Pitääkö lapsen osata jotain erityistä 1,5 v neuvolassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Pantteri"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Pantteri"

Vieras
Lapsi oppi kävelemään 1 v 2 kk iässä (neuvolassa sanottiin että 1,5 v on takaraja sille), onkohan jotain muuta "pakollista" osattavaa? Mietin vaan että olenko osannut antaa lapselle tarpeeksi ja oikeanlaisia virikkeitä ym.

Alkuperäinen kirjoittaja Miä vaan;25120083:
Muistaakseni meillä laitettiin tekemään palikoista torni.

Ai? No palikoita ja torneja ollaan lapsen kanssa rakenneltu jo pitkään, mutta lapsi itse ei kovin hyvin osaa sitä hommaa. Muutaman palikan saa pinottua jos haluaa jamitä isommat palikat sen parempi. Osaa myös ottaa palikkatornin huipulta yhden palikan pois / palikoita yksitellen -jos siis malttaa keskittyä eikä huido tornia heti nurin. Ikää nyt 1 v 3 kk.

Alkuperäinen kirjoittaja Miä vaan;25120083:
Muistaakseni meillä laitettiin tekemään palikoista torni.

Apua, meidän taaperoo ei kiinnosta palikat ollenkaan!

On se kiva, että kun siitä vauva-ajan kasvuntarkkailusta päästiin, niin tulee sit lisää stressin aiheita :P

Alkuperäinen kirjoittaja kohta 1:
Apua, meidän taaperoo ei kiinnosta palikat ollenkaan!

On se kiva, että kun siitä vauva-ajan kasvuntarkkailusta päästiin, niin tulee sit lisää stressin aiheita :P

Nou hätä, ei ne kiinnosta meidänkää tyyppiä, lentää lähinnä seinään.. :D Eiköhän ne osaa siellä kattoo lapsen mukaan ne jutut.. :)

Ja mun siis pitää viedä mukula 1,5v neuvolaan puolentoistaviikon päästä.. :D

Alkuperäinen kirjoittaja mklö;25120156:
Eikä niitä kannata kotona harjoitella vaikka tietäisikin että mitä "pitää" osata. Lapsen todellinen kehitys ei tule tuolloin näkyviin.

Ymmärrän mitä tarkoitat mutta toisaalta eikös juuri harjoittelemalla opita ihan kaikki asiat -ei siis vain neuvolaa varten vaan yleisesti.

Mun mielestä kotona kannattaa harjoitella ihan mitä vaan, mikä lasta kiinnostaa :)

Tuntuuhan se pahalta kieltämättä jos lapsi ei osaa niitä kaikkia mitä siellä katsotaan osaako mutta näin saa sitten tarvittaessa apua. Musta ei kannata ressata siitä. Muistaakseni meidän ensimmäinen viskeli palikoita pitkin poikin tuossa iässä. Syötin ruoat vielä itse lapselle tuolloin ja lääkäri katsoi palikoiden avulla onko motoriset taidot itse syömiseen olemassa ja tuon heittelyn perusteella kuulemma oli kaikki ok.
Toinen on "osannut" kaikki tarvittavat tähän asti eikä siitä ole mitään lisäplussaa saanut. Molemmat on oppineet omaan tahtiinsa kaiken ennemmin tai myöhemmin ja jos eivät olisi niin me oltais varmaan saatu sitten apua siihen tai ohjausta.

testattiin palikkatornin tekeminen (5palikkaa) tunnistaako lapsi sanoja (näytettiin jotain, kerrottiin mikä se on ja kysyttiin, missä esim. kello on?) katsottiin matkiiko aikuisen leikkejä, kuulo, näkö katsottiin, pituus ja paino sekä ymmärtääkö lapsi puhetta. Neuvoloissa on eri käytännöt, jossain on lääkäri, jossain on terkkari

Yhteistyössä