pitääkö anoppiin olla yhteydessä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mother in law
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mother in law

Vieras
Anoppiasiaa. Tuli ero ja muutin lasten kanssa 500 kilsan päähän 'kotoa' kun sain töitä entiseltä kotipaikkakunnaltani (missä asuin ennen avioliittoa).
lapset ovat vielä niin pieniä, 2 ja 4, etteivät voi itse liikkua tapaamaan tuonne kauas jäänyttä mummoaan, eli miehen äitiä. Eivät oikein osaa edes soittaa.

Eroon johti miehen alkoholismi ja se että hän löi ja potki minua erään riidan päätteeksi. Anopin mielestä oma jäkätykseni on syy siihen miksi mies juo (ja ilmeisesti myös sitten siihen joi jo 15 vuotta ennen kuin me edes tavattiin).

haluaisin toisaalta että lapseni saavat olla yhteydessä mummoonsa, koska hän pitää heistä, mutta en itse halua olla tuohon ämmään yhteydessä. Mies ei myöskään ole kiinnsotunut esim. hakemaan lapsia täältä äitinsä luo, enkä tiedä haluaisinko lapsia hänen mukaansa antaakaan kun en tiedä juoko.
Anoppi taas ei varmasti tule tänne meille, koska pitää mua täytenä paskana. Se kävi meillä aina naimisissaoloaikana tekemässä tupatarkastuksia ja alkoi omin luvin järjestellä huushollia, eli kaikenlaista on hampaankolossa.

pyydä joku puolueeton vaikka ex-miehesi sisko tai anoppisi sisko tai joku muu, ystäväsi niillä anopin seuduilla avuksi, viemään ja mahdollistamaan yhteydenpito. Eräs ystävä ratkaisi niin, että hänen äitinsä vie lasta anopille ja heistä on tullut ystäviä. Mummot yhdessä lapsen kanssa, kuulostaa yhtä hyvälle kuin se on!

Mä en olisi. Voisin joskus lapsen piirustuksia tms laittaa postissa (2 krt vuodessa tms) mut tapaamiset vasta kun (jos) lapset itse haluaisi tutustua ja mahd pääsisi menemään junalla/bussilla. Kerran voitaisi mennä porukalla katsomaan miten sujuu, kahville tms mutta jatkossa keskenään. Ja jos mummoa ei kiinnosta auttaa kuljetuksisssa tms niin voivoi. Voihan lapset kirjoittaa vaikka kirjeitä myöhemmin jos haluavat.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eihän se mikään pakko ole. Itse olen valinnut että en halua anopin näkevän lastani ja hän ei näe.

Mutta kun mä toisaalta tiedän että lapset ja anoppi tulis ihan ok toimeen, vaikka muuten anopin luonne onkin neuroottinen.

Alkuperäinen kirjoittaja kokeile:
pyydä joku puolueeton vaikka ex-miehesi sisko tai anoppisi sisko tai joku muu, ystäväsi niillä anopin seuduilla avuksi, viemään ja mahdollistamaan yhteydenpito. Eräs ystävä ratkaisi niin, että hänen äitinsä vie lasta anopille ja heistä on tullut ystäviä. Mummot yhdessä lapsen kanssa, kuulostaa yhtä hyvälle kuin se on!

eivät tuu toimeen. mun vanhemmat ei pidä eksästä koska tietävät tuosta riidasta ja muistakin, mies esim. hajoitti kerran mun isän omaisuutta humalassa. tietävät että anopin (ja koko miehen suvun) mielestä kaikki on mun vikaa. mies osaa riidessä yksikin ja on entinen sekakäyttäjä, sen lopetti kun alkoi mun kanssa olemaan.

en olisi yhteydessä tollaiseen anoppiin, eikä tarvisi mun lastenkaan olla. isvanhemmilla ei ole mitään oikeuksia ja jos sinua tosiaan on kohdellut noinkin epäkunnioittavasti, niin eläköön yksin sitten. sinä jaksoit noinkin pitkään hänen juoppopoikaansa kattella ja sua syytellään siitä.

Lapsilla on tietysti periaatteessa oikeus nähdä toista mummoaan. Nämä kysymykset eivät ole ehkä heille tällä hetkellä niin tärkeitä, mutta elämässä myöhemmin he lapset voivat syyttää sinua, että olet katkaissut yhteyden sukulaisiin. Oma asenne anoppiin ei ole mikään oikeutus lasten kannalta kieltää lapsilta heidän oikeutensa mummoon, sukuun ja sukulaisiin.

Päihteiden käyttäjät on manipuloinnin mestareita ja ilmeisesti äitee on pojalla hyvin hanskassa. Mä en pitäis yhteyttä ihan siitä syystä miehen sukuunkaan, etä se saatana alkaa luikerrella jostain raosta takaisin, jos saa siihen pienenkin mahdollisuuden. Sen mahdollisuuden se voi ruveta näkemään jossain lasten kuskaamisessa isovanhemmille tms.
Vastaisin toki isovanhempoien yhteydenottoihin ja lähettäisin kuvia, mutta siihen se sais jäädä.

Laittaisin lapset silloin tällöin askartelemaan kortteja joihin laittaisin kuulumisia tyyliin "Villen mielipuuhaa tällä hetkellä on muovailu ja Valle oppi juuri ajamaan pyörällä" ja lähettäisin joitakin valokuvia, muuten sitten saisi anoppi itse päättää ottaako yhteyttä vai ei.

Yhteistyössä