Pitääkö imettäminen lopettaa, että kuukautiset palaavat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "toinen haaveissa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"toinen haaveissa"

Vieras
Esikoinen on nyt 7kk ja kiinteitä on maisteltu kuukauden verran. Maitoa menee nyt selkeästi vähemmän kuin ennen (luonnollisesti) ja muutama yö silloin tällöin on jo menty ilman syömistä. Olemme ajatelleet alkaa yrittää toista lasta syksyllä, mutta kuukautisista ei ole tietoakaan. Auttaako pelkkä yöimetyksen loppuminen kuukautisten paluuseen vai pitääkö imetys lopettaa kokonaan? En haluaisi vielä lopettaa. Entä jos käykin niin, että lopetan imetyksen, eikä kuukautisia kuulu? Miten kauan odotellaan, ennenkuin niitä aletaan hormooneilla käynnistelemään?

Käsittääkseni on yksilöllistä.

Mulla menkat palasivat varhain, kun varhain lopetin imetyksenkin... ja pian raskauduin uudelleen. Mutta joillain voi olla toisinkin. :)

No mulla alkoi menkat vasta, kun lopetin imetyksen, imetin 9,5kk josta viimeinen kuukausi pari kertaa päivässä. Totaalilopetuksen jälkeen meni muutama viikko, että tuli ekat menkat.

[QUOTE="vieras";26247973]Et sä kyllä kuukautisia siihen raskautumiseen tarvitse :D![/QUOTE]

Joo mutta ovulaation tarvitsee. Olisihan se mukavaa tietää, kannattaako vauvaa edes toivoa.

Mulla menkat alkoi 2kk synnytyksen jälkeen tosi säännöllisinä, vaikka täysimetin (ja täysimetän edelleen). Imetän edelleen myös yöllä, mut käsittääkseni nimenomaan tuo yöimetys ehkäisee tehokkaimmin raskautumista (en kyllä muista mistä olen lukenut, korjatkaa toki, jos olen väärässä).

Mulla meni usea kuukausi imetyksen loputtua ennen kuin menkat tuli, kaveril alko 3kk synnytyksest ja imetti1.5vuotta. Ja vaik olis kui vauvakuume niin suosittelen viel hegken odottaan. 7kk on ihan eri lapsi kuin vilkas kävelijä kiipeilijä1-2vuotias. Omani ny 1.5v ja ehkä stksym yritetään seuraavaa. En olis jaksanu tätä viim 6kk raskaana tsi vauvan kans. Kun lapsi on lähes katos ku selkäs käännät. Kui siinä imetät ja hoidat pientä. Mut raskautua boi vaik imettää.

mulla kuukautiset alkoi kun vähensin yöimetysten määrää 6 kerrasta 3 kertaan/yö.. Ovulointi alkoi vasta kun lopetin yösyötöt kokonaan (tunnen selvästi ovulaation). Ehkäisyä ei ole ollut sitten viime elokuun jälkitarkastuksen. Tällä hetkellä rv 8 menossa ja jouluvauva tulossa. tärppäsi ekasta ovulaatiosta.Sisaruksille tulee ikäeroa 1,7 vuotta :)

Mulla alkoi menkat muutaman kk päästä synnytyksestä ja olivat normaalit vaikka imetin todella kauan. Silti uudelleen raskautumiseen meni reilusti vuosi. Monella saattaa mennä vuosikin ennen kuin kuukautiset alkaa imetyksen loputtua. Se on niin yksilöllistä.

Mulla ei tullut 2 ensimmäisen lasten välissä ollenkaan :) isompi oli 9kk kun tajusin olevani raskaana! ei siihen todellakaan kuukautisia tarvita...lopeta imetys vasta sitten kun olet raskaana :)

[QUOTE="Viima";26248096]Mulla meni usea kuukausi imetyksen loputtua ennen kuin menkat tuli, kaveril alko 3kk synnytyksest ja imetti1.5vuotta. Ja vaik olis kui vauvakuume niin suosittelen viel hegken odottaan. 7kk on ihan eri lapsi kuin vilkas kävelijä kiipeilijä1-2vuotias. Omani ny 1.5v ja ehkä stksym yritetään seuraavaa. En olis jaksanu tätä viim 6kk raskaana tsi vauvan kans. Kun lapsi on lähes katos ku selkäs käännät. Kui siinä imetät ja hoidat pientä. Mut raskautua boi vaik imettää.[/QUOTE]
Mä oon kyl niin eri mieltä tästä. Mä itse raskauduin uudestaan kun eka lapsi oli 7kk. Yritettiin vieläkin pienemmällä ikäerolla mutta ei natsannut, vasta ekojen menkkojen jälkeen onnistui.

Ja olen hirmu tyytyväinen että näin tehtiin vaikkeivät mitään iisipliisi lapsia ihan olekaan. En jaksaisi jatkuvaa pikkulapsi- ja vaippa-aikaa. Just kun saat toisen oppimaan potalle ja pikkuisen isommaksi niin sama rumbaa alkaa alusta kun pienempi syntyy. Pienellä ikäerolla menevät jokseenkin toistensa varjolla.

Yhteistyössä