Pitääkö kaikkien lapsien olla langanlaihoja?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
White trash -mammat syöttää pentunsa hiilarimössöllä ja -juomilla läskeiksi ja sitten ihmetellään, kun vaatteet ei mahdu päälle!! :laugh:

no tää white trash ainakin pitää lapsensa terveyttä sen verran tärkeänä asiana etten lapsiani aio ylipainoisiksi lihottaa

samoin =)

Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin-:
White trash -mammat syöttää pentunsa hiilarimössöllä ja -juomilla läskeiksi ja sitten ihmetellään, kun vaatteet ei mahdu päälle!! :laugh:

no tää white trash ainakin pitää lapsensa terveyttä sen verran tärkeänä asiana etten lapsiani aio ylipainoisiksi lihottaa

samoin =)

Et pidä lastasi ylipainoisena? :o

Meidän poika oli 6v neuvolassa 116cm ja 25kg, kehuttiin vaan että tasaisesti kasvaa, sanallakaan ei sanottu että olisi liikaa painoa, eikä tuolla kyllä olekaan.
Laiha ei ole, koskaan ollutkaan, sopusuhtainen kyllä aina.

samoin =)

Et pidä lastasi ylipainoisena? :o

Jessicalla paino nousi 2v ikävuoteen mennessä aika paljon kun oppi kävelemään sen verran vanhana. Siitä lähtien käyrä on tasaisesti ollut laskusuunnassa, pikku hiljaa hyvä tulee.
Joten en koe lihottaneeni häntä hiilarimössöllä kun ei toi niitä oikein syö

Joten ihan turha tulla mua syyttelemään =)

On lapsia kaveripiirissä, jotka kaikkien silmissä hoikkia, mutta nykyfarkut ei mene reisistä. Ekaluokkalainen kysessä.

Meillä ne tahtoo tökätä nilkkoihin, isojalkainen tyttö on. Jos saa vaan ne lahkeet nilkan yli, niin sitten ovat muuten ihan sopivaa kokoa.

Alkuperäinen kirjoittaja käyrä:
Mä en oo koskaan tajunnut tota hemmetin ärsyttävää "omalla käyrällään" -juttua. Eikö jokainen lapsi mene omalla käyrällään, harvoin kai ne ihan identtisesti kasvaa??

Ei se ole omalla käyrällä kasvamista, jos paino menee reilusti plussalla, ja pituus nollakäyrällä. Sellainen on oma käyrä, jos kasvaa esim +2, niin siellä menee sekä pituus että paino.

Et siis tiedä miten käyrät muodostuvat. Painokäyrä on suhteutettu pituuteen. Eli vaikka lapsen pituus kulkisikin siellä +2-käyrällä, niin ihannepaino on 0-käyrällä.

Epäasiallista käytöstä ei tietenkää tarvitse hyväksyä, mutta normaalipainoisille vaatteet mahtuvat kyllä. Lihavuus on terveysriski enkä minä ainakaan sitä voi puolustella millään verukkeella. Liian usein törmää lapsiin joilla on jo tosi paha keskivartalolihavuus. Ruumiin rakenne saa olla aika erikoinen jos ei ole rasvaa kertynyt ja silti jää vaatteet kaupan hyllylle.

Alkuperäinen kirjoittaja höh:
niin kauan kun ostaa halpaa ja hassua muiden maiden lasten meidän lapsille tekemää, muodikkaiden homomiesten suunnittelemaa muotia plagioivaa tavaraa, niin muuta vaihtoehtoa kuin olla langanlaiha ei ole lapsellakaan.

Ai vitsi, ei koske sitten ainakaan H&M:aa. Sieltä nimittäin löytyy ainoastaan reilun kokoisia, lapselle sopivia värikkäitä puuvillavaatteita isommallekin lapselle. 6 v. 130cm ja 30 kg.

nuori myyjä vastasi kovaa lapsen kuullen ettei heidän liikkeessään myydä lihaville lapsille No ohhoh miten töykeä myyjä . valitusta hänestä . Ei noin sanota aikuisellekaan, saati lapselle :(

Minä olen ihmetellyt lastenvaatteiden mitoitusta: tytöille on kapeaakin kapeampilahkeisia housuja, joissa on tynnyrivyötärö, vuohi tai lammas edustaisi ehkä ko. vartalotyyppiä...

Pojille hieman järkevämmän mallisia housuja, mutta myös tynnyrivyötäröllä.

Ovatkohan suunnittelijat edes koskaan nähneet oikeita lapsia?

Alkuperäinen kirjoittaja marabou:
nuori myyjä vastasi kovaa lapsen kuullen ettei heidän liikkeessään myydä lihaville lapsille No ohhoh miten töykeä myyjä . valitusta hänestä . Ei noin sanota aikuisellekaan, saati lapselle :(

Samaa mieltä. Meilläkin joutuu tarkkaan katsomaan housut, etteivät valahda päältä. Tyttö on laiha, mutta se on geeneissä. ei ruokailutavoissa.

Mä arvasin, että tästä tulee kommentteja tyyliin "itse olet lapsesi lihottanut" jne. :whistle: Totuus vaan on se, ettei tuota lasta ole hiilarimössöillä eikä herkuilla lihotettu. Meillä harvoin syödään edes niitä monille jokapäiväisiä jugurtteja, karkeista ja pullista puhumattakaan ja muutenkin tuntuu että lapsi elää välillä vaan puhällä hengellä. Neuvolan sanoin; Tämä lapsi nyt vaan on luonnostaan raskaampaa tekoa, mutta sopusuhtainen.

Ja en ole väittänyt etteikö meille normaalisti kaupoista vaatteita löytyisi. Nyt vaan juhlamekkoa ei tahtonut löytyä ja ihan vaan siitä syystä että oikeat koot olivat joka paikasta loppu. Suutuspäissään sitä tulee ilmaisseeksi asioita hieman epäselvästä ;)

Ja miltähän näyttäisi lapsi, jolla on raskas luusto muttei muuten mitään "ylimääräistä"? Meidän lapsi on meille juuri täydellinen tuollaisenaan, sopusuhtaisena omana kullannuppunaan :heart:

Meillä on todella iso poika. On nyt 5-vuotias ja painaa reilusti yli 20 kg. Tarkkaa painoa en tiedä, kun ei ole ihan äskettäin punnittu. On kyllä pitkäkin ikäisekseen. Tuo pojan ruumiinrakenne on todella lihaksikas. Mä en ole koskaan nähnyt pikkupojalla noin selkeitä ja isoja lihaksia. Myös hartiat on leveät. Rakenne on jo selkeästi miesmäinen, ei mikään tyypillinen pikkupojan ruumiinrakenne.

Pojalle on todella vaikea löytää sopivia housuja. Nää nykyiset mallit on tehty ruikkeleille, aikasen tasapaksuille lapsille (onkohan tuon mallisia lapsia edes olemassa?). Meillä pojalla on hoikka vatsanseutu, mutta peppu ja reidet on paksummat, lihaksikkaat - ja kun löytää housut, jotka mahtuu pepun ja reisien kohdalta, on vyötärö yleensä aivan liian iso. Mä olenkin kirppareilta ostellut vanhempia malleja, jotka on mitoitettu paljon paremmin.

Nuo nykyiset housumallit ei ole hyviä kenellekään. Meidän tytär on todella hoikka - ja nuo ruikkelihousumallit on sellaisia, ettei ne passaa hänellekään. Ne on yksinkertaisesti liian kapeita ja vyötärö niissä on liian leveä. Ne sitten tippuu päältä ja alkkarit vilkkuu. Vyöllä jos yrittää kuroa niitä pienemmiksi, niin ne on sitten epämukavat ja näyttää tosi huonoilta päällä.

Meillä ei kumpikaan lapsista tykkää noista housuista. Tyttö käyttää nyt pelkästään hameita, mekkoja ja legginsejä ja tunikoita. Pojalla on joitain vanhempia housuja ja muutamia, hyviksitodettuja uusia housuja, jotka ei ole tuota pillimallia.

Pillifarkut tai nuo muut kapeat housut ei näytä hyviltä kenelläkään, ei aikuisilla eikä lapsilla. Aikuisille on mun mielestä ihan sama, itsepähän tyhmyyttään noita ostavat, mutta mun mielestä on kamalaa, jos lapset joutuu noihin epämukaviin ja rumiin housuihin tunkemaan itsensä siksi, ettei muuta ole juuri tarjolla :(

Alkuperäinen kirjoittaja tättishäärä:
Meillä lapsi on siis perinyt hieman tukevamman ruumiinrakenteen eikä lapsesta näin ollen laihaa saa tekemälläkään. Oikeastaan eläisi kyllä vaan kalalla ja salaatilla, mutta eihän sillä rakennettaan voi muuttaa.

No joka tapauksessa mua alkaa hiljalleen nyppimään ja pahasti muiden mielipiteet lapsestamme. Siis tänäänkin koluttiin kaikki kaupungin kaupat ja etsittiin juhlamekkoa. Viimeisessä liikkeessä sitten nuori myyjä vastasi kovaa lapsen kuullen ettei heidän liikkeessään myydä lihaville lapsille |O |O |O Olisi tehnyt mieli marssia ulos, mutta koska mekkoa tarvitaan niin vihaisena vastasin, että jos mä kuitenkin katson onko meidän rotevalle lapselle jotain tarjolla ja entistä vihaisempi olin kun kaupungin ainut sopiva oli juuri siinä liikkeessä, joka vielä yrittää olla maineeltaan ja tarjonnaltaan hienompaa kastia. Laitoin sitten juuri menemään vihaisen sähköpostin omistajalle :whistle: Mulle riittää kyllä yksi kerta, kun lapseni laitetaan lähes itkemään. Jatkossa sitten vaikka palautellaan miljoona mekkoa nettimyynnin kautta :kieh:

No meillä joutuu vaatteita aina vyöllä laittaa kiinni tai kaventaa. lapsille ei löydy vaatteita koska ne tehdään pulskemmille lapsille ja näin myynti saadaan maksimoitua.
joten jos lapsellesii ei löydy kaupasta niin hän on todella lihava. Avaa ihminen silmät!

Alkuperäinen kirjoittaja Juu:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Pakko kysyä, että miten normaalikäyrillä meneville ei mahdu kauppojen vaatteet päälle? :ashamed:

Peesi. En ymmärrä miten pituuden ja painon puolesta normaalikokoiselle ei mene edes D-mitoitus reisien yli?

Asiatonta sanoa lapsen kuullen mitään lihavuudesta. Todella asiatonta. Mutta sivuhuomio, jos mistään kaupoista ei meinaa löytyä vaatteita jotka mahtuvat päälle, kannattaa miettiä ihan samoja asioita kun aikuisen, jolle ei löydy kaupoista vaatteita jotka eivät mene päälle. Jossain vaiheessa se "rotevuus" ei ole pelkästään ruumiinrakenteesta kiinni.

On lapsia kaveripiirissä, jotka kaikkien silmissä hoikkia, mutta nykyfarkut ei mene reisistä. Ekaluokkalainen kysessä.

ÖÖ, mulla on kyllä hoikka ekaluokkalainen, mutta yhdetkään farkut ei pysy jalassa. tai no joo jos ostaa kokoa 104/110 cm niin on sopivat vyötäröstä, pituutta jää vähän vajaaksi kun mittaa on kuitenkin 136cm. Oikean pituiset on sitten mallia teltta

Alkuperäinen kirjoittaja hm:
Alkuperäinen kirjoittaja tättishäärä:
Meillä lapsi on siis perinyt hieman tukevamman ruumiinrakenteen eikä lapsesta näin ollen laihaa saa tekemälläkään. Oikeastaan eläisi kyllä vaan kalalla ja salaatilla, mutta eihän sillä rakennettaan voi muuttaa.

No joka tapauksessa mua alkaa hiljalleen nyppimään ja pahasti muiden mielipiteet lapsestamme. Siis tänäänkin koluttiin kaikki kaupungin kaupat ja etsittiin juhlamekkoa. Viimeisessä liikkeessä sitten nuori myyjä vastasi kovaa lapsen kuullen ettei heidän liikkeessään myydä lihaville lapsille |O |O |O Olisi tehnyt mieli marssia ulos, mutta koska mekkoa tarvitaan niin vihaisena vastasin, että jos mä kuitenkin katson onko meidän rotevalle lapselle jotain tarjolla ja entistä vihaisempi olin kun kaupungin ainut sopiva oli juuri siinä liikkeessä, joka vielä yrittää olla maineeltaan ja tarjonnaltaan hienompaa kastia. Laitoin sitten juuri menemään vihaisen sähköpostin omistajalle :whistle: Mulle riittää kyllä yksi kerta, kun lapseni laitetaan lähes itkemään. Jatkossa sitten vaikka palautellaan miljoona mekkoa nettimyynnin kautta :kieh:

No meillä joutuu vaatteita aina vyöllä laittaa kiinni tai kaventaa. lapsille ei löydy vaatteita koska ne tehdään pulskemmille lapsille ja näin myynti saadaan maksimoitua.
joten jos lapsellesii ei löydy kaupasta niin hän on todella lihava. Avaa ihminen silmät!

Ja kyllähän kaupan myyjä saattaisi sanoa että laihoille ei löydy vaatetta.
Miksi lihava sana on kielletty? onko se sama kuin kirosana tai sana homo tai siis jotenkin tabu?

:o
Mitkä sun lapsen mitat sitten on?
Meitin 3,5v esikoinen on 103cm ja 21kg, eikä se mikään lihava ole ja hyvin ollaan mekkoja sille löydetty =)

Oikeesti? Enkä nyt pahalla mutta meidän saman ikäinen on 105cm ja 17kg ja menee ihan keskikäyrällä. Et mahtuuko sinne käyrien väliin noinkin suuret heitot?

Ei tietenkään langanlaiha pidä olla,
mutta luontainen hoikkuus on liikkuvalle ja terveelle lapselle luonteenomaisempaa kuin pyylevyys.
Ikävä kyllä lähtökohta aikuisiän syömis- ja paino-ongelmille lähtee usein jo lapsuudesta.
Ap:n lapsen tilanteeseen en ota kantaa.

Alkuperäinen kirjoittaja nahis:
Epäasiallista käytöstä ei tietenkää tarvitse hyväksyä, mutta normaalipainoisille vaatteet mahtuvat kyllä. Lihavuus on terveysriski enkä minä ainakaan sitä voi puolustella millään verukkeella. Liian usein törmää lapsiin joilla on jo tosi paha keskivartalolihavuus. Ruumiin rakenne saa olla aika erikoinen jos ei ole rasvaa kertynyt ja silti jää vaatteet kaupan hyllylle.

just näin. laihoja lapsia mahtuu kaksi kappaletta oikean mittaisin housuihin tai hameeseen koska vyötärö on aina todella iso, vaikka lahkeet olsiivat kapeat.
jos kaupasta ei löydy vaatetta niin silloin on otettava ne mammalasit silmiltä pois, käytävä jossain ilman lapsosta tai vietävä lapsi jonnekin jossa muitakin lapsia ja yritettävä katsoa objektiivisesti.

Ei kaikkien tule olla langanlaihoja, ei. Ei lapsien eikä aikuisten. Mun silmiin äitinä on helpottavaa katsoa lapsiani, kun eivät ole hirmu laihoja. Paino-ongelmia ei ole, ovat sopusuhtaisia, mutta kummallekin syöminen ei ole ongelma- eivät ole siis nirppanokkia.

Suomessa mun mielestä myydään tosi hassusti mitoitettuja vaatteita lapsille. Ihan selvästi enemmän aikuisten muodin mukaan, eli lapsien pitäis olla jo sellasia pitkiä ja tikkulaihoja kuten mallit. En ole itse koskaan pitänyt vartaloa nuolevia vaatteita mukavina, enkä tykkää ostaa sellaisia lapsillenikaan. Mun mielestä on tärkeää että vaatteessa on kiva leikkiä eikä se kiristä tai purista mistään. Täällä on onneksi lastenvaatteet lapsekkaampia ja löysempiä esim. reisistä.

Itsellä laiha ja vähän pyöreämpi lapsi niin kyllä tuolle laiheliinille hyvin vaatetta löytyy ja kaikki näyttää hyvältäkin päällä mutta vaikeampi löytää hyvän näköstä vaatetta pyöreämmälle :/

Alkuperäinen kirjoittaja TilkkuTyttö:
Ei kaikkien tule olla langanlaihoja, ei. Ei lapsien eikä aikuisten. Mun silmiin äitinä on helpottavaa katsoa lapsiani, kun eivät ole hirmu laihoja. Paino-ongelmia ei ole, ovat sopusuhtaisia, mutta kummallekin syöminen ei ole ongelma- eivät ole siis nirppanokkia.

Suomessa mun mielestä myydään tosi hassusti mitoitettuja vaatteita lapsille. Ihan selvästi enemmän aikuisten muodin mukaan, eli lapsien pitäis olla jo sellasia pitkiä ja tikkulaihoja kuten mallit. En ole itse koskaan pitänyt vartaloa nuolevia vaatteita mukavina, enkä tykkää ostaa sellaisia lapsillenikaan. Mun mielestä on tärkeää että vaatteessa on kiva leikkiä eikä se kiristä tai purista mistään. Täällä on onneksi lastenvaatteet lapsekkaampia ja löysempiä esim. reisistä.

tästä on paljon tullut palautetta.

Alkuperäinen kirjoittaja illuusia:
Meidän poika oli 6v neuvolassa 116cm ja 25kg, kehuttiin vaan että tasaisesti kasvaa, sanallakaan ei sanottu että olisi liikaa painoa, eikä tuolla kyllä olekaan.
Laiha ei ole, koskaan ollutkaan, sopusuhtainen kyllä aina.

Ton linkitetyn käyrän mukaan pituus olis nollakäyrää mutta paino +25.

Yhteistyössä