pitääkö lasta opettaa puhumaan, miten?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Sanni"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"Sanni"

Vieras
juuri 1v. täyttänyt lapseni ei vielä sano mitään sanaa.tulee oikeastaan tavuja, tätätät, mamama enimmäkseen.

miten lapsi oppii puhumaan, pitääkö sitä jotenkin harjoittaa vai odotellaan vain että itse keksii sanoa.

lapsi osoittelee tavaroita, olen hänelle sanonut niiden nimet. tietää jos kysyn missä lamppu, näyttää sormella,mutta ei yhtään ole yrittänyt sanoa mitään sanaa jos jotain näyttää. lisäksi tuntuu että lapsi ymmärtää asioita, esim. jos sanoo että hae pallo, tuo sen.

mietityttää vaan että miten tuo sanojen muodostus tapahtuu että alkaako matkimalla. pitääkö sitä jotenkin itse harjoittaa , opettaa. kaverin 1v osaa jo sanoa 5 tunnistettavaa sanaa ja mietityttäää vain että milloin meillä tulee.

No tavallaa pitää. Lapsen kanssa pitää jutella ja juuri hokea sanoja äiti, pallo ym. ja osoittaa. Vauvojen kuvakirjoja katselemalla ja osoittamalla ja sanomalla mikä kuvassa näkyy. Niin yksilöllistä tuo oppiminen "opettamisesta" huolimatta. Voi mennä jop 2 vuoden ikään saakka ennen kuin sanoja alkaa tulla.

Ja lisäksi, jos ootte esim. kaksin kotona, voit "sanallistaa" kaikkea tekemääsi. "Äiti ottaa nyt jääkaapista maitoa ja laittaa sen tähän pöydälle" jne. Sitä paremmin lapsi oppii, mitä enemmän kieltä kuulee. Ja lorut ja laulut on hyviä, jos et ite tykkää laulaa ni cd:t ja dvd:t kehiin. Mutta 1-vuotiaat ei tosiaan läheskään kaikki sano vielä sanaakaan, että jos jokeltaa ja ymmärtää puheen, on kielenkehitys hyvässä vauhdissa. :)

Älä nimittele itseään liikaa äidiksi. Mielummin, että minä otan nyt jääkaapista maitoa...
Tuskin haluat, että lapsesikin puhuttelee itseään: "Lapsi ottaa nyt jääkaapista maitoa" "Minttu ottaa nyrt jääkaapidta maitoa" ===D

Meijän tyttö ainakin sanoi alkusi oman nimensä, että liisa ottaa nyt pallon.. mut nyt 3 vuotiaana sanoo jo mie :) et ihan hyvin voi sanoa, että äiti tekee sitä ja tätä

Lauluja, loruja, lukemista. Juttetelet ja kerrot esineiden nimiä.
Myös kehontuntemusta kannattaa harjoittaa, missä maijan varpaat on? Missä nenä, missä silmät(peilin edessä)

Nii ja ´noista kuvakirjoista, ton ikäselle ehkä mieluummin kuin että kerrot, tässä pallo, tässä kello niin kysy missä on pallo, missä on kello, lapsi todennäköisesti osaa ne ite näyttää, ja jos ei osaa niin sitten sinä voit näyttää

Alkuperäinen kirjoittaja meillä;24839883:
Meijän tyttö ainakin sanoi alkusi oman nimensä, että liisa ottaa nyt pallon.. mut nyt 3 vuotiaana sanoo jo mie :) et ihan hyvin voi sanoa, että äiti tekee sitä ja tätä

Voi toki, mutta omassa pk ihmettelin, kun eräs 3-4v. tyttö nimitteli itseään omalla nimellään niin ku "Oona ei nyt tykkää!" Että se voi jäädä päälle pidemmäksikin ajaksi, joten ei kannata ottaa sitä riskiä, että vielä 4vuotias kutsuu itseään noinkin "hölmösti". Ja eiköhän lapsi äidin opi tuntemaan aika nopeasti, että olen äitisi sillä siisti, joten minättelyä on hyvä käyttää :D

Luette ja juttelette normaalisti. Siitä lapset oppii. Toinen oppii toistamalla perässä, toinen voi olla hiljaa kaksivuotiaaksi ja sitten aloittaa suorilla lauseilla. Tärkeintä on, että lapsi oppii sanoja ja ymmärtää puhetta. Teillä on aikaa!

Yhteistyössä