Pitääkö molempien riidan osapuolista pyytää ilkeilyt anteeksi riidan jälkeen, oli aloittaja kuka tahansa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pöh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jokaisen pitäisi pyytää anteeksi, kyllä. Nyt oon taas niin poikki, et ruoka ei maistu kunnolla ja meen nukkumaan heti 6 vauvan mennessä nukkumaan. Niin paha olo miehen takia. Mies kokee oikeudekseen nimittäin mollata minua eräästä henkilökohtaisesta jutusta vuodesta toiseen sillä verukkeella, että minä olen kuulemma aloittanut riidan ja miehessä ei ole omasta mielestään mitää vikaa ikinä :(

[QUOTE="Minna";30827029]Eli kummassakin oli vikaa. Sinä motkotit, miestä ymmärrettävästi ärsytti.[/QUOTE]

Mun mielestä miehen ois pitänyt kyetä olla ärtymättä. Varsinkin kun oli muutenkin kiire. Ei kiireessä kaipaa lisää ''esteitä tielle'' ihan väenväkisin laitettuna. Sittenkin olisi pitänyt olla ärymättä toisen mielipiteestä lasten ohjelmien turhasta vaihdosta muutaman minuutin takia. Lisäksi vaikka ei olisinollut kiire ei tuosta tulisi ärtyä ja suuttua.

Ap:n varmaan parempi olla tästä eteenpäin eri huoneessa aamusin, kun ei kerran pysty olemaan miehen kanssa samassa huoneessa. Äksyilköön yksinään, niin ei muitten päivä mee turhaan päin persettä. Mun mielestä sulla on peiliin katsomisen paikka.

Ihmisen perusluonne ei muutu peiliin katsomalla. Kumppania valitessa hänet pitää hyväksyä karvoinen päivineen. Toki sitten jokainen voi lopettaa yhdessäolon heti kun haluaa.

Näyttäisi tosiaan, että tässä on kaksi eri kuppikuntaa mielipiteineen tästä asiasta. Osa ajattelee, kuin minä, että kummankin pitää pyytää anteeksi ja osa ajattelee, kuten mieheni, että vain aloittajan pitää pyytää anteeksi.

Ehkä joku joka ajattelee, kuten mieheni voisi ottaa hänet ja minä etin itselleni miehen, joka ajattelee minun kanssani samoin. Ikävä homma vain vauvalle ja sydämeen ihan koskee.

:hug: - ymmärrän mainiosti sen, että vauvan kanssa ja vähäisillä yöunilla sitä ei ole herttaisimmillaan aamusta mutta...koska tiedät itse tuon asian niin...yritäpä jatkossa himmailla tilannetta sivuummalle eli teet vain ne omat ja vauvan aamutoimet parhaasi mukaan ja annat tilaa miehellesikin siinä hänen suorittaa omansa :). Puhutte vielä keskenänne rakentavasti ja ennen kaikkea sovitte tämän aamuisen :). Huomenna on aamu uusi - ja parempi :).

Joo pitää koittaa antaa miehellekin tilaa elää siinä aamussa. Sanoinkin tuosta miehelle, että siinä mulla ois parantamisen varaa. Rakentavasti puhuminen ei meillä onnistu tänään, kun mies on vielä niin vihainen ja minä ihan poikki tästä. En tiedä miten se onnistuu myöhemminkään, koska olemme sen verran erimieltä siitä, että keiden kaikkien tulee pyytää anteeksi. Minunkin mielestä riidoissa on aina kaksi osapuolta, oli riitä sitten lähtöisin keneltä tahansa. Mun mielestä miehen ei olisi edelleenkä ollut tarve edes suuttua, kun en sanonut asiaa mitenkään ilkeästi tyyliin painu siitä hittoon tms. Sanoin tyyliin, et nyt ois kiire et pääsenkö pukee vauvaa, oot eessä. Mä en näe tässä muuta mahdollista, kuin sen, että jompikumpi muuttaa asennetta vastaaviin tilanteisiin nähden. Mut joutuuko siinä muuttaa koko vakaumuksensa??? Onkohan se liikaa vaadittu???

[QUOTE="...";30827132]Jep, riitaan tarvitaan riidanhaastaja ja haastamisen kohde.
Vain raamatussa joku käänsi toisenkin poskensa, oikeassa elämässä on oikeus puolustautua. Ei sitä tarvitse anteeksi pyytää.[/QUOTE]

Tjah, toki saa itseänsä puolustaa jos kokee tilanteen sellaiseksi. Mutta mistä kohtaa se anteeksipyytäminen on pois, kerran on ollut mukana ylläpitämässä riitaa ja sitä pahaa oloa? Anteeksi pyytäminen ja antaminen on kuitenkin niin isoja mieltä keventäviä asioita, että siihen pitää jokaisen kyetä.

Ja tässä tilanteessa mä koen sen niin, että molempien tahojen on hyvä pyytää anteeksi. Helpommallahan siinä pääsee, kun tulee vastaan ja sovittelee kuin pitää mökötystä yllä ja kylpee siinä jurputusolossansa. Itse tekisin niin :). Aamukiireessä ja väsyneenä tilanteiden tulkinnat värittyvät herkästi ja helposti hyvin pienistäkin tekijöistä, joten tällainen asia on vain valitettavien pikkutilanteiden summaa. Ylitsepäästävissä siis :).

Näyttäisi tosiaan, että tässä on kaksi eri kuppikuntaa mielipiteineen tästä asiasta. Osa ajattelee, kuin minä, että kummankin pitää pyytää anteeksi ja osa ajattelee, kuten mieheni, että vain aloittajan pitää pyytää anteeksi.

Ehkä joku joka ajattelee, kuten mieheni voisi ottaa hänet ja minä etin itselleni miehen, joka ajattelee minun kanssani samoin. Ikävä homma vain vauvalle ja sydämeen ihan koskee.

Todellinen syy miehen nälvivään käytökseen ei taida olla aamuinen riita. Joka tapauksessa mies pitäisi saada tajuamaan, että ilkeyly vanhoista asioista satuttaa sinua.

Ne pyytävät anteeksi, jotka toista loukkaavat (tahallaan tai vahingossa). Sillä ei ole väliä, kuka aloitti. Mutta loukkaantuminen toisen ärhentelystä ei sinänsä ole loukkaamista.

[QUOTE="Minna";30826973]Meillä kumpkin pyytää anteeksi. Huolimatta siitä että kuka aloitti. Riitaan tarvitaan aina vähintään kaksi, ja kumpikin ehtii kyllä väärin toimimaan (sanomaan) riidoissa.

Kun kumpikin pyytää anteeksi, tulee kummallekin hyvä mieli, ja riita saadaan oikeasti kuopattua.[/QUOTE]

Utopiamaassa tehdään näin. Oikeasti on yleensä yksi syyllinen, joka kiusaa toista.
Toista rangaistaan siis olemassaolostaan, eikä näin ollen tunne hyvänolon tunnetta vaan epäreilua kohtelua.

Oon edelleen sitä mieltä että molemmat pyytää anteeksi ja mun mielestä apn aamuinen käytös tämän aamun osalta ei edes kuulosta kovinkaan kummoiselta. Väsyneen pikkuvauvan äidin aamuista kiirettä. Ihmettelen suuresti miehen käytöstä jos jaksaa mököttää aamun asioita vielä kello 17 ip. Minun mielestä mököttäminen on todellista myrkkyä parisuhteelle, toisen alistamista ja pinteessä pitämistä. Toivottavasti opitte riitelemään rakentavammin jatkossa.

Mitäs jos koittaisit sen miehesi kanssa selvitellä asiat etkä hakisi täältä hyväksyntää omalle toiminnalle ja ammuksia seuraavaan yhteydenottoon? Jos miehen pitäisi ymmärtää että sinä olet aamuisin huonolla tuulella niin sinun pitäisi myös ymmärtää että miehesi on sellainen että hermostuu aamuisesta kärttyilystä. Lienee turhaa hakea täältä tuomarointia anteeksipyyntöihin kun emme tiedä olosuhteita tai historiaa. Rakentava keskustelu miehen kanssa siitä mikä tällaiseen riitaan johtaa saattaisi olla parempi polku.

Minun mielestäni pitää. Ja vielä enemmänkin, pitää haluta pyytää anteeksi jos on toisen mielen pahoittanut oli se sitten tarkoituksella tai ei. En muista ikinä aikuisena keskustelleeni puolison kanssa siitä kumpi aloitti riidan tai kumman pitää pyytää anteeksi, riitaan tarvitaan kaksi ja vaikka toinen kiukuttelee niin kyllä se toinen voi halutessaan olla lähtemättä mukaan ja niin riitaa ei yleensä synny. On inhimillistä että joskus on huonolla tuulella ja tulee tiuskittua toiselle.

Mutta itse en kyllä kestäisi jos toinen olisi aina aamulla kiukkuinen ja purkaisi sen minuun. Aamuärtyneelläkin on se vaihtoehto että pitää kiukkunsa sisällään ja ohittaa tilanteen, purkaa kiukkunsa sitten vaikka sinne kävelylenkkiin eikä puolisoon. Eli se että on väsynyt ja muutenkin taipuvainen aamuärtyneisyyteen ei kyllä ole mikään vapaalippu jonka perusteella saa toiselle tiuskia ja kiukutella ja sitten itse suuttua jos toinen vastaa niihin myös kiukulla. Kumpikin siis yhtä paljon väärässä ja kumpikin pyytää anteeksi.

Utopiamaassa tehdään näin. Oikeasti on yleensä yksi syyllinen, joka kiusaa toista.
Toista rangaistaan siis olemassaolostaan, eikä näin ollen tunne hyvänolon tunnetta vaan epäreilua kohtelua.

Ei sunkaan aina ole yhtä uhria ja syyllistä. Tarvitaan vain kaksi väsynyttä ja yksi väärä lause niin riita on valmis. Aihe voi olla miten turha tahansa. Kumpikaan ei jaksa olla fiksumpi ja lähtemättä mukaan. Mutta miten olikaan, aina pyrimme selvittämään asiat ja anteeksi pyydetään ihan oikeassa maailmassa. Harmi jos sulla se tapahtuu vaan utopiassa.

Ehkä tosiaan kannattaa ensi kerta toimia vain hiljaa. Mies itse kävelee melkein mun läpi, jos oon tiellä ja hänellä on kiire. Musta vaan jotenkin tuntuu, et hän suuttuisi, jos itse kävelisin vain hänen läpi, jos ei väisty. Pitää varmaan kumminkin testata tätäkin.

"Anteeksi, voitko väistyä? Mun pitää päästä vessaan/roskikselle/kaapille:)"

Yhteistyössä