Pitääkö olla erikseen kihlasormus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Iines"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"Iines"

Vieras
Onko vihkisormus pakollinen jos on ennen naimisiinmenoa kihloissa ja on kihlasormukset? Miehen mukaan kyllä pitää olla myös vihkisormukset samanlailla kuin kihlasormukset että molemmat antaa (ja ostaa) toisilleen sellaiset. Mutta mun mielestä se on ihan turhaa.

Meillä ei ole kuin pelkät vihkisormukset, ei kihloja ollenkaan. Ei haluttu kaksia sormuksia ja kihlauksesta häihin oli niin lyhyt aika, ettei sitä varten ollut tarvetta hankkia erikseen sormuksia.

Ei jos ei halua.
Meillä mie sain "vihkisormuksen" vasta kun oltiin 12 vuotta naimisissa. Muuten aluksi oli vaan kihlasormus ja naimisiin mentäessä ei ollu toista sormusta/ei haluttu.

Ei tarvitse olla kahta sormusta. Me menimme 'suoraan naimisiin', eikä hankittu lainkaan kihlasormuksia. Minulla on siis vain vihkisormus sormessani. Ensi kesänä vietämme 10 vuotis hääpäiväämme. Ehkäpä joskus tulevaisuudessa hankin vielä toisen sormuksen vihkisormuksen rinnalle.

On kolme, miehellä yksi. Mun kolme on kihla, vihki ja ensimmäinen lapsi...rakastan timantteja :) mies ei halunnut kun yhden joten juhlaksi ostettiin heti kunnollinen. Eli..jokainen päättää itse..

[QUOTE="Vieras";27755868]On kolme, miehellä yksi. Mun kolme on kihla, vihki ja ensimmäinen lapsi...rakastan timantteja :) mies ei halunnut kun yhden joten juhlaksi ostettiin heti kunnollinen. Eli..jokainen päättää itse..[/QUOTE]

Kihlaksi, ei juhlaksi... H***n iPad ja sananmuokkaus

Itse olen ortodoksi, ja meillä on mieheni kanssa perinteiseen tapaan kummallakin pelkkä kihlasormus oikean käden nimettömässä. (Meillähän kihlaus on myös kirkollinen toimitus. Itse vihkitoimitukseen taas ei kuulu minkäänlaista vihkisormuksen antamista.) Suomalaisista ortodokseista moni tosin vaihtaa sormuksen toimituksen jälkeen vasempaan käteen, valtaväestön tavan mukaisesti. Samoin jotkut naiset haluavat kihlasormuksen viereen vielä vihkisormuksen. Muutamat saattavat pitää sekä kihla- että vihkisormusta oikeassa kädessä, mutta hankkivat vielä jonkinlaisen lisäsormuksen vasempaan käteen selkeämmäksi siviilisäädyn merkiksi valtaväestölle. On niitäkin, jotka pitävät oikeassa kädessä kihlasormusta, ja vasemmassa vihkisormusta. Varmaan muitakin variaatioita vielä löytyy. :)

Valtaväestöllä on ymmärtääkseni mielletty perinteiseksi tavaksi, että molemmilla on kihlasormus, ja morsiamella sen lisäksi vihkisormus. Mutta kuten edellä on jo todettu, niin käytännössä ei ole mitenkään harvinaista että tästä tavasta poiketaan milloin mihinkin suuntaan. Onhan niitäkin, jotka eivät hanki ollenkaan minkäänlaisia sormuksia.

Uusimmat

Yhteistyössä