Pitääkö 30-vuotiaana tulla jokin kriisi?

hei
Minulla oli vuosi ennen kolmekymppisiä aika vaikee... Pelkäsin koko ajan, että onkohan minulla jokin sairaus jne. Milloin epäilin syöpää, milloin sydänvikaa ym. Aika raskasta oli koko ajan pelätä ja miettiä, kaikki kolotukset oli merkki jostakin vakavasta... Täytin maaliskuussa kolmekymmentä ja muutaman kk on ollut jo helpompaa, en taida sittenkään olla vielä ihan ikäloppu ja kuolemansairas!! :D
 
En mä ainakaan huomannut itselläni. Yhdellä ystävällä tuli aikanaan paha 30v kriisi, haluaa lapsia mutta elämäntilanne oli väärä. Hän on aina miettinyt että lapset tehdään alle 30vuotiaina..
 
Rukoilijasirkka
Mä luulen, että mulla on se jo, olen jotenkin huolissaan siitä, että alan näyttää vanhalta ja mietin sitä puolta enemmän. Olen kyllä tosi tyytyväinen elämään noin muuten.
 
Katri
Kaverini täytti maaliskuussa 30 vuotta ja nyt neiti on raskaana. Hän aikoo kasvattaa lasta ilman isää, sillä raskaus on yhdenillanjutusta peräisin. Kaverini on niin naiivi että pitää lapsen. Hänen perustelunsa on nimittäin se, että tuskin hän koskaan löytää elämänsä miehen ja tämä raskaus on muka kohtalo! No, tottakai se on kohta jos kortsua ei käytä, selvähän se on!!!
 
1979
Mä täytin helmikuussa 30 ja pari viikkoa sitten huomasin, et molemmilta ohimoilta kasvaa harmaita hiuksia!!! Apua!
kai tämäkin on yhdenlaista kriisiä. =) ei auta, kuin tiheämpään alkaa värjäämään hiuksia, ettei harmaat näy
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja Katri:
Kaverini täytti maaliskuussa 30 vuotta ja nyt neiti on raskaana. Hän aikoo kasvattaa lasta ilman isää, sillä raskaus on yhdenillanjutusta peräisin. Kaverini on niin naiivi että pitää lapsen. Hänen perustelunsa on nimittäin se, että tuskin hän koskaan löytää elämänsä miehen ja tämä raskaus on muka kohtalo! No, tottakai se on kohta jos kortsua ei käytä, selvähän se on!!!
Pitäiskö sun mielestä lapsen hankkimista vai lykätä pitkälti ylikin kolmenkympin? Vai oisko jotenkin aikuisempaa tehdä abortti? :whistle:
 
Ei pidä, mutta harvan elämä on niin täydellistä, ettei minkäänlaisia pohdintoja omasta itsestä tai elämästä synny. Eikä se kriisi just silloin syntymäpäivänä putkahda esiin: veikkaisin, että haarukka on siinä 25 - 35-vuotiaana, kun se iskee.
 
eijaksakirjautua
Kriisiä pukkaa mulle aina.
Perjantaina on minun synttärit,täytän 29 ja kriisi on ihan hirveä.

Kai se on luonteesta riippuvainen juttu. Minä otan kaikki asiat aina kauhean vakavina, vanheneminen on yksi niistä. :(
 
Mulla tuli ikäkriisi 25-vuotiaana, tuntu etten ehdi enää mitään tekemään, ei ollu miestä eikä lapsia, no sitten tuli mies kuvioihin, mutta edelleen tyytymättömyys omaan työ-koulutustilanteeseen säilyi. Kyllä se tässä ajanmyötä on vähän helpottunu ja jotenki sitä on nyt alkanu huomaamaan, että ehtiihän sitä opiskella vielä vaikka mitä! 30 matkaa vielä reilu pari vuotta. Jostain luin, että kolmenkympin kriisi tulee yleensä 28-30-vuotiaana, mutta siinä voi olla heittoa pari vuotta molempiin suuntiin.
 
kriiseilijä
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Minulla oli vuosi ennen kolmekymppisiä aika vaikee... Pelkäsin koko ajan, että onkohan minulla jokin sairaus jne. Milloin epäilin syöpää, milloin sydänvikaa ym. Aika raskasta oli koko ajan pelätä ja miettiä, kaikki kolotukset oli merkki jostakin vakavasta... Täytin maaliskuussa kolmekymmentä ja muutaman kk on ollut jo helpompaa, en taida sittenkään olla vielä ihan ikäloppu ja kuolemansairas!! :D
kuulostaa tutulta. mulla tuo vaihe alkoi 27v ja nyt parivuotta myöhemmin toivon kriisin jo pian hellittävän!
 
vieras
Ei pidä,tulee jos tulee.Itsellä tuli niin että pysähtyi oikeen miettiin et mitä oli silloin saanut aikaan kun täytti 30v.Oli omakotitalo,parisuhde ok,lapset oli 8 ja 10,työttömänä olin ollut 3 vuotta...mulle tuli sellainen tarpeeton olo :/ Ohi meni sit kun muutama kuukausi 30v päivien sain töitä ja sen kriisin jälkeen on ollut jo 40v kriisikin :D
 
Mulla
oli jonkin sortin kolmenkympin kriisi. Mun kriisi johtu siitä, että mä olen tehnyt asiat aika lailla väärinpäin normikäytäntöön verrattuna. Yleensähän mun ikäiseni ovat tässä kohtaa olleet jo vuosia siinä työssä, jota aikuisiällä tehdään. Kaverit alkavat nyt hankkia lapsia.

Mä taas tein niin, että lukion jälkeen luin itselleni opistoasteen ammatin, kun en tiennyt, mitä haluan oikeasti loppuelämäni tehdä. Tein sitten niitä töitä ja samalla hommattiin lapset (lapsia kolme, esikoisen sain 22-vuotiaana). Tällä hetkellä mä vasta opiskelen siihen unelma-ammattiini ja olen 33-vuotias, kun valmistun. Sen jälkeen sitten vasta ns. pysyvästi työelämään (lapsiluku täynnä ). Tunsin todella kovaa huonommuutta ja kriisiä siitä, että mulla kolmekymppisenä ei vielä ole omaa "uraa".
 

Yhteistyössä