Pitääkö mun ruveta kieltämään lapsen ja isovanhempien tapaamiset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "alkup."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"alkup."

Vieras
Huoh. Ei oo kivaa.

Lapsen isän vanhemmat ovat lapselle olleet alusta asti todella läheisiä. Isän kanssa ollaan erottu ja isovanhemmat tavallaan korvaavat isää, jota ei pahemmin oma lapsi ole eron jälkeen kiinnostanut. On siis ollut valtavan hyvä, että lapsella on läheiset välit heihin.

MUTTA. Kesällä onkin kivaa, kun lapsi on isovanhempien kanssa mökillä: ei telkkaria/tietokoneita jne. Nyt on ollut pidemmän vkonlopun käymässä ja ilmeisesti pelannut tietokoneella ja katsonut jotain sotaleffoja (9-vuotias!)! Mitään ei kielletä ja tosiaan lapsen annetaan pelata kiellettyjä pelejä ja katsoa kiellettyjä elokuvia. Ulos ei mennä, kun "lapsi ei halua" :( Olen sanonut asiasta suoraan moneen kertaan, mutta eivät vaan saa lasta kuriin. Ei tässä sitten vissiin muu auta kuin kieltää tapaamiset kokonaan :(

Minusta pienempi paha on kielletyt sotaleffat ja tietokone joskus harvoin viikonloppuna, kuin että lapsella ei ole isovanhempiin suhdetta ollenkaan. Lapsi on kuitenkin JO 9 vuotias.

Tuo on aika paha, ettei mitään kielletä. Kaikilla lasta kasvattavilla aikuisilla pitäis olla samat pelisäännöt, tai muksu menee sekaisin, etkä saa siihen enää mitään otetta. Itse jouduin vastaavassa tilanteessa turvautumaan lastenpsykologin apuun, joka sitten lopulta totesi, että koska isovanhemmat eivät kuuntele tai suostu yhteisiin kasvatusmetodeihin ja sääntöihin, niin tapaamiset kokonaan seis.
Yritin ensin rajattua tapaamista vain päiväaikaan, mutta lapsi laitettiin soittamaan mulle illalla "saanhan jäädä tänne yöksi". Sanoin isovanhemmille, että ei ne voi tehdä musta sitä kusipäätä, joka kieltää, ja vastaus oli "mutta sähän olet se kusipää, joka kieltää..."
Nyt lapset on jo aikuisia, eivätkä tosiaan ole olleet missään tekemisissä isovanhempiensa kanssa yli vuosikymmeneen.
Sitä saa mitä tilaa, lapsille asia on selitetty silloin aikanaan ja asia on käsitelty uudestaan pariinkin kertaan ja ymmärtävät tilanteen hyvin.

Jos puhe ei tehoa, niin välit poikki.

Hei haloo, lapsi on 9v. Eikö äiti voi lähtiessä jo ohjeistaa ton ikäistä, mitä lapsi saa tehdä ja mitä täytyy tehdä :) 9v ei kuitenkaan enää aivan pieni ole, vaan kolmas luokkalainen... Jos peruskavastus on kunnossa, niin silloin tällöin viikonloppu mummolassa ei kasvatusta nujerra =D

Rajoitat tapaamisten kestoa. Ja annat selkeät ohjeet mitä lapsi saa katsoa ja pelata (vaadit huomioimaan ikärajat). Jos muutosta ei tapahdu, rajoitat lisää tapaamisia. Sanot, että vasta kun aikuiset ovat valmiita ottamaan vastuun ja ohjat, voit luottavaisin mielin taas antaa lapsen pidemmäksi aikaa isovanhempien hoitoon. Siihen asti vain muutaman tunnin tapaamisia.

Kyl mä ymmärrän ärtymyksen ja mäkään en aina tykkää mitä anoppi tekee lasten kans MUTTA se että viitsii ottaa lapsia yöksi ja hoitaa niitä ja me saadaan miehen kanssa omaa rauhaa on jo niin iso palkkio etten jaksa nipottaa pikkuasioista. Kantsii nyt miettiä hiukan ennen kun tollasten asioiden vuoksi keitlää tapaamiset joita ei varmasti koko aikaa ole.

Itse en niuhottaisi ulkoilusta, mutta kielletyt pelit on minulle niin tärkeä asia että kävisin kyllä niistä keskustelun. Saneleminen ei ai'uta, mutta entä jos selität miksi olet niistä tarkka ja kysyt, luulevatko isovanhemmat voivansa huolehtia asiasta.
Itse puhuttelisin myös lasta. Ilmeisesti on sen verran iso lapsi jo, että osaa kyllä itsekin ottaa toimistaan vastuuta. Sano, että mummolaan ei voi päästää, jos siellä ei noudata sääntöjä ja on kyse ihan Suomen laista, joka koskee kyllä kaikkia kaikkialla, vaikka isovanhemmat eivät pysty sitä valvomaan - yrittäisin myös selittää, miksi (haluavat olla rakkaalle kullanmurulle kilttejä, eivät ymmärrä että kyse on lapsen suojelemisesta pahoilta asioilta tms.). Ainakin oma lapseni on sen verran kunniantuntoinen että jos oikein vetoaa, noudattaa kyllä sovittua asiaa. Asiasta pitää vain tehdä tärkeä.

Alkuperäinen kirjoittaja siltäkuulostaa;22605174:
Tuo on aika paha, ettei mitään kielletä. Kaikilla lasta kasvattavilla aikuisilla pitäis olla samat pelisäännöt, tai muksu menee sekaisin, etkä saa siihen enää mitään otetta. Itse jouduin vastaavassa tilanteessa turvautumaan lastenpsykologin apuun, joka sitten lopulta totesi, että koska isovanhemmat eivät kuuntele tai suostu yhteisiin kasvatusmetodeihin ja sääntöihin, niin tapaamiset kokonaan seis.
Yritin ensin rajattua tapaamista vain päiväaikaan, mutta lapsi laitettiin soittamaan mulle illalla "saanhan jäädä tänne yöksi". Sanoin isovanhemmille, että ei ne voi tehdä musta sitä kusipäätä, joka kieltää, ja vastaus oli "mutta sähän olet se kusipää, joka kieltää..."
Nyt lapset on jo aikuisia, eivätkä tosiaan ole olleet missään tekemisissä isovanhempiensa kanssa yli vuosikymmeneen.
Sitä saa mitä tilaa, lapsille asia on selitetty silloin aikanaan ja asia on käsitelty uudestaan pariinkin kertaan ja ymmärtävät tilanteen hyvin.

Jos puhe ei tehoa, niin välit poikki.

Lapsena kun vieraantuu isovanhemmista, ei se nuorena aikuisena vielä harmita. Mutta kun ikää alkaa olla 50-60v niin harmittaa ihan kympillä. Oma isä ei tavannut riitojen takia omia isovanhempia, ja nyt isää harmittaa paljon. Eikä enää voi tavatakaan, kun molemmat isän vanhemmat on kuolleet.

No meijän 9vee ei edes katsois niitä leffoja jos ne ois kiellettyjä, eikä kyllä pelasi sellasia pelejäkään mitkä ei hänelle sovellu.
Kyllä ton ikäinen tietää jo mitä saa tehdä ja mitä ei. Meillä lapsi sanonutkin mummolle joskus, että en mä kato kun tossa on ikäraja ja mä en saa kattoo.
Sano sille lapselles ettei kato ja pelaa ja sillä siisti.

mun anoppi antoi 6veen kattoo harry potteria, olin kauhuissani ja varma että lapsi saa siitä painajaisia sun muuta. no eipä se ottanut sitä minään. oli kuulemma hyvä leffa.

nyt tuo samainen poika on jo 8v ja nähnyt melkein kaikki harryt... ja muitakin leffoja joita moni ei tuon ikäiselle näyttäisi. tuon ikäinen jo tajuaa että kyse on leffasta. tosin tietty on niitä herkempiä lapsia jotka saa painajaisia mutta jos tää 9veesi ei "oireile" noiden leffojen ja pelien jälkeen, en todellakaan kieltäisi tapaamasta isovanhempia. ei ne lapset ole pumpulia jotka menee rikki kaikesta aikuisen mielestä kamalasta. lapsen mielestä se ei ehkä olekaan kamalaa.

No meijän 9vee ei edes katsois niitä leffoja jos ne ois kiellettyjä, eikä kyllä pelasi sellasia pelejäkään mitkä ei hänelle sovellu.
Kyllä ton ikäinen tietää jo mitä saa tehdä ja mitä ei. Meillä lapsi sanonutkin mummolle joskus, että en mä kato kun tossa on ikäraja ja mä en saa kattoo.
Sano sille lapselles ettei kato ja pelaa ja sillä siisti.

No voi kun olisikin tuollainen lapsi! Katsoisi kotonakin, ellen pitäisi kovaa kuria! Lapsi kyllä katsoo, jos joku vaan "luvan" antaa. Lapsella on just se asenne, että mä en ole siellä komentamassa ja saanpas nyt tehdä tätä ja tätä... Ja tosiaan isovanhemmille olen yrittänyt asiasta puhua ja moneen kertaan sanonutkin, mutta eivät vaan saa lasta kuriin vaikka yrittäisivätkin (lapseni ei ole mikään helpoin lapsi kasvatettavaksi).

Ja minulla on kyllä muita paikkoja, joihin saan lapsen hoitoon, mutta niihinhän lapsi itse ei halua, kun siellä on säännöt (esim omat vanhempani). Ikävää vaan, että tähän on nyt sit mentävä, kun mikään ei tunnu kaaliin menevän :(

Ja vielä siitä kasvatuksesta. Kyllähän lapsi tietää, että kotona on eri säännöt eli ei tää kasvatusta nujerra, enempi tässä oli kyse siitä, että näytetään lapselle, joka mielellään kattoo vielä muumeja jotain sotaelokuvia -> painajaisia :(

Siis täh? Oma lapseni ei kolmannella luokalla muumeja enää katsonut????
Ja lapsihan on juuri sellainen, kuin olet hänet kasvattanut, ellei hänellä ole adhd tai jotain vastaavaa.

Kutsu jatkossa isovanhemmat tapaamaan lapsianne teille.

Mitä tulee tuohon nipottamiseen niin mun mielestä ei ole missään mielessä perusteltua näyttää jotain sotaleffoja lapsille. Mitä 9-vuotias sellaisesta tappamisesta saa irti. Järkeviäkin ohjelmia on jos telkkaria täytyy tollottaa...

Mä en kyllä antaisi lapsen mennä sinne jos pelaisi kiellettyjä pelejä ja katsoisi sotaelokuvia. :ashamed: Olkoon sitten niin, että oon tiukkis, mutta ... no, en antais. Mutta meillä kyllä onneksi isovanhemmat tietää tasan tarkkaan että varsinkin tietokonepelien osalta noudatetaan mun sääntöjäni. Lapsetkin on kyllä pienempiä, mutta kyllä mä viewlä 9-vuotiaankin tietokoneen käyttöä ja telkkarin katselua rajottaisin.

Siis täh? Oma lapseni ei kolmannella luokalla muumeja enää katsonut????
Ja lapsihan on juuri sellainen, kuin olet hänet kasvattanut, ellei hänellä ole adhd tai jotain vastaavaa.

Odotin tätä. Lapsella on luultavasti joku keskittymishäiriö. Kasvatuspsykologilla käydään ja asiaa tutkitaan. Todellakin lapseni vaatii "kovempaa" kuria. Ja minulla on useampi lapsi ja tämä on näistä haastavin tapaus.

Mitä hittoa? mikä tossa taas on ongelma? ja että kaikilla lasta kasvattavilla pitäisi olla JUST samat säännöt? sallikaa mun nauraa.... kotona on omat säännöt, koulussa ja tarhassa omansa, mummolla ja pappalla yleensä ollaan rennommin ja ne saa lasta vähän paapoakin... kotona se ongelma on jos lapsi muka ihan sekaisin menee tuollaisesta.

Kamalaa että joku edes miettii lapsen ja isovanhempien välien rikkomista tuollaisen asian takia. Isovanhemmat on niin iso rikkaus, etenkin kun haluavat osallistua lapsen elämään ja ottaa hoitoon ym-

"siltäkuulostaa" Kuulostaa siltä että vika on aika lailla vain sinussa ja lapsiltasi olet riistänyt isovanhemmat. Surullista.

Mä en kyllä antaisi lapsen mennä sinne jos pelaisi kiellettyjä pelejä ja katsoisi sotaelokuvia. :ashamed: Olkoon sitten niin, että oon tiukkis, mutta ... no, en antais. Mutta meillä kyllä onneksi isovanhemmat tietää tasan tarkkaan että varsinkin tietokonepelien osalta noudatetaan mun sääntöjäni. Lapsetkin on kyllä pienempiä, mutta kyllä mä viewlä 9-vuotiaankin tietokoneen käyttöä ja telkkarin katselua rajottaisin.

Näin just! Kyllähän toi lapsi pelaisi kotonakin 24/7, jos vaan annettaisiin, mutta mun mielestä se on aikuisen tehtävä rajoittaa sitä, mitä lapsi saa tehdä ja mitä ei!

Ihan oikeasti, hellitä vähän. Anna lapsen pitää isovanhempansa, ei tuo nyt niin suuri ongelma ole. Väärillä jäljillä olet kyllä ja pahasti jos lähdet sekaantumaan heidän väleihinsä. Jos isä on jo hylännyt lapsen, mitä luulet seuraavan siitä että myös isovanhemmat "hylkäävät"?

[QUOTE="vieras";22605620]Mitä hittoa? mikä tossa taas on ongelma? ja että kaikilla lasta kasvattavilla pitäisi olla JUST samat säännöt? sallikaa mun nauraa.... kotona on omat säännöt, koulussa ja tarhassa omansa, mummolla ja pappalla yleensä ollaan rennommin ja ne saa lasta vähän paapoakin... kotona se ongelma on jos lapsi muka ihan sekaisin menee tuollaisesta.

Kamalaa että joku edes miettii lapsen ja isovanhempien välien rikkomista tuollaisen asian takia. Isovanhemmat on niin iso rikkaus, etenkin kun haluavat osallistua lapsen elämään ja ottaa hoitoon ym-

"siltäkuulostaa" Kuulostaa siltä että vika on aika lailla vain sinussa ja lapsiltasi olet riistänyt isovanhemmat. Surullista.[/QUOTE]

Enhän mä olen mitään riistänyt! Mua vaan ärsyttää se, että mitään ei kuunnella mitä minä sanon! Tai kuunnellaan ja ollaan samaa mieltä, mutta kun lapsi kitisee, että hän haluaa pelata, katsoa jotain sotaelokuvaa tms niin periksi annettaan joka kerta, kun "muuten se suuttuu"!

Ja mä en voi käsittää, että jonkun mielestä siinä EI ole mitään ongelmaa, että 9-vuotias saa pelata k18 tietokonepelejä!

[QUOTE="alkup.";22605626]Näin just! Kyllähän toi lapsi pelaisi kotonakin 24/7, jos vaan annettaisiin, mutta mun mielestä se on aikuisen tehtävä rajoittaa sitä, mitä lapsi saa tehdä ja mitä ei![/QUOTE]

Nimenomaan kotona sitä tuleekin rajoittaa vanhempien toimesta. Jos mennään mummolle kylään niin ei pitäisi olla maailmanloppu vaikka siellä lapsi saa pelata enemmän ja syödä vaikka karkkia vaikka ei ole karkkipäivä. Isovanhempien tehtävä on vähän erilainen mitä vanhempien.

[QUOTE="alkup.";22605626]Näin just! Kyllähän toi lapsi pelaisi kotonakin 24/7, jos vaan annettaisiin, mutta mun mielestä se on aikuisen tehtävä rajoittaa sitä, mitä lapsi saa tehdä ja mitä ei![/QUOTE]

Niin munkin mielestä on. :) Sen olen valmis hyväksymään, että isovanhemmat "hemmottelevat" hiukan enemmän kuin kotona, meillä se tarkoittaa lähinnä sitä, että isovanhempien luona saa enemmän herkkuja, telkkaria katsotaan enemmän jne. Mutta mielestäni sotaelokuvien katsominen ja kiellettyjen (taistelu-)tietokonepelien pelaaminen voi vaikuttaa haitallisesti lapsen uniin, kehitykseen, keskittymiskykyyn jne.

Jo se, että isovanhemmat sanovat, etteivät saa lapseen mitään kuria, vaikka yrittäisivätkin, on mielestäni todella huono merkki. Saisiko lapsi sitten vaikka juoda saunan päälle kaljat jos haluaa? Lyödä naapurin lasta? Potkaista kissaa? Lähteä kaupungille yhdentoista aikaan illalla? En nyt sano ap että sinun lapsesi tällaisia haluaisi tehdä, mutta siis joku rajahan on isovanhempienkin luona oltava. :D Ei se nyt ihan niin mene, että siellä lapsi saa tehdä kaiken minkä haluaa vain siksi etteivät isovanhemmat saa häneen kuria.

[QUOTE="alkup.";22605639]Enhän mä olen mitään riistänyt! Mua vaan ärsyttää se, että mitään ei kuunnella mitä minä sanon! Tai kuunnellaan ja ollaan samaa mieltä, mutta kun lapsi kitisee, että hän haluaa pelata, katsoa jotain sotaelokuvaa tms niin periksi annettaan joka kerta, kun "muuten se suuttuu"!

Ja mä en voi käsittää, että jonkun mielestä siinä EI ole mitään ongelmaa, että 9-vuotias saa pelata k18 tietokonepelejä![/QUOTE]

Enhän sulle niin sanonutkaan vaan tuolla mainitsemalleni nimimerkille.

Kuka ne pelit sinne mummolaan sitten ostaa? Tai sen pelikoneen? isovanhemmat? Suuremman ongelman joka tapauksessa näen siinä että mietitään isovanhempien erottamista lapsesta vaikka tiedetään kuinka tärkeitä he ovat lapselle.

Minusta pienempi paha on kielletyt sotaleffat ja tietokone joskus harvoin viikonloppuna, kuin että lapsella ei ole isovanhempiin suhdetta ollenkaan. Lapsi on kuitenkin JO 9 vuotias.

Peesi! Älä nyt stressaa, sillä ei kuulu ilmeisesti lapsen arkeen kuitenkaan noi sotaleffat ja tietsikka, eikä se ulkoilun skippaaminenkaan nyt mikään maailman loppu ole. Ole nyt iloinen, että lapsi viihtyy isovanhemmillaan! Onhan hän nyt tosiaan JO 9-vuotias. Kohta häntä ei muuten enää itseäänkään kiinnosta isovanhemmat ja kai se nyt on parempi, että teininäkin on vielä hyvät suhteet isovanhempiin, kuin että menee omia menojaan kaveriensa kanssa, joista sinä et todellisuudessa tiedä paljoakaan.

Yhteistyössä