Pitääkö kihlasormus palauttaa miehelle jos tulee jätetyksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Jos kihlaus päättyy niin pitääkö minun palauttaa miehen ostama kihlasormus miehelle? Tulin nimittäin äskettäin jätetyksi ja mies haluaa nyt sormuksen takaisin itselleen. En haluaisi antaa sitä, sillä se oli mies joka lopetti suhteemme ja lisäksi sormus on sen verran arvokas (minua varten teetetty ja maksoi 4500 euroa) että voisin itse saada edes jotain kipurahoja myymällä sen.

Eipä ihme, jos mies haluaa noin tyyriin (hänen itsensä?) maksaman sormuksen takaisin o_O
ja kyllä kuuluu palauttaa.

Kyllä mies maksoi sormuksen ihan itse, mutta käsittääkseni sekin on LAHJA häneltä minulle. Kun lahja on annettu minulle, on se silloin minun omaisuuttani, eikä minun todellakaan tarvitse sitä palauttaa. Pitäisikö minun sitten palauttaa kaikki muukin lahjaksi saatu roina (korut, käyttöesineet yms.) hänelle? Juu ei kiitos!

Kyllä mies maksoi sormuksen ihan itse, mutta käsittääkseni sekin on LAHJA häneltä minulle. Kun lahja on annettu minulle, on se silloin minun omaisuuttani, eikä minun todellakaan tarvitse sitä palauttaa. Pitäisikö minun sitten palauttaa kaikki muukin lahjaksi saatu roina (korut, käyttöesineet yms.) hänelle? Juu ei kiitos!
Kihlasormus ei ole lahja vaan sopimuksen sinetti. Sopimus on irtisanottu, sormus palautetaan

No ei todellakaan ole mikään yleinen tapa "palauttaa" sormusta. Se on annettu. Ei se ole mikään lainatavara.
Vain jos kyseessä olisi joku perheessä kulkenut sormus, eikä lapsia ole tullut, niin vain silloin palautetaan perheessä kulkenut sormus.

Ja jos perinteistä puhutaan, niin ennenhän kihlaus on oikeasti ollut sitova sopimus, ja jos mies on purkanut kihlauksen, niin mies on joutunut maksamaan hyvitysrahat kihlatulle.
Sormus ajanee saman asian.

Kyse on lupauksesta, jonka sormus sinetöi. On kohteliasta palauttaa sormus. Mutta jos olisin sinä ja puhdas omatunto miehen suhteen, niin en palauttaisi. Kaikkea ei tässä maailmassa tarvitse ymmärtää ja joka äijälle periksi antaa. Ja jos miehestä ei ole sinulle vaaraa/uhkaa, niin sitä suuremmalla syyllä anti palaa, myy sormus ja tee sillä rahalla jotakin oikein kivaa.

Jos morsian purkaa kihlauksen niin hän kohteeliaasti palauttaa sormuksen ja kihlaus on purettu. Jos taas mies purkaa kihlauksen niin sormus jää kyllä naiselle. Se on annettu lahja.

Kihlaus on lupaus avioliitosta. Mies lahjoittaa siitä pantiksi naiselle kihlasormuksen. Jos mies pettää lupauksensa, niin nainen voi pitää kipurahoina sormuksen itsellään. Ennen vanhaan miehen voi jopa haastaa oikeuteen lupauksen pettämisestä ja tämä määrättiin maksamaan jätetylle naiselle korvauksia.

Lain mukaan pitää.
Höpsistä. Kihlasormus on jurudisesti lahja, jonka saaja voi pitää. On vanha tapa antaa kihlasormus takaisin kihlojen purkautuessa, mutta mikään pakko ei ole. Sormuksen poikkeuksellisen hinnan huomioiden, tämä on juridisesti aika veikeä tapaus: morsian on saanut lahjaksi yli 4000 euron lahjan, jolloin olisi maksettava verottajalle lahjavero. Jos kihlajaisten purkautuessa ex. morsian päättää palauttaa ex. sulhaselle ko. sormuksen eli juridisesti antaa ex. sulhaselle lahjan, jonka arvo on edelleen yli 4000 euroa eli ex. sulhasen tulee lain mukaan maksaa tästä lahjasta vero valtiolle. Heh!