pitääkö koiraa kieltää haukkumasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vakiovieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

vakiovieras

Jäsen
29.11.2009
963
0
16
kyse nyt omakotitalosta ja nimenomaan vahtimisesta / ilmoittamisesta, ei mistään turhasta louskuttamisesta jossain kerrostalossa missä voi häiritä muita...
meillä suuri koira jolla todella kumea ja kantava ääni.
haukkuu jos joku tulee pihaan tai sisälle (muu kun isäntäväkeä, meillä ei ole ovikelloa ja meidän kaverit tietää sen, joten soittavat ja jos sopii niin pamahtavat paikalle)
moni on sitten ihmetellyt miksi me ei kielletä koiraa haukkumasta :o
silloin kielletään jos turhaan länkyttää kun "tilanne" ohi, mutta jos meidän pihaan tulee joku (tässä vaiheessa haukkuminen alkaa) ja jos tulee sisälle, niin saa haukkua meidän mielestä.. sit kun koira huomaa, että isäntäväki on morjestanut / hyväksynyt vieraan niin meteli loppuu.
me ei olla haluttu "kieltää" sitä vahtimasta, se kun kuuluu asiaan ton koiran kanssa...
sit kun on sitä selitetty ihmisille, niin ne vaan pyörittelee silmiään että ei he ainakaan tollasta louskutusta kuuntele vaan kieltävät koiraa heti kun haukkuu vaikka joku kulkis pihassa....
kuuroks täällä tulis jos toi kokoajan mölisis, mutta se on meidän ovikello :D ei paljoo turhia rutkuta :D

mitä mieltä olette? :)

me kehutaan aina meidän koiraa ku haukkuu, paitti jos toiselle koiralle huutaa, mitä siis harvemmin harrastaa.
se haukahtaa pari kertaa jos sil on aihetta, esim tän kerrostalon takapihalla oli päältä ajettava ruohonleikkuri hommissa ni se oli koiran mielestä asia mistä tulee varoittaa. :laugh:
se on ihuna ku osaa kertoo ja varoittaa. :heart:

se on muuten jännä miten koiran haukusta alkaa erottaan erilaisia sävyjä..
siitä tunnistaa millon on ns.turhaa haukkumista, kuulee kun on joku oikeesti tulossa, se haukahtaa tietyllä tapaa kun tunnistaa perheenjäsenen auton äänen jne. noin niinkun asian vierestä :D

Alkuperäinen kirjoittaja vakiovieras:
se on muuten jännä miten koiran haukusta alkaa erottaan erilaisia sävyjä..
siitä tunnistaa millon on ns.turhaa haukkumista, kuulee kun on joku oikeesti tulossa, se haukahtaa tietyllä tapaa kun tunnistaa perheenjäsenen auton äänen jne. noin niinkun asian vierestä :D

Minkä rotuinen koira teillä on?

Huokaisin oikein syvään, kun luin kirjoituksesi. Meille niin tuttua että. Meillä on kaksi vartiokoiraa joiden haukuista on valitettu myöskin. Koirat vartioivat pihaa ja tietenkin haukkuvat, kun sen tarpeelliseksi kokevat, mitenpä sitä estääkään voi. Meillä valitus on mennyt jo ihan uudelle tasolle, tässä sopassa on jo uhkailuja ja poliisitkin mukana...huoh :(

Siis kun miä otan koiran, niin sen tehtävä on just haukkua, kun joku tulee pihaan
Vahtikoiran siis haluan, enkä sen haukkumista noissa tilanteissa tietenkään yrittäs kieltää

No itse kiellän vaikkei koira hiljene kuin hetkeksi ja aloittaa sit taas uudelleen, mutta ei minusta mitään sääntönumero 1:stä ole, että ehdottomasti pitäisi komentaa tuosta. Se riippuu isäntäperheen hermoista ja korvista, jaksaako sitä kuunnella vai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
No itse kiellän vaikkei koira hiljene kuin hetkeksi ja aloittaa sit taas uudelleen, mutta ei minusta mitään sääntönumero 1:stä ole, että ehdottomasti pitäisi komentaa tuosta. Se riippuu isäntäperheen hermoista ja korvista, jaksaako sitä kuunnella vai ei.

mun mielestä se johtuu siitä rotuvalinnasta hyvinkin pitkälti.
jos ottaa jonkun vahtirodun niin on tiedostettava että se myös sitten vahtii.
ei siinä ole kyse hermoista ja korvista.
musta se on turhaa kieltää jos se on ihan turhaa jos antaa koiran kuitenkin kiellon jälkeen jatkaa haukkumista...
mutta tää nyt on vaan mun mielipide.... :)

Me asutaan maalla ja otettiin koira just vahtikoiraksi. Turhan räkyttämisen kiellän, mutta jos joku tulee pihaan, kuuluu koiran siitä ilmoittaa. Jos pihaan tulee esim. joku humalainen, koira äityy oikeen räyhäämään ja se on hyväkin, koska ei hiippareiden tarvi tulla tänne öykkäröimään. Haukusta aina tuntee, tuleeko joku tuttu vai tuntematon :D

Alkuperäinen kirjoittaja vakiovieras:
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:

mun mielestä se johtuu siitä rotuvalinnasta hyvinkin pitkälti.
jos ottaa jonkun vahtirodun niin on tiedostettava että se myös sitten vahtii.
ei siinä ole kyse hermoista ja korvista.
musta se on turhaa kieltää jos se on ihan turhaa jos antaa koiran kuitenkin kiellon jälkeen jatkaa haukkumista...
mutta tää nyt on vaan mun mielipide.... :)

Ei kyllä siitä on kyse hermoista ja korvista ja toki myös taidoista.

Jokaisen vartioivan koiran saa kyllä hiljaiseksi vahtimisessa, jos aikansa sitä kouluttaa. Muuta väittävän ei osaa vaan yksinkertaisesti kouluttaa koiraa. Mutta sitä vahtimisviettiä ei pysty poistamaan ja miksi pitäisikään, kun se on niin sisäistä koirassa.

Ja totteleehan mun koira, sen puolen minuutin ajan :xmas: Toki jos ei edes tuota aikaa olisi hiljaa, niin pitäisi komentaa erilailla, että koiralta korvat komennukseen löytyisi. Luovuttaa en tuossa tapauksessa ketään neuvoisi tekemään, jottei pian luovuta toisessakin jutussa ja taas seuraavassa jne. Eli kyllä käskyjen ja kieltojen pitää mennä koiran päänuppiin asti.

Yhteistyössä