Pitääkö Terolut-hormonin syöminen lopettaa, jos tulee raskaaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
En muista mitä lääkäri sanoi, vai sanoiko mitään ja kun kysyin asiaa apteekista niin farmaseutti ei tiennyt ja käski ottamaan yhteyttä lääkäriin. Voisitteko te muut näitä terolut-kuureja syöneet kertoa, miten teidän lääkärit ovat teitä neuvoneet? Kiitos!

Söin teroluteja kp 15-25 ja kun menkkoja ei kuulunut ja r-testi plussaa niin siihen jäi terojen syöminen. Eihän niitä enää silloin tarvite minkään takia syödä.

Alkuperäinen kirjoittaja nuunuu:
jos kyseessä ei ole lapsettomuushoito niin ei pidä syödä raskaana ollessa. Hoidoissa omat käytäntönsä

Sain kuurin ovulaatiosta alkavaan tiputteluvuotoon, koska en voi tulla raskaaksi, kun limakalvo kohdussa liian ohut... liekö sitten hoitoa lapsettomuuteen vai ei?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
s, kuinka monta kuukautta jouduit syömään noita ennen kuin tulit raskaaksi?

Söin ensin kolmen kuukauden kuurin ilman muuta vaikutusta kuin säännöllistyneet kuukautiset. Sitten kuukausi ilman ja mennkoja ei kuulunut, uudet kolme kuukautta ja tästä uudesta kuurista ekan kuun jälkeen tärppäsi. Seuraavaksi oltaisiin otettu rinnalle clomifem.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
miks pitäs syödä jos kerta raskaana?? ellei just mikää tukihoito tms

Niin tässä juuri haluisinkin tietää, et pitääkö kuuri lopettaa heti plussattua vai voiko syödä esim sen kuukauden satsin loppuun?

jos kyseessä ei ole lapsettomuushoito niin ei pidä syödä raskaana ollessa. Hoidoissa omat käytäntönsä

Sain kuurin ovulaatiosta alkavaan tiputteluvuotoon, koska en voi tulla raskaaksi, kun limakalvo kohdussa liian ohut... liekö sitten hoitoa lapsettomuuteen vai ei?

No ei nyt varsinaista lapsettomuushoitoa, mutta tuo terolut paksuuntaa kohdun limaklvoa ja antaa alkiolle paremman pohjan kiinnittyä, eli siis raskautumista tukeva hoito tuo on.

Alkuperäinen kirjoittaja s:
s, kuinka monta kuukautta jouduit syömään noita ennen kuin tulit raskaaksi?

Söin ensin kolmen kuukauden kuurin ilman muuta vaikutusta kuin säännöllistyneet kuukautiset. Sitten kuukausi ilman ja mennkoja ei kuulunut, uudet kolme kuukautta ja tästä uudesta kuurista ekan kuun jälkeen tärppäsi. Seuraavaksi oltaisiin otettu rinnalle clomifem.

Okei, mulle on nyt aluks kans määrätty kolmen kuukauden kuuri. Toivottavasti en joutuisi toista hakemaan...

Siis miten sulle on määrätty niitä teroja? Kun mulla muistaakseni oli just niin ku s:llä että kp15-24 tms teroja ja sitten ootellaan kuukautisia, niin jos tuolla ajalla plussaa, niin eihän sulla sitten mitään teroja oo ees päällä ku kierron pitäs loppua ja jos sattusitki olemaan raskaana.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis miten sulle on määrätty niitä teroja? Kun mulla muistaakseni oli just niin ku s:llä että kp15-24 tms teroja ja sitten ootellaan kuukautisia, niin jos tuolla ajalla plussaa, niin eihän sulla sitten mitään teroja oo ees päällä ku kierron pitäs loppua ja jos sattusitki olemaan raskaana.

Mulle on määrätty samalla lailla kp 15-24, mut aattelin, et jos satun tuleen raskaaksi just siitä ovulaatiosta ennen terojen syömistä, niin voiko siitä olla haittaa sikiölle? Ja jos satun plussaamaan ennen kuurin loppuun syömistä siltä kuukaudelta niin pitääkö lopettaa kuuri kesken. Sekavasti kirjoitettu, toivottavasti saatte selvän...

Vai eikö Terolut-kuurin aikana saa yrittää raskautta?

Nii,tätä tarkotin. LAps.hoidoissa(joissa pistokset yms.)on omat käytännöt,mut "perus" limishoidossahan annostus on just toi ylläoleva kp 24 asti....

Mulle on määrätty samalla lailla kp 15-24, mut aattelin, et jos satun tuleen raskaaksi just siitä ovulaatiosta ennen terojen syömistä, niin voiko siitä olla haittaa sikiölle? Ja jos satun plussaamaan ennen kuurin loppuun syömistä siltä kuukaudelta niin pitääkö lopettaa kuuri kesken. Sekavasti kirjoitettu, toivottavasti saatte selvän...

Ei ole vielä tuossa vaiheessa haittaa! Alkio ei ole sinuun yhteydessä verenkierrollisesti jne. Hoidoissakin käytettään paljon pitempiäkin aikoja :)

Ei ole vielä tuossa vaiheessa haittaa! Alkio ei ole sinuun yhteydessä verenkierrollisesti jne. Hoidoissakin käytettään paljon pitempiäkin aikoja :)
[/quote]

Okei, huh! :) En haluais käyttää yhtään kuukautta "hukkaan"!

No jos raskaudut siitä kierrosta, niin jatkat sinne kp24 asti, että se limis ehtii kasvaa hyväksi ja se alkio pysyy kiinni siellä, mut elä alota uusia teroja enää, koska kyllä se oma hormonitoiminta siitä sitten alkaa hyrräämään ja jos sattus käymään niin ettei alkas hyrräämään vaan saisit vaikka varhasia keskenmenoja monta, niin siihen on sitten ihan eri lääkkeet ku terot.

ote lääkelaitoksen sivuilta, valmisteyhteenvedosta;

Spontaaniseurannan perusteella ei ole toistaiseksi näyttöä siitä, että dydrogesteronia ei voisi käyttää raskauden aikana

Onnea matkaan!!

Itse asiassa teroista on vain hyötyä alkiolle, kun se tosiaan vahvistaa sitä kohdun limakalvoa, alkio pääsee paremmin kiinnittymään. Ainoa ongelma on se, että jos ovis ei ole tullut vielä siinä kierrossa ennen teroja, niin terot voi estää sen oviksen. Mutta voithan ostaa ovulaatiotestejä, jotka kertois sitten missä vaiheessa ovis on, niin tietäisi aloittaa terot vasta sen jälkeen?

ote lääkelaitoksen sivuilta, valmisteyhteenvedosta;

Spontaaniseurannan perusteella ei ole toistaiseksi näyttöä siitä, että dydrogesteronia ei voisi käyttää raskauden aikana

Onnea matkaan!!

Kiitos! ;) Ehkä me vielä joskus se vauva saadaan!

Itse asiassa teroista on vain hyötyä alkiolle, kun se tosiaan vahvistaa sitä kohdun limakalvoa, alkio pääsee paremmin kiinnittymään. Ainoa ongelma on se, että jos ovis ei ole tullut vielä siinä kierrossa ennen teroja, niin terot voi estää sen oviksen. Mutta voithan ostaa ovulaatiotestejä, jotka kertois sitten missä vaiheessa ovis on, niin tietäisi aloittaa terot vasta sen jälkeen?

joo tämän minäki unohdin kirjottaa! Mä tein niin, että eka kierto meni tolla kp15-24 systeemillä, seuraavassa tikutin sitten oviksen ja jätin terot kokonaan väliin, mutta mulla oliki ongelmana kiertojen epäsäännöllisyys, mutta kannattaa tosiaan vaikka seuraava kierto tikuttaa ja nimenomaan alottaa ne terot sen oviksen jälkeen niin sitten saat sitä keltarauhashormonia, mitä tarvitkin :)

Joo, mä aattelin tikuttaa ens kuusta sen oviksen ennen ku alan syömään teroja... Mulla aika säännöllinen kierto, mutta tuo keltarauhashormonin puute pillereiden lopettamisen jälkeen ja ohut kohdun seinämä vaikeuttavat raskautumista.

Itse käyn/kävin lapsettomuushoidoissa ja ensin siis söin kp2-6 letrozolia jotta se saa aikaan ja tukee ovulaation tapahtumista. Tikutin vahvan ovulaatioplussan kp13 ja kp14 testi näytti jo haaleaa eli lh-hormonihuippu meni siinä, ovulaatiohan tapahtuu yleensä 16-36h lh-huipusta. Odotin kp17 saakka että ovulaatio varmasti ehtinyt tapahtua jos tapahtuakseen (huippuhan ei vielä vahvista sitä että munasolu irtoaa varmasti, jos tässä häiriöitä siihen löytyy hoidoista pistoksia joilla irroitetaan solu). Aloitin aiis kp17 terolutit (vaihteleva annos 1-2 tablettia päivässä) ja söin niitä 11 pv eli kp28 saakka kun kiinnittyminen pitäisi olla jo tapahtunut ja hcg hormonin eritys käynnissä. Testailin herkillä raskaustesteillä jo vähän aiemminkin ja kp28 oli lääkärin tapaaminen jossa kerroin että ihan haileaa plussaa näyttää. Limakalvon pakauus vaikutti ultrassa hyvältä. Normaalisti terolutit voisi lopettaa tähän mutta lääkärikin oli sitä mieltä että jatketaan vielä, uusi ultra+lääkärikäynti vkon päästä taas. Ja hän nosti annoksen 2 tbl/pv. Arvioidaan jatkotarve uudelleen seuraavalla kerralla että vieläkö jatketaan ja miten kauan.
Minulla on ollut aina parin päivän tiputtelua ennen kuukautisten alkua, nyt ne ovat pysyneet pois. Raskaustestin positiivinen myös vahvistunut selkeämmäksi. Lääkäri sanoi että jos kuukautiset ovat alkaakseen tai keskenmeno tapahtuakseen se kyllä tulee teroista riippumatta. Ja tällöin terot voi lopettaa heti siihen.

Yhteistyössä