Tänään varmistin omalta kohdaltani tilanteen Vantaan maistraatista. Lapsi ollut kirjoilla äidillään eka pari vuotta ja sit muutti Turkuun Vantaalta. Sai tehdä muuton näemmä omin päin ilman mun suostumusta. Sit iski työttömyys ja muutti kaverilleen Helsinkiin ja siirsi lapsen kirjat minulle tilapäisesti, kunnes löytää kämpän täältä Vantaalta. Siihen annoin toki suullisen luvan, mutta mitään papereita ei tarvinnut ikinä allekirjoittaa Hesaan.
No löysi kämpän Vantaalta ja halusi itselleen taas lapsen kirjat. Teki Vantaan maistraattiin muuttoilmoituksen ja sai sen bumerangina takas kun puuttui minun allekirjoitus. Toi mulle allekirjoitettavaksi, mutta ei ole sitä tullut vielä allekirjoitettua. Tänään varmistin puhelimitse maistraatista onko lapsi vielä minun kirjoilla vai ollaanko sitä lähdetty väärentelemään nimeäni virallisiin papereihin, ei oltu onneksi, vaikka olisin voinut epäilläkin moista. Asiallinen virkailijamies oli itse ottanut aikoinaan ilmon vastaan ja sanoi, että hän ainakin tarkistaa aina, että kummankin nimi löytyy paperista jos yhteishuoltajuus.
Huomenna mennäänkin sitten lastenvalvojalle keskustelee kirjoista ylipäätänsäkin ja yritystä on saada ihan järkipohjalta lapseni kirjat itselleni vakituiseen eli sen lähivanhemman tittelin. Ja ennenkuin kukaan ajattelee, että taas joku itsekäs isä on kyseessä, niin asia ei ole niin, meitä on joka junaan. Omassa tapauksessani ainakin Vantaan maistraatti sai ison kiitoksen tarkkaavaisuudesta...