Pitääkö ristiäisissä olla miehillä kengät?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Huomenna siis ollaan menossa ristiäisiin (kummeiksi) ja mietin tuossa et pitääkö miehellä ja pojalla olla kengät vai voiko olla sukkasillaan.
Ainakin meillä mitä omia ristiäisiä ollaan pidetty niin mies ollu sukkasillaan. Mutta taas ainakin vanhemmilla vierailla on ollu ne kengät jalassa.

Plääh. Unohdin nimittäin ostaa kenkälankkia ja sitä ei täältä tuppukylästä edes saa eli pitää lähteä kauemmas.

häh? missä ne ristiäiset on? kotona? täälläpäin kengät riisutaan kun mennään toisen kotiin. Jos ne on jossain seurakunnan tiloissa tms. niin tottakai kengät jalkaan.

Kyllä on yleensä kaikilla ollut kengät kastetoimituksen ajan, ei nyt välttämättä samat millä ulkoota sisään lompsitaan vaan sit vaikka juhlakengät erikseen tms..

No kaikissa kotiristiäisissä missä minä olen ollut, niin kaikki on ollut ihan sukkasillaan.
Mutta sit jossain srk tiloissa niin kaikilla tietty kengät jaloissa..

....No oli koti- tai kirkkoristiäiset, niin kyllä kengät pitää olla jalassa. Sehän näyttää ihan luonnottomalta, että on puku -ja puvunhousut ja pelkillä sukilla vetelee. Itse pidän aina puvun kanssa juhlakenkiä.

Mä en tykkäis että ihmiset olis kengät jalassa sisällä vaikka olis ristiäiset! :)
siis jos ristiäiset olis kotona, ei olis kauheen kiva jos naisilla korko kengät ja lattiana esim.. parketti..

Viimeksi muokattu:
Mustat sukat niin ei sitä huomaa edes ettei ole kenkiä. Siis kun jonkun kotona ihan juhlitaan. Olin juuri ystävän lapsen ristiäisissä talvella ja kaikilla oli hienot vaatteet päällä, mutta ei kenkiä (lukuunottamatta muutamaa tosi vanhaa mummoa). En edes ajatellut asiaa ihmeemmin, tottakai riisuin kengät kun menen toisen kotiin. Olispa ollut kiva kun kaikki olis tarponut kengät jalassa heidän uudella parkettilattialla ja valkoisella ryijymatolla olohuoneessa!

Mekin ollaan lähiaikoina menossa ristiäisiin, jotka ovat kotona. Ja aivan varmasti pidetään kengät jalassa, toki mennään eri kengillä ulkoota sisälle, mutta vaihdan sitten sisällä juhlakengät...
Jos talon emäntä rupee jupisemaan kengistä, niin vetäsen sitten mielenosoituksena reikäset tennissukat jalkaan... tai jätän juhlat välistä.

Koska pukeudutaan juhlavaatteisiin, niin kengätkin kyllä on ehdottomat. Jos kyseessä olisi vaikka lapsen synttärit, niin silloin voi olla sukkasillaan...

Parhaimman vastauksen saat, kun soitat sille henkilölle, jonka luona ristiäiset pidetään. Kerrot, että kengät on, mutta ei lankkia. Jos hän haluaa teidän pitävän kenkiä jalassa, niin ehkä hänellä on sitä lankkia lainata. Menette sitten vain sen verran aikaisemmin, että lankkauksen ehtii tehdä ja kengät ehtivät kuivahtaa. Toinen vaihtoehto on kysyä lankkia lainaksi joltakin naapurilta ja ottaa sitten ne valmiiksi lankatut kengät mukaan. Mukavia ristiäisiä!

Entä voiko osa lapsista laittaa farkut ja kauluspaidan? Tuli viestiä et ottaa kaikki lapset mukaan mut ei noille ole vaatteita kuin ehkä just se kauluspaita löytyy ja farkut.
Oli siis alunperin tarkoitus et mennään vain yhden tai kahden lapsen kanssa. Nyt oli osa vieraista perunu tulonsa ja laittovat et tulla kaikkien kanssa.
Lapsille ei sit ainakaan niitä kenkiä löydy. Ei siis oo ollu juhlia pitkään aikaan eikä huomisen jälkeen tietoa seuraavista.

Taidan laittaa noille ne farkut. Kun taitaa olla niitä vaatteita tärkeämpää et edes joku pääsee paikalle. Meilläkin joskus ollu ristiäiset mihin tuntu et väkeä ei tuu ollenkaan ja ei ollu itelle kovin kivaa.

Siis mitä meillä ollu omia juhlia niin menny pukeutumiset ym kaukana etiketeistä. Miestä ja minua ahdistaa kumpaakin tiukat etiketit. Juhlissa on tärkeämpää itse juhla ja ihmiset.
Eli siksi niin hukassa taas näiden kans kun ei oo pitkiin aikoihin tarvinu miettiä. Kun toki muiden juhliin yritetään mennä ihmismäisissä kamppeissa. Ei silti et omissakaan juhlissa verkkaireissa oltais mut ei niin just jos jotain puuttuu tai ei muuten mee etiketin mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;24695947:
Voi jessus... Kyllä, juhlapukuun kuuluu myös juhlakengät! Vai kultaiset kerhotossutko vaihdat miehellesi eteisessä jalkaan?

Ei kun ihan kuule mustat ohuet sukat. Ja en vaihda miehelle mitään vaan vaihtaa ihan ite. Mies on vaan töissä puolille öin tänään ja aamulla pitäis lähteä sinne juhliin joten joudun laittamaan tällä kertaa kaikki valmiiksi.

Meillä oli kotona ristiäiset ja kenelläkään ei onneksi ollut kenkiä jalassa sisällä. Se nimittäin olisi ollut uuden parketin tuho, valkoisen maton olisi joutunut lähettämään pesulaan.

Itse olen ollut aina kummina sukkasillaan kotona pidetyissä kastejuhlissa.

Yhteistyössä