Pitääkö se paikkaansa, että lapsen (pojan) hiuksia ei saisi leikata ennen kahta ikävuotta, jos haluaa hiuksista kiharat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "essi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"essi"

Vieras
Näin minulle mummoni selitti ja sanoi, etten saa pojan hiuksia mennä leikkaamaan kun on nyt niin nätit kiharat hiukset ja jos leikkaan niin hiukset ei kiharru enää isompana... vasta sitten kun on 2 vuotta täyttänyt poika niin sit saa leikata. Totta vai tarua?

Sellaisen sanonnan olen kuullut että ennen 2 vuotta ei saisi leikata hiuksia, muuten leikataan lapsen päästä viisaus pois... Ja ihan yhtä totta tuo kuin tuo kihara tukkaisuuden häviäminen... :D

Mitenhän se hiustuppi tietäisi, mitä siellä elottoman keratiinipötkön toisessa päässä tapahtuu? Samaa huuhaata kuin se, että ihokarvojen ajelu lisää niiden määrää.

Mun yhden kummipojan äiti taas uskoi, että lapsen hiuksia ei saa leikata ennen kuin lapsi alkaa puhumaan. Tai heillä perheessä tällainen perinne. Tällä lapsella vielä puhe viivästyi, joten pojan vaaleat pitkät kutrit leikattiin tosiaan vasta ensimmäisen kerran siinä vajaa kolmen vanhana.

Meillä taas tukan kasvu ollut sitä luokkaa, että on kyllä poikien tukkat pitänyt leikata ennen kahta ikävuotta. Ja erittäin kiharat ovat silti, niin kuin isällään.

Mutta ne "vauva" ajan kiharat eivät kaikissa tapauksissa tule takaisin. Ja itsellä on ollut tyttö jolla oli tosi kikkarat hiukset pienenä ja pitkäksi kasvoi kunnes itse lipsas hieman alle 3 vuotiaana niistä palan ja jouduttiin leikkauttaan lyhyet, ei ole enää kiharia tullut. Pojalla myös oli kiharat ja leikattiin 1,5 vuotiaana eikä enää palannut kiharaksi hiukset kasvaessaa, mutta tuskin tuo on iästä kiinni.

Pitää paikkansa. Meidän mulaattipojalle tuli piikkisuora tukka kun leikattiin ennen 2v.. Ja toinen poika ei puhu ollenkaan kun leikattiin 1v... No, ei vaan. Hei äly ja väläys. Miettiikö näitä todella joku ihan tosissaan!!??

No, ne vauva-ajan kiharat yleensä nimenomaan lähtee. Toisilla sit tukka kasvaa suoraks toisilla kiharaksi. Ei ne Vauvakiharat kerro mitään siitä tuleeko isompana kihara (taipuisa) tukka vai piikkisuora. Mulla on ollu ohut ja tikkusuora tukka lapsena ja vauvana olin täys kalju varmaan 2v asti. Nyt aikuisena mulla on tosi taipuisa ja kiharalle menevä tukka.
Siskonpojilla oli kunnon enkelikiharat pienenä ja nyt piikkisuorat paksut tukat.

[QUOTE="vieras";27143364]Kuka haluasi tieten tahtoen pojalle kiharat hiukset :x[/QUOTE]

On aivan ihanat jos miehellä taipusa tukka lyhyenäkin, näyttää minusta aina hyvältä. Suora hius on usein tylsä ja lässähtäneen näköinen.

Mun anopin vanhemmatkin (kuolleet jo kauan sitten) oli kuulemma sanoneet että lapsen hiuksia ei saa leikata ennen kuin se oppii puhumaan, muuten se ei opi puhumaan, ja lapselle ei saa kuulemma näyttää peiliä, en tiedä mikä sillä olisi seuraus. Mutta nämä on näitä vanhan kansan uskomuksia.

Taipuisa "tyvikohotettu"miesten tukka ja amisviikset.. Tai sitten hyvää vauhtia kaljuuntuva kiharalla ohuella takatukalla. Anteeksi..mut nämä vaan nyt tulee mieleen miesten kiharoista.

[QUOTE="Joooo";27143421]Ja toinen poika ei puhu ollenkaan kun leikattiin 1v... No, ei vaan.[/QUOTE]

Taidan olla liian väsynyt kun mä jo hetken verran mietin että kauheetahan on jos ei toinen puhu mitään, ennen kuin pääsin tohon "ei vaan" kohtaan :D