Pitääkö esikoululaisesi vapaapäiviä viikolla?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Meillä joskus on päivän ollu poissa jos on ollut hankala aamu tai jos on ollut jotain menoa. Parin äidin kanssa olen jutellut ja heistäkin molemmat sanoneet että välillä pitävät vapaa päiviä kun vielä eskarissa pystyy niin tekemään. Ykkösellä jo alkaa oikea koulun käynti niin sillon ei enää kannata olla poissa. Mitä mieltä olette ja miten olette toimineet omien eskareiden kanssa? Pidättekö vapaapäiviä ja jos pidätte niin kuinka usein?

"lll"
Me pidettiin vapaa päivä aina kun siltä tuntui. Koulussa ehtii sitten ravata yli kymmenvuotta..

Eskarilla olivat samaa mieltä meidän kanssa. Joissakin eskareissa taitaa olla tiukempi linja.

niin ja näin
Mun esikoinen kävi eskarin tunnollisesti, omasta halustaankin. Esikoisen eräs eskarikaveri kävi vain 3 päivää viikossa.
Nyt syksyllä olis kakkosen aika aloittaa eskari ja todennäköisesti tulee olemaan 4 päivää viikossa. Varmistin tämän onnistumisen jo etukäteen. Kakkonen on vähän haastavampi tapaus ja uskon tämän olevan kaikkien kannalta paras ratkaisu. Hoidossakin on käynyt tähän asti max 10 päivää viikossa. Ja nyt muuton myötä jäi kotiin eskarin alkuun saakka.

Oma lapsi ei ole vielä eskarissa, mutta me sanoimme vanhemmille eskarissa tuota samaa, että eskarissa saa toki pitää vapaapäiviä. Koulussa niitä ei enää niin vaan pidetä. Ei eskarissa niin jää jälkeen.

niin ja näin
Alkuperäinen kirjoittaja niin ja näin;23513759:
Mun esikoinen kävi eskarin tunnollisesti, omasta halustaankin. Esikoisen eräs eskarikaveri kävi vain 3 päivää viikossa.
Nyt syksyllä olis kakkosen aika aloittaa eskari ja todennäköisesti tulee olemaan 4 päivää viikossa. Varmistin tämän onnistumisen jo etukäteen. Kakkonen on vähän haastavampi tapaus ja uskon tämän olevan kaikkien kannalta paras ratkaisu. Hoidossakin on käynyt tähän asti max 10 päivää viikossa. Ja nyt muuton myötä jäi kotiin eskarin alkuun saakka.
Ja väsy taas näköjään pukkaa.. Siis tietenkin max 10 päivää kk:ssa :D
Mun mielestä siis kuitenkin riippuu paljon lapsesta tämä(kin) asia.

Vanhempi likka piti välillä pisempiäkin vapaita... Pääosin kuitenkin kävi eskarin.
Pienempi likka menee eskariin ensvuonna... Ja miulla kun on keikkatyö niin käy eskarissa vain sillon kun miulla töitä eli n. 10-14 kertaa kuussa...

"möykky"
minäkun luulin että jos eskariin ilmottautuu niin kyllä siellä pitäisi käydä! vanhemman vapaapäivänä voi olla puokki, täällä käsittää ajan 9-13...tiedä sitten! mulla on yleensä yks päivä vapaata viikolla, oskus kaksi, ja ajattelin kyllä et vanhempi käy eskarissa, jollei matkoja tms oo...nuoremman kans sit ollaan ne parituntia kahelleen!

"nanna"
Toi eskarihan on täysin vapaaehtoista. (toisin kuin koulu).

Meillä tosin ei olla haluttu olla päivääkään poissa. Sairaanakin olisivat molemmat olleet menossa. Kaverit vissiin mukavampaa seuraa kuin tylsä äiti :)

...
juu kyllä meillä pidetään vapaa päiviä. noin parin viikon välein on vapaa päivä. ja just oli viikon pois kun oli mies talvilomalla.... meillä just eskarin tädit sanoi että kannattaa pitää vapaita jos on mahdollisuus.

Ego
Ei pidetä. Siis vissiin kerran otettu pois yhtenä päivänä, kun oli reissuun lähtö. Mutta että eip toi pakollistakaan mut tykkää tyttö käydä. Ja täällä on silleen että 4 pv:nä eskaria mutta tietysti päivät on aika raskaita sitten tuntimäärältään.

Vain, jos on jokin erityinen syy. Muistaakseni kaksi päivää on ollut "turhaan" poissa. Ensimmäisellä kerralla oli lääkäriaika niin hankalasti keskellä päivää, että en viitsinyt viedä. Toisella kerralla meillä taas oli hiihtolomavieraita. Vierailla siis oli loma, meillä ei vielä.

no eivät pitäneet vapaa päiviä. säännöllisesti kävivät siellä, koska se on oppia jo tulevaa varten, ettei voi olla pois silloin kun sattuu haluttamaan. ja täällä ainakin eskarinopet jo sanoi sitä, että siellä kannattaa kyllä säännöllisesti käydä jos sen aloittaa.

nyt meillä ollaan ekalla, mutta sillon kun eskarissa oli, niin vapaa päiviä aina joskius pidettiin. KYlläkin erittäin harvoin, mutta pidettiin kuitenkin....
Monesti syy oli se, että jos ilta/yö oli menny vaikeesti ja aamulla sitte nukutti, niin en jaksanu alkaa herättelemään niin nukuttiin koko porukka.
Eskarissa kyselin asiasta, että onko näin "luvallista" tehdä, niin olivat sitämieltä, että ehdottomasti saa!! Eskarista kun vielä niin helppo olla pois, eikä oo totista koulua. Ja muutenkin, mä kun kuitenkin pienten kanssa kotona, niin mielestäni oli kiva pitää joskus vanhempikin kotona..

ja vaikka joskus näitä vapaita pitääkin, eikai se sitä tarkota, ettteikö olisi tunnollinen ja tykkäisi sielä käydä!!

Fleur de la Cour
Käsittämätöntä ajattelua minusta! Eihän töistäkään olla pois silloin kun huvittaa, joten lapsi menee hoitoon aina kun menet töihin. Tämä tällainen suffelimeininki on just tätä kotiäitihapatusta! Lapseni käy voimistelussa harrastuksenaan (tämän voimistelun lisäksi harrastaa myös käsityökerhoa ja kitaransoittoa) Voimisteluharkat osuu valitettavasti maanantaille, joka on kovasti pitkä koulupäivä muutenkin. Eilen soitti minulle kotiin (olin nukkumassa yövuoron jälkeen kotona) että ei jaksa mennä. Sanoin, että meidän perheessä ollaan harrastuksista pois ainoastaan jos sairastuu, ei onnistu! Sellaisen kasvatuksen minä haluan lapselleni opettaa, kunnon suomalaiskansallisen, työteliään ja ahkeran ja periksiantamattoman!

"mä"
Poika on nyt eskarissa ja syksyllä tais olla pisimmillään 6 viikkoa putkeen vapaalla, koska: 1) mulla oli opiskeluissa sen mittanen tauko suoritettujen kurssien vuoksi, 2) poika itse niin halusi ja 3) lapsi ehtii olla aikataulujen orja loppuelämänsä.

"mä"
Käsittämätöntä ajattelua minusta! Eihän töistäkään olla pois silloin kun huvittaa, joten lapsi menee hoitoon aina kun menet töihin. Tämä tällainen suffelimeininki on just tätä kotiäitihapatusta! Lapseni käy voimistelussa harrastuksenaan (tämän voimistelun lisäksi harrastaa myös käsityökerhoa ja kitaransoittoa) Voimisteluharkat osuu valitettavasti maanantaille, joka on kovasti pitkä koulupäivä muutenkin. Eilen soitti minulle kotiin (olin nukkumassa yövuoron jälkeen kotona) että ei jaksa mennä. Sanoin, että meidän perheessä ollaan harrastuksista pois ainoastaan jos sairastuu, ei onnistu! Sellaisen kasvatuksen minä haluan lapselleni opettaa, kunnon suomalaiskansallisen, työteliään ja ahkeran ja periksiantamattoman!
:D

meillä
Kyllä meillä käytiin hyvinkin tunnollisesti. Musta se on hyvää harjoitusta koulua varten. En itse ymmärrä miksi lapsi ilmoitetaan eskariin, jos sielä ei sitten vaivauduta käymään. Poikani ryhmässä oli 1 lapsi, joka kävi eskarissa, silloin kun jaksoi herätä. Hän oli täysin ryhmän ulkopuolella ja aina aivan ulalla siitä, mitä muut olivat tekemässä. Monesti ajattelin, että olisi ollut lapselle parempi olla tulematta ollenkaan, niin onnettoman yksinäiseltä tuo vaikutti.

Fleur de la Cour
Alkuperäinen kirjoittaja meillä;23514486:
Kyllä meillä käytiin hyvinkin tunnollisesti. Musta se on hyvää harjoitusta koulua varten. En itse ymmärrä miksi lapsi ilmoitetaan eskariin, jos sielä ei sitten vaivauduta käymään. Poikani ryhmässä oli 1 lapsi, joka kävi eskarissa, silloin kun jaksoi herätä. Hän oli täysin ryhmän ulkopuolella ja aina aivan ulalla siitä, mitä muut olivat tekemässä. Monesti ajattelin, että olisi ollut lapselle parempi olla tulematta ollenkaan, niin onnettoman yksinäiseltä tuo vaikutti.
Kaiken lisäksi herää kysymys asiasta 'kun jaksoi herätä'? Millainen on elämänrytmi lapsella ja aikuisilla lapsen kanssa, jos lapsella on vaikeuksia aamuisin herätä???

meillä
Kaiken lisäksi herää kysymys asiasta 'kun jaksoi herätä'? Millainen on elämänrytmi lapsella ja aikuisilla lapsen kanssa, jos lapsella on vaikeuksia aamuisin herätä???
No tämä ko. perhe saattoi valvoa puoleen yöhön ja heräillä aamuisin/päivisin siihen aikaan kun eskarilaiset lähtivät jo kotiin. Se vaan ei ollut se pointti, vaan se, että lapsi oli niin paljon pois, ettei koskaan oikeen päässyt rymään mukaan.

"Horuksen silmä"
Meillä eskarista poissaoloja on ollut mielestäni paljon. Johtuen yksinkertaisesti siitä että meillä on sairastettu läpi talven. Jos eskarilaisen veljet ovat kipeinä niin eskari jää esikoiselta usein väliin. Koska en pääsisi häntä sieltä hakemaan =( Lisäksi poissaoloja on tullut myös jos neuvola tms aikaa on osunut keskelle eskaritunteja. Eskarin opettaja on sanonut että siellä ei vaadita päivittäistä käymistä vaan niitä vapaapäiviäkin voi välillä ottaa ilman sairastumistakin.

meillä
[QUOTE="Horuksen silmä";23515157]Meillä eskarista poissaoloja on ollut mielestäni paljon. Johtuen yksinkertaisesti siitä että meillä on sairastettu läpi talven. Jos eskarilaisen veljet ovat kipeinä niin eskari jää esikoiselta usein väliin. Koska en pääsisi häntä sieltä hakemaan =( Lisäksi poissaoloja on tullut myös jos neuvola tms aikaa on osunut keskelle eskaritunteja. Eskarin opettaja on sanonut että siellä ei vaadita päivittäistä käymistä vaan niitä vapaapäiviäkin voi välillä ottaa ilman sairastumistakin.[/QUOTE]

No ei kai voikkaan vaatia. Eskarihan on täysin vapaaehtoinen.

"vieras"
No itse olen sitä koulukuntaa joka pitää eskaria lähes kouluna eli sieltä oltiin pois vain sairauden takia ei sen takia ettei nyt huvittanut mennä. Täällä eskari järjestetty koulun yhteydessä ja muutenkin aika "koulumaista". Eikös tuolla eskarissa just katsota niitä kouluvalmiuksiakin ja saa tukea jos jossain asioissa tukea tarvitsee niin mitenhän sitten jos lapsi käy sitä eskaria vaan satunnaisesti.

"heh"
[QUOTE="vieras";23513751]Meillä joskus on päivän ollu poissa jos on ollut hankala aamu tai jos on ollut jotain menoa. [/QUOTE]

Hankalan aamun takia en kyllä pitäisi kotona, kouluunkin on sitten lähdettävä vaikkei aina niin huvittaisikaan. Jos itse olen vapaalla niin sitten saa lapsikin vapaapäivän, näitä vaan sattuu aniharvoin.

Yhteistyössä