ohjeiden mukaan :D

Minä voinki ottaa sun rikosilmoitusksen tässä vastaan heti samantien :D

Alkuperäinen kirjoittaja juu:

Kakat pitää olla. Mutta toki täällä voi kertoa ihan mitä vaan sontaa :laugh: ap soita sinne maistraattiin ja kysy sieltä. Tai älä soita ja toimi kaks+palstan ohjeiden mukaan :D

:o No näin mulle ainakin maistraatista sanottiin kun muutin lapsien kanssa uuteen osoitteeseen, toisen huoltajan allekirjoitus vaadittiin. Naura sä siellä vaan ihan rauhassa.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:

Etkö sä osaa lukea tuota lakia lapsen huollosta? Tavutanko sen sulle? Siinähän sanotaan varsin selvästi, että huoltajat päättävät mm. lapsen asuinpaikasta!!!

Tänään varmistin omalta kohdaltani tilanteen Vantaan maistraatista. Lapsi ollut kirjoilla äidillään eka pari vuotta ja sit muutti Turkuun Vantaalta. Sai tehdä muuton näemmä omin päin ilman mun suostumusta. Sit iski työttömyys ja muutti kaverilleen Helsinkiin ja siirsi lapsen kirjat minulle tilapäisesti, kunnes löytää kämpän täältä Vantaalta. Siihen annoin toki suullisen luvan, mutta mitään papereita ei tarvinnut ikinä allekirjoittaa Hesaan.

No löysi kämpän Vantaalta ja halusi itselleen taas lapsen kirjat. Teki Vantaan maistraattiin muuttoilmoituksen ja sai sen bumerangina takas kun puuttui minun allekirjoitus. Toi mulle allekirjoitettavaksi, mutta ei ole sitä tullut vielä allekirjoitettua. Tänään varmistin puhelimitse maistraatista onko lapsi vielä minun kirjoilla vai ollaanko sitä lähdetty väärentelemään nimeäni virallisiin papereihin, ei oltu onneksi, vaikka olisin voinut epäilläkin moista. Asiallinen virkailijamies oli itse ottanut aikoinaan ilmon vastaan ja sanoi, että hän ainakin tarkistaa aina, että kummankin nimi löytyy paperista jos yhteishuoltajuus.

Huomenna mennäänkin sitten lastenvalvojalle keskustelee kirjoista ylipäätänsäkin ja yritystä on saada ihan järkipohjalta lapseni kirjat itselleni vakituiseen eli sen lähivanhemman tittelin. Ja ennenkuin kukaan ajattelee, että taas joku itsekäs isä on kyseessä, niin asia ei ole niin, meitä on joka junaan. Omassa tapauksessani ainakin Vantaan maistraatti sai ison kiitoksen tarkkaavaisuudesta...

kyllä mulle soitettiin maistraatista ja pyydettiin isän suostumus muuttoon,soitto tai sähköposti riitti,eivät voineet päivittää tietoja rekisteriin ennen isän suostumusta.

Alkuperäinen kirjoittaja juupe:
kyllä mulle soitettiin maistraatista ja pyydettiin isän suostumus muuttoon,soitto tai sähköposti riitti,eivät voineet päivittää tietoja rekisteriin ennen isän suostumusta.
Niillä on nykyisin paremmat tietojärjestelmät kuin 15 vuotta sitten. Silloin ei mitään kyselty perään, vaikka em laki olikin jo voimassa.

Uusimmat

Yhteistyössä