pitääkö äänestyslipussa olla numero kutosen tai ysin jälkeen piste?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "apua"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";25496916]En tiedä, mä laitoin numeron 6 ja alle viivan, jotta ei tulkita vahingossa ysiksi. Teinköhän mä nyt mokan?[/QUOTE]

luultavasti siinä ei saa olla mitään muuta kuin numero.

Ei tartte kun se numero luetaan mun käsityksen mukaan sen mukaan että on muun lapun tekstin mukaan oikein päin. Eli jos pistät ysin väärinpäin, se luetaan mun käsitteeksi kutoseksi.

[QUOTE="jaa-a";25496984]luultavasti siinä ei saa olla mitään muuta kuin numero.[/QUOTE]

vaikka siinä ihan selvästi on numero 6, mitä väliä pitäis olla sillä viivalla, en tiennyt että on noin tarkkaa :( Ajattelin nimenomaan että se selkeyttäisi, ettei voi vahingossa luulla sitä ysiksi. Toivotaan että mun ääni hyväksytään, tokalla kierroksella tiedän laittaa vaan sen numeron, toivottavasti Sale menee tokalle kierrokselle.

Luin ohjeet, siellä sanotaan että vain numero...älä kirjoita äänestyslipukkeeseen mitään muuta. Tiedä sitten lasketaanko se viiva kirjoittamiseksi. Se jäänee arvoitukseksi, lasketaanko mun ääni...sitä en saa tietää. Tiedänpähän ens kerralla laittaa pelkän numeron.

Miten 6 ja 9 voi mennä sekaisin, kun äänestyslipuke on kutakuinkin tällainen? :D
__nestyslipuke_edus_397905b.jpg

Miten 6 ja 9 voi mennä sekaisin, kun äänestyslipuke on kutakuinkin tällainen? :D
__nestyslipuke_edus_397905b.jpg

No en minä tiedä, suoraansanottuna en ajatellut asiaa siinä, enkä edes muista lukiko siitä jotain tekstiä, rustasin numeron, meinasin viedä lapun, mutta viimehetkellä laitoin sen viivan alle. Kyl mä oon pönttöjen pönttö.

Toivotaan et Sauli menee toiselle kierrokselle mun hölmöilystä huolimatta ja uskon että menee :)

kysehän ei ole siitä miten päin numero tulkitaan, tämä lienee kaikille selvää...

vaan siitä, että saako/pitääkö olla piste perässä tai se alleviivaus josta joku tässä ketjussa mainitsi...

Jos te olisitte lukeneet äänestyslipukkeen mukana tulevat ohjeet ja mallinumerot, niin tietäisitte, että 6 ja 9 kirjoitetaan eri lailla. 6 kuten tämä --> 6 mutta 9 kuten b ylösalaisin.

Minun mielestäni jompikumppi numerosta voisi poistaa kokonaan. Vaikka kuinka tarkkaan niitä ohjeita antaisi niin aina löytyy luonnon lahjakkaita äänestäjiä jotka keksivät laittaa numeron niin ettei sitä voida hyväksyä.

[QUOTE="veera";25497559]Minun mielestäni jompikumppi numerosta voisi poistaa kokonaan. Vaikka kuinka tarkkaan niitä ohjeita antaisi niin aina löytyy luonnon lahjakkaita äänestäjiä jotka keksivät laittaa numeron niin ettei sitä voida hyväksyä.[/QUOTE]
No niiden ääni voidaan sitten hylätä. Ei toi nyt kauheesti älyllistä toimintaa vaadi et merkkaa sen numeron selkeesti siihen lappuun ja vielä oikein päin. Ja onhan numeroille ihan ohjeet siinä "ilmoitus äänioikeudesta" lapussa. Voihan 1 ja 7 mennä kanssa sekasin.

[QUOTE="vieras";25497611]Voihan 1 ja 7 mennä kanssa sekasin.[/QUOTE]
Niin voi ja siksi viime vaaleissa hylättiin iso nippu ääniä.

Nythän peruskoulussa opetetaan tekemään seiska ilman viivaa kuten konekirjoituksessakin on. Toivottavasti tästä luovutaan pian.

Olisi saanut se sähköinen äänestys tulla niin äänestystuloskin olisi saman tien valmis.

Yhteistyössä