Pitääkö lasten kanssa oikeasti käydä MONTA kertaa päivässä ulkona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja janni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

janni

Vieras
Tätini oli järkyttynyt kun sanoin että käydään pojan kanssa kerran päivässä ulkona, joskus harvoin kaksi. Ollaan säästä riippuen kyllä usein pitkään, koiran kanssa kävellään. Iltalenkille menen vain koiran kanssa.
Täti oli sitä mieltä että kyllä HÄN on ulkoiluttanut lapset kolme kertaa päivässä ja se on "pakollista", kerta ei riitä vaikka olis useamman tunnin.
Olin ihan suu auki, en tajua.

Kertokaa joku onko täti vaan himoulkoilija vai rääkkäänkö lastani?
Poika on 3v ja osaa kyllä sanoa jos haluaa pihalle, ja kyllä silloin mennään jos haluaa mutta viihdytään sisällä hyvin.

niin..noh..jos itse mietin päivärytmitystä, niin itsekin olen ihan mielelläni ulkona aamulla, iltapäivällä (riippui hyvin paljon lapsen päikkäreistä) ja sit ainakin illalla..

Siinätapauksessa kyllä jos haluaa elää jollekin toiselle elämäänsä, vaikka tädillesi niin käykää vaikka kolmesti. Me eletään omaa elämää ihan omilla ehdoilla ja käydään kerran päivässä jos aina sitäkään :) Eikä mua itseasiassa kiinnosta kuinka paljon muut ulkoilee.

En tykkää ulkoilla eikä mieskään erityisesti, eikö voi olla että poika on perinyt tämän "luonteen" meiltä? Omalle perheelle toki eletään mutta ärsyttää vaan tuollaiset syytökset että en välittäisi lapsestani tämän takia. En tajua sitä MIKSI lapset tarvii niin paljon muka ulkoilua, kun ei aikuisetkaan tarvi?

Alkuperäinen kirjoittaja Karuski:
meillä ollaan keväällä ja kesällä kaikki mahdollinen vapaa-aika ulkona..Me jopa syödään päiväruoka ulkona :)

Kukapa ei kesällä tosiaan ulkoilisi, varsinkin jos sattuu omistamaan oman pihan missä olla. Nyt olikin ilmeisesti puhe ihan ympärivuotisesta ulkoilusta. Kyllä minäkin voisin tähän kerskua, että ulkoillaan kesällä montakin tuntia, vaikka talvet lähinnä istutaan mökissä ja vain piipahdetaan ulkona. Vastasin ihan rehellisesti, että me ei ulkoilla kuin kerta päivässä jos sitäkään, jos asia tulee puheeksi kesälomalla, vastaus on toki toinen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
En tykkää ulkoilla eikä mieskään erityisesti, eikö voi olla että poika on perinyt tämän "luonteen" meiltä? Omalle perheelle toki eletään mutta ärsyttää vaan tuollaiset syytökset että en välittäisi lapsestani tämän takia. En tajua sitä MIKSI lapset tarvii niin paljon muka ulkoilua, kun ei aikuisetkaan tarvi?

No katsos kun se on hienoa mitä enemmän ulkoilee, tottakai olet silloin tehokkaampi äiti. Olet päivästä 4 tuntia ulkona, tarkoittaa että ahkerana hoidat tietysti vielä kodin kuntoon ja ruokaa pöytään siinä missä mekin jotka ulkoillaan 0-1,5 tuntiin päivässä. Meillä ei ole ainakaan edes aikaa enempään ellei haluta asua läävässä ja syödä pikaruokaa :D

Huh, kolmesti päivässä ulos, missä välissä kaupassakäynti, ruoanlaitto, tiskaus, muu kodin siivous, pyykin silitykset ja pesut? Kolmesti ulkoilevien äitien ja lapsien kotona on pakko joko olla kamala kaaos tai sitten äidit ei nuku lainkaan tai sit on siivooja erikseen... VAI ulkoileeko lapset yksin?

Se on niin lapsesta kiinni myös tämä asia.
Jotku ehdottomasti vaatii ulkoilua sen 3-4 tuntia päivässä muuten illalla yksinkertaisesti hypitään seinille.

Meillä keskimmäinen vaatii tuon 3-4 tuntia ulkoilmaa päivässä jotta olisi suht rauhallinen sitten illalla iltapalan aikoihin ja suihkun jälkeen kun pitäisi alkaa nukkumaan.

Ihan joka päivä ei tuohon tuntimäärään luonnollisestikaan päästä, mutta yritys on hyvä.

Joillakin sitä energiaa riittää vaikka muille jakais (siis lapsilla) vanhempien pitää vaan sopeutua siihen ;)

Ja mitä tulee sitten siihen kodinhoitoon... yllättävän nopeasti sitä pikku siivouksia tekee, viikonloppuna sitten vähän enemmän.
Päivällisen tekoon menee tunteroinen, lounas yleensä valmistuu uunissa sillä aikaa kun ollaan aamupäivästä ulkona.
Pyykkikonettakaan ei tarvi koko aikaa vahtia..

En koe olevani superäiti vaikka ulkoillaankin paljon ja kotikin hoituu siinä samassa, ihan normaali.. joskus tuntuu että enemmänkin vaadittaisiin mutta olen tähän tyytyväinen.

no minä kait olen sitten kauhistus tätisi mielestä, talvisin emme välttis ole viikkoon ulkona kuin sen että menemme autoon ja kauppaan...asumme kerrostalossa ja piha vilkas autoista, joten ei innosta mennä sinne sekaan lasten kanssa, kesäisin enemmän liikumme

Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:
Jotku ehdottomasti vaatii ulkoilua sen 3-4 tuntia päivässä muuten illalla yksinkertaisesti hypitään seinille.

Meillä keskimmäinen vaatii tuon 3-4 tuntia ulkoilmaa päivässä jotta olisi suht rauhallinen sitten illalla iltapalan aikoihin ja suihkun jälkeen kun pitäisi alkaa nukkumaan.

Ihan joka päivä ei tuohon tuntimäärään luonnollisestikaan päästä, mutta yritys on hyvä.

Joillakin sitä energiaa riittää vaikka muille jakais (siis lapsilla) vanhempien pitää vaan sopeutua siihen ;)

Ja mitä tulee sitten siihen kodinhoitoon... yllättävän nopeasti sitä pikku siivouksia tekee, viikonloppuna sitten vähän enemmän.
Päivällisen tekoon menee tunteroinen, lounas yleensä valmistuu uunissa sillä aikaa kun ollaan aamupäivästä ulkona.

En koe olevani superäiti vaikka ulkoillaankin paljon ja kotikin hoituu siinä samassa, ihan normaali.. joskus tuntuu että enemmänkin vaadittaisiin mutta olen tähän tyytyväinen.

Ja minä olen taas tyytyväinen siihen, että olen hyväksynyt itselleni että minullakin on oikeus rentoutua eikä tarvitse olla super tehokas. Minusta on aivan ihana kahden suht. pienen lapsen äitinä vähän jopa laiskotella, juoda kahvia ja lukea lehteä ja katella töllöä, enkä vaihtaisi tätä ulkoiluun kun ei se meille mitään rentoutumista ole kahden täysin vahdittavan lapsen kanssa. Pikemminkin kovempi työ aina siinä, saa olla silmä tarkkana ja juosta perässä.

Toisaalta en vaadi edes itseltäni, että mun kuuluu olla adhd lapselleni jokin terapeutti joka hyppyyttää häntä ja nuorempia 4 tuntia ulkona riehumassa. Riehukoot sitten sisällä jos ei ulkoilutunti piisaa, eipä tuokaan mua haittaa. Omassa huoneessa voi vapaasti hyppiä vaikka seinille, itse voin silläaikaa katsella vaikka kaunareita.

kyllä se kerta päivässä on aivan riittävä, mä en kanssa käsitä missä välissä siellä ulkona ehtis käymään kolme kertaa!? kaks nyt vielä ymmärtää mut et kolme... mä en ainakaan jaksais sitä pukemisrumbaa ainakaan näin talvella. kesä on sit tosissaan eri asia, sillon lähes asutaan ulkona, tehään ruoka ulkona ja syödään ulkona, jos vaan ilmat sallii.

Hei jotkut laskee ratasretken lähikauppaan ulkoiluksi, sit jos käy vaikka naapurissa kylässä - ulkonahan siinäkin pitää piipahtaa. Mä en kyllä oikein edes keksi, millä tavoin saisin tuon kolmivuotiaan päivään mahtumaan enemmän ulkoilua. Aamupäivällä. Sit lounas ja päiväunet, sit pitäis mennä hetkkesi ulos ennen päivällistä ja sit ulos taas ja sit ehkä ehtis vaikka pari minuuttia leikkiä autoleikkiä sisällä ja sit nopea pukeminen, että ehtii ulos vielä ennen iltapalaaKO? Ei mitään järkeä.

Lapsi on päiväkodissa, olen tyytyväinen, jos joka toinen arki-ilta käydään vaikka vähän omassa pihassa tai vaikka lähipuistossa. Ja niin on lapsikin. Hän nauttii siitä, että päiväkotipäivän jälkeen saa rauhassa leikkiä omia leikkejä omilla leluillaan - sisällä!

Äh, mä oon mielummin 5h yhteen soittoon, kuin pukisin itseni ja lapset 3 kertaa päivässä ulos. Muutenkin mä en ota mitään stressiä hommasta, mennään ulos kuin huvittaa ja jos alkaa seinät tulla vastaan. Joskus ulkoilemme enemmän ja joskus voimme olla kokopäivän sisälläkin.

Mä ulkoilen 1vuotiaan kanssa kahesti päivässä, aamupalan jälkeen lähetään koiran kanssa lenkille noin tunniks ja sit viel ollaan tunti pihassa, sit sisälle ja syömään lounas, jonka jälkeen leikkiä sisällä ja päikkärit 2-3h ulkona. Päikkyjen jälkeen välipala ja leikkiä sisällä, kunnes taas koiran kans pitkä lenkki ja tunnin verran ulkona pihassa.
Näin siis on ollut nyt talvella, kesällä varmaan ollaan koko päivä ulkona :)
Poikkeuksena meil on kyl päivät kun on pyryttänyt lunta, niin ei poika viihdy rattaissa kun lumi tuiskuaa naamalle, sillon voidaan sit olla hyvällä omallatunnolla sisällä :)

Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:

Niimpä. Mun 2v on niin pohjattoman energinen että se on vietävä ulos päivittäin ja parikin kertaa jos vaan mahdollista. Tässä asunnossa ei oo edes tilaa ja se menee seiniä pitin jollei pääse riehumaan pihalle. Eikä se tee pahaa itellekään ulkoilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Mutzilla:
no minä kait olen sitten kauhistus tätisi mielestä, talvisin emme välttis ole viikkoon ulkona kuin sen että menemme autoon ja kauppaan...asumme kerrostalossa ja piha vilkas autoista, joten ei innosta mennä sinne sekaan lasten kanssa, kesäisin enemmän liikumme

minkä ikäisen muksun kanssa jaksat olla viikonkin putkeen sisällä ? eikö teilläpäin ole talvella mitään mahdollisuuksia käydä leikkareilla tai pulkkamäessä tms ?

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
Alkuperäinen kirjoittaja Mutzilla:

minkä ikäisen muksun kanssa jaksat olla viikonkin putkeen sisällä ? eikö teilläpäin ole talvella mitään mahdollisuuksia käydä leikkareilla tai pulkkamäessä tms ?

6v ja 2v on meidän muksut. on mahdollisuuksia käydä, mut leikkikentät on täynnä lunta ja kun menemme pulkkamäkeen niin siellä on aina 8-14 vuotiaat pojat mäessä, jotka ei välitä väistää toisia, menevät omilla säännöillään ja lumilaudoillakin laskevat siellä, joten harvoin sen takia siellä käymme, haluan lapseni pitää turvassa enkä loukkaantumisen uhalla vie heitä sinne, muutakuin silloin kun ne pojat ei siellä ole

Yhteistyössä