Pitääkö mun salailla ja peitellä miehen tekosia?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
En tiedä jaksanko katsella enää kauaa tuota ukkoa. Karkaa välillä ryyppäämään kavereidensa kanssa ja saan vasta myöhemmin kuulla siitä. Pitääkö minun valehdella esim vanhemmillensa että hän on sairaana eikä pääse yhteisille päivällisille vai sanonko suoraan että on niin krapulassa ettei liiku? Tähän asti olen silotellut kun asia on miehelle niin nolo, mutta koko parisuhde on alkanut tuntua kulissilta. Lopetanko valehtelun mieheni puolesta ja annan paskan osua tuulettimeen vai jatkanko hänen suojeluaan?

"vieras"
Älä salaile, loputon kierre.
Itse pidin kulisseja yllä kunnes tajusin että jokainen vastaa teoistaan. Ero tuli ja nykyään vuosien jälkeen myös mies kantaa vastuun teoistaan ja ratkaisuistaan ja hoitaa asiansa huomattavasi hienommin kuin silloin kun hyysäsin ja huolsin.
Tsemppiä!

"vieras"
En mä jaksaisi valehdella. Valheesta jää usein kiinni ja sitten se on vaan itselle tosi noloa. Isäni on alkoholisti, mutta en suostunut valehtelemaan silloinkaan, kun asuin vielä kotona.

aapp
Kiitos. Asiassa on vain niin monta puolta. Mm. miehen vanhemmat ovat melko vanhoja ja en haluaisi rasittaa heitä tuollaisella. Ja suhtautuuko lähipiiri meihin sen jälkeen jotenkin eri tavoin. Saako mies ikuisen juopon leiman tuosta. Mitä tapahtuu meidän parisuhteelle. Tiedän että tämän pitäisi olla ihan selvää kauraa, mutta kun ei ole. Rakastan miestäni, en voi päästää irti.

"huoh"
Totta kai kannattaa paskantaa omaan pesään! Siitäs saa, mokoma juoppo!

Laita vielä ilmoitus paikallislehteen ja banderolli pihalle. Jo on kumma jos ei ukko opi ja ala parisuhde kukoistamaan!

aapp
[QUOTE="huoh";28775820]Totta kai kannattaa paskantaa omaan pesään! Siitäs saa, mokoma juoppo!

Laita vielä ilmoitus paikallislehteen ja banderolli pihalle. Jo on kumma jos ei ukko opi ja ala parisuhde kukoistamaan![/QUOTE]

Voi kuule, näin taidankin tehdä! Enkä missään opetusmielessä vaan ihan itsekkäistä syistä: en jaksa enää valehdella ja tuntea huonoa omaatuntoa! Parisuhdekin toivottavasti joskus alkaa kukoistaa, sen tiedän että kokoon se kuivuu jos tähän malliin jatketaan.

aapp
[QUOTE="vieras";28775884]Miksi et ojenna puhelinta miehelle, kun hänen vanhempansa asiasta kysyvät? Ei tarvitse valehdella.[/QUOTE]

En tiedä. Olen liian hyväntahtoinen miestä kohtaan kai. Mutta nyt teen muutoksen asian suhteen, on pakko.

"vieras"
Mahdollistaja.nimitystä käytetään juopon puolisosta, joka passaa miestään ja valehtelee tämän puolesta, että juopottelu saa jatkua. Anna miehelle kuitenkin viimeinen varoitus ennen tai mahdollisuus ottaa ero sinusta, jos haluaa säilyttää kulissinsa.

fdgs
joo toimi sinällään reilun avoimesti eli kerro miehelle etukäteen että nyt olet päättänyt ettet enää muuttele totuutta hänen vuokseen, vaan aiot sanoa rehellisesti oikean syyn siihen miksi ette pääsekkään sovittuun tapaamiseen jne. Ja tietysti asian voi sanoa rehellisesti tuomitsematta toista eli kun vanhemmat kysyy miksi ette tulekkaan toteat vaan, että valitettavasti mies on eilen ottanut alkoholia ja on sen vuoksi kyvytön tulemaan minnekkään. samaan syssyyn sulla tietysti olisi oikeus sanoa, että minä voin tietysti tulla ilman miestä. Ei sinun tarvitse muuttaa suunnitelmia omalta kohdaltasi sen takia että mies toimii noin.

tietysti on mahdollista että suhde kariutuu, mutta juominen ei ainakaan tule loppumaan niin kauan kun sinä toimit mahdollistajana salaten. kun mies joutuu kohtamaan sen tosiasian että kukaan ei salaile totuutta hänen puolestaan hänelle syntyy mahdollisuus nyt pysähtyä miettimään onko juominen rajoissa vai ei.

Nyxä
Mä ymmärrän ton, että hyysäät miestä ja keksit tekosyitä sen pelastamiseks. Kyllä sun läheises tajuu, missä mennään, jos alvariinsa on "sairas". Sä tavallaan hyväksyt miehen teot, kun valehtelet sen elämästä. Jospas mies ryhdistäytyis, kun sanot kertovas niin ku asiat on. Minä en pitkään tommosta miestä rinnallani suvaitsis.

aapp
Alkuperäinen kirjoittaja Nyxä;28776074:
Mä ymmärrän ton, että hyysäät miestä ja keksit tekosyitä sen pelastamiseks. Kyllä sun läheises tajuu, missä mennään, jos alvariinsa on "sairas". Sä tavallaan hyväksyt miehen teot, kun valehtelet sen elämästä. Jospas mies ryhdistäytyis, kun sanot kertovas niin ku asiat on. Minä en pitkään tommosta miestä rinnallani suvaitsis.
Niin, en minäkään suvaitsisi. Helpommin se on kuitenkin sanottu kuin tehty, etenkin kun tuota tuurijuoppoutta lukuunottamatta mies on muuten hyvä puoliso: käy töissä, tienaa hyvin, tykkää samoista asioista kuin minä jne.

Kiitoksia vastauksistanne, ne auttoivat päätöksen tekemisessä. Mies on saanut varoituksen eli pelaan avoimilla korteilla. Hän on hädissään ja minusta tuntuu että sydän repeää, mutta ei auta.

"vieras"
Mutta kannatta miettiä mitä sillä avoimuudella tarkoitetaan. Jos vanhemmat ovat luotettavia, niin heille voi kertoa, mutta jos naapurit ja työkaverit ja pomo saa tietää, niin onko sillä kenenkään elämään hyvä vaikutusta. Ei pidä mahdollistaa juopottelua, mutta ei myöskään tehdä siitä mitään muihin asioihin täysin erilaisesti suhtauduttavaa asiaa eli tietty yksityisyys säilytettävä kuitenkin.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28776508]Mutta kannatta miettiä mitä sillä avoimuudella tarkoitetaan. Jos vanhemmat ovat luotettavia, niin heille voi kertoa, mutta jos naapurit ja työkaverit ja pomo saa tietää, niin onko sillä kenenkään elämään hyvä vaikutusta. Ei pidä mahdollistaa juopottelua, mutta ei myöskään tehdä siitä mitään muihin asioihin täysin erilaisesti suhtauduttavaa asiaa eli tietty yksityisyys säilytettävä kuitenkin.[/QUOTE]
Eli se avoimuus ei saa olla kiristyskeino kuten nyt tuntuu oelvan.

"vieras"
Mun mies on alkoholisti ja en todellakaan valehtele hänen puolestaan. Mä puhun avoimesti asiasta, eikä kukaan ole minuun tai lapsiin suhtautunut mitenkään inhoten. Mieheni on sairas, en minä, ei lapset.

Meillä eletään ihan normaalia perhe-elämää, mitä nyt mies välillä livahtaa omille reissuilleen (juomaan). Lapsille on kerrottu, että isällä on sairaus jota ei voi lääkkeillä parantaa.
Loistava isä, hyvä puoliso. Mutta sairas. On tässä vuosien mittaan vähentänyt juomistaan merkittävästi, mutta kyllä niitä reissuja aina välillä tulee, suunnilleen 3-4kk:n välein. Ja reissutkin on lyhentyneet, enää kestää päivän-kaksi.

Että ihan rohkeasti kannattaa läheisille asiasta puhua. Sitä kautta saat tukea ja oma olosi helpottaa kun voit lakata salailemasta.

njaa
[QUOTE="vieras";28776556]Muista sitten ettei miehelläs ole enään mitään menetettävää kun tuon teet, ryyppääminen vaan pahenee![/QUOTE]

Ei välttämättä, voihan se olla herätyskin miehelle omasta tilanteesta ja kykenee vielä muuttamaan elämäänsä/hakemaan apua.

Yhteistyössä