Pistetään pystyyn palstauskis pino

Alkuperäinen kirjoittaja Dynamiitti:
Eikö se ole ihanan lohduttavaa tietää että Jumala ulkopuolelta kannattelee heikoimmalla hetkellä kun Häneltä apua pyytää? Se on koko kristinuskon voimauttava ydin.
Varmasti on juu, mutta mä en itse henkilökohtaisesti pidä ajatuksesta että joku toinen millään tavalla ohjailee mun elämääni, ei fyysinen eikä henkinen olento. Enkä mä myöskään tunne olevani vastuussa teoistani muille kuin itselleni ja kanssaihmisille, en Jeesukselle tai Jumalalle.

Jos mun elämässä on vaikeuksia, olen se minä jonka täytyy niiden kanssa selvitä, jos taas elämä menee ylämäkeä, olen minä itse sen aikaansaanut (tai muut ulkopuoliset tekijät), ei Jumala eikä Jeesus.

Tämä on mun "uskontoni" ja filosofiani :)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja ristikuningatar:
Niin ja oikeastaan, mitä varten sä "kilvoittelet"? Mihin joudut jos sulla on noita pahoja tekoja enemmän, kuin hyviä?
Mun ei tarvitse laskea niitä. Pointti on siinä, että kaikilla teoilla - niin hyvillä kuin pahoillakin - on seurauksensa ja niistä seurauksista vastaa itse. Ei ole sitä pelastajaa, joka vastaisi niistä mun puolestani. Mitä mulla jää tässä elämässä oppimatta, sen joudun oppimaan seuraavassa. Ja jos en siinäkään opi, niin sitä seuraavassa.
Ok, kuka sua ohjaa siihen seuraavaan elämään ja että minä sä sitten synnyt? ja kuka pitää noista sun teoista laskun? Kun sä siis seuraavassa niitä edellisiä sovittelet?

Minä näin
Että jos musta tuntuu, että olen tehnyt pahasti jotakin kohtaan niin kysyn suoraan, olenko tehnyt jotenkin väärin häntä kohtaan. Ihan aktiivisesti, ja tahallani, mä en tee pahoja tekoja.

Keittiönoita
Ok, kuka sua ohjaa siihen seuraavaan elämään ja että minä sä sitten synnyt? ja kuka pitää noista sun teoista laskun? Kun sä siis seuraavassa niitö edellesiä sovittelet?
Teot on vain merkki siitä, mitä on oppinut ja mitä ei. Tässä kohtaa mun uskossani tuleekin sitten eteen se eklektisyys, sillä suomenuskoisuudessa ei ole käsitettä jälleensyntyminen. Kuka päättää, mitä olen tässä elämässä oppinut ja mitä en? Jumalat.

Alkuperäinen kirjoittaja Minä näin:
Että jos musta tuntuu, että olen tehnyt pahasti jotakin kohtaan niin kysyn suoraan, olenko tehnyt jotenkin väärin häntä kohtaan. Ihan aktiivisesti, ja tahallani, mä en tee pahoja tekoja.
En mäkään tee tahallani, mutta valitettavasti aina joskus teen väärin ja pahasti. Jo ajatus jostain on joskus paha ja en mä nyt kehtaa sitä sille toiselle mennä kertoon, kun asiat menis vaan entistä enemmän solmuun. Mutta tiedän, että olen ajatellut väärin. Tunnustan sen Jumalan edessä ja siunaan tätä toista ja pyydän, että Jumala antaa anteeksi tuon ajatuksen ja pesee mut verellään puhtaaksi :). Tää kyllä kuulostaa todella raa´alta, mutta Jeesuksen veri vuodatettiin meidän pahojen tekojemme tähden.

xx
Ok, kuka sua ohjaa siihen seuraavaan elämään ja että minä sä sitten synnyt? ja kuka pitää noista sun teoista laskun? Kun sä siis seuraavassa niitö edellesiä sovittelet?
Teot on vain merkki siitä, mitä on oppinut ja mitä ei. Tässä kohtaa mun uskossani tuleekin sitten eteen se eklektisyys, sillä suomenuskoisuudessa ei ole käsitettä jälleensyntyminen. Kuka päättää, mitä olen tässä elämässä oppinut ja mitä en? Jumalat.
Mitö suomenuskoisuudessa ihmiselle tapahtuu, kuoleman jälkeen?

1. Kor. 3.:

18 Älköön vain kukaan pettäkö itseään. Jos joku teistä on olevinaan viisas tässä maailmassa, hänestä täytyy ensin tulla hullu, jotta hänestä tulisi viisas.
19 Tämän maailman viisaus on näet Jumalan silmissä hulluutta. Onhan kirjoitettu: -- Hän vangitsee viisaat heidän omaan viekkauteensa.
20 Ja samoin: -- Herra tietää viisaiden ajatukset, hän näkee ne turhanpäiväisiksi.

Onko sulla suhdetta näiden jumalien kanssa?

Alkuperäinen kirjoittaja poppaliina:
1. Kor. 3.:

18 Älköön vain kukaan pettäkö itseään. Jos joku teistä on olevinaan viisas tässä maailmassa, hänestä täytyy ensin tulla hullu, jotta hänestä tulisi viisas.
19 Tämän maailman viisaus on näet Jumalan silmissä hulluutta. Onhan kirjoitettu: -- Hän vangitsee viisaat heidän omaan viekkauteensa.
20 Ja samoin: -- Herra tietää viisaiden ajatukset, hän näkee ne turhanpäiväisiksi.
Näinhän se on :). Nyt pakko mennä nukkuun :wave: . Hyvää yötä kaikille uskontoon katsomatta :heart:

Keittiönoita
Näinhän se on :). Nyt pakko mennä nukkuun :wave: . Hyvää yötä kaikille uskontoon katsomatta :heart:
Mä taidan mennä kans - jääkaapin kautta :ashamed: - peiton alle. Hyvää yötä kaikille :wave:

-
Alkuperäinen kirjoittaja xx:
Mitö suomenuskoisuudessa ihmiselle tapahtuu, kuoleman jälkeen?
Kuoleman jälkeen siirrytään Tuonelaan, jossa elämä jatkuu. Vainajien henget voivat myös olla vielä elävien läheistensä apuna.
Eli, siis toiselle tasolle, mutta siellä ollaan ja pysytään?
Jumalat ovat toisella tasolla, kuin nämä kuolleet?
Onko tämä vähän sama, kuin shamanistininen Maailmanpuu- käsite? Ylinen, taso missä eletään täällä, Alinen?

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Onko tämä vähän sama, kuin shamanistininen Maailmanpuu- käsite? Ylinen, taso missä eletään täällä, Alinen?
Vastaanpa vielä tähän. No ei ihan. Shamanistisessa ajattelussa maan päällä oleva voi tehdä henkimatkan aliseen. Suomenuskoisuudessa taas maan päällä olevat eivät voi mennä tapaamaan vainajia, mutta vainajat voivat tulla tapaamaan eläviä. Jumalat ovat kuitenkin eri tasolla kuin elävät ja vainajat. Suomenuskoisuudessa ei siis mennä kuoleman jälkeen jumalten luokse vaan Tuonelaan, missä muutkin vainajat asuvat.

-
Vastaanpa vielä tähän. No ei ihan. Shamanistisessa ajattelussa maan päällä oleva voi tehdä henkimatkan aliseen. Suomenuskoisuudessa taas maan päällä olevat eivät voi mennä tapaamaan vainajia, mutta vainajat voivat tulla tapaamaan eläviä. Jumalat ovat kuitenkin eri tasolla kuin elävät ja vainajat. Suomenuskoisuudessa ei siis mennä kuoleman jälkeen jumalten luokse vaan Tuonelaan, missä muutkin vainajat asuvat.
Mä ajattelin, että suomenuskoisuus olisi enemmänkin shamanismin tyyppistä, kiitos sulle vastauksesta.

Keittiönoita
Mä ajattelin, että suomenuskoisuus olisi enemmänkin shamanismin tyyppistä, kiitos sulle vastauksesta.
On suomenuskoisuudessa shamanismiakin, mutta alinen ei ole sama asia kuin Tuonela. Eli ei voi tehdä henkimatkaa aliseen katsomaan, mitä vainajille kuuluu tai mennä asumaan vähäksi aikaa vainajien kanssa. Sen sijaan voi tehdä henkimatkan aliseen, tavata matkalla henkioppaansa, saada vastauksia kysymyksiinsä sekä oppia maan päällä tarvitsemiaan asioita.

Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Onko tuo satanismi siis ihan vaan itseensä uskomista vai liittyykö siihen muutakin?
Tästä löytyy vähän tietoa satanismista
http://www.pakanaverkko.fi/uskonnoista/satanismi
Tuohon näytti kuuluvan jotkut rituaalijutut...en mä mitään rituaaleja harrasta :D Eli käykö tässä lopulta nyt kuitenkin sitten niin että mä en kuulu mihinkään uskisryhmään tms. :/

Kun en mä oikein ole ateisti (kun uskon itseeni) mutta en oikein ole satanistikaan (kun en harjoita rituaaleja tms.).

Mä taidan olla väliinputoaja :/

Alkuperäinen kirjoittaja muslimi:
Juutalaiset ja muslimit leikkaavat poikavauvat. Muslimeilla se perustuu hygieniaan, juutalaisten syytä en tiedä.
Samasta syystä juutalaiset leikkelevät. Ennen lähi-idän alueella tuo puhtaus ei ollut ihan itsestään selvää niin oli hyvä leikata poikavauvat. Nykyisin en katso sitä tarpeelliseksi kun hygieniataso on muuttunut monissa maissa myös lähi-idässä.

Koko ketjun lukeneena voin todeta, että superekumenia rakoili kunnolla vasta pikkutunneilla, jolloin varsinkin Ristuskuningatar toisteli tuota Me hyvikset - Te pahikset -teesiä, joka on kristityille tyypillistä. Suvaitsevaisuus on kaukana uskonnosta, joka niputtaa kaikki vastustajansa pahan palvojiksi.

JONSERED Karhunkantaja
Shamanismi on minun juttuni. Se ei ole uskonto, vaan tapa hahmottaa olevaista.

Alkuperäinen kirjoittaja poppaliina:
On. Sanoo olleensa noita. Se, että on saatananpalvoja on aivan eri asia kuin olla noita.
Meinaatko että kukaan noita ei palvo Saatanaa?
Itse asiassa jos ihminen ei ole Jeesuksen oma, hän tahtomattaankin palvelee saatanaa..
noniin... tämä on nyt asia josta mie en tykkää yhtään. oletko sitä mieltä että buddhalainenkin palvelee saatanaa? tai hindu? koska eivät ole Jeesuksen omia?

tuleeko tässä nyt esille se perimmäinen kristityn ajatusmalli että kaikki muut kuin kristityn tavalla uskovat palvelevat saatanaa ja ovat tuomittuja ikuiseen kadotukseen?

tuskin kukaan buddhalainen, taolainen tai hindu tulee kristitylle sanomaan että olet saatanasta? mutta kristitty saa siis sanoa näin jollekulle hindulle ihan vaan perustuen yhteen kirjaan, Raamattuun?

Alkuperäinen kirjoittaja uskova äiti:
Noidat eivät palvo saatanaa.
Tiedätkö miksi?
Saatanan palvominen kuuluu kristinuskoon.
Noituus taas on pakanallista uskontoa. Yksikään noita ei palvo sen kummemmin kristinuskon jumalaa, kuin saatanaakaan.
Ylipäätään koko Saatana kuuluu kristinuskoon. Mutta mun mielestä on ihan ymmärrettävää, että kristityt katsovat kaikkien ei-kristittyjen palvovan Saatanaa, koska kristinusko ei tarjoa muita vaihtoehtoja kuin Jumalan/Jeesuksen ja Saatanan.
Ei, vaan saatana kuuluu tähän maailmaan jossa elämme. Kristinusko vain kertoo, mitä tähän maailmaan kuuluu. Ja siksi mainitsee saatanan.
miksi se on juuri se kristinusko joka kertoo mitä tähän maailmaan kuuluu? mikä tekee kristinuskosta niin paljon paremman ja ylemmän kun muista? miksi kristityt dissaavat (näköjään) kokoajan muita uskovia? eikö kristittyjen juuri pitäisi olla suvaitsevaisia (kysymys jota kysyin jo viimeyönä mutta empäs saanut vastausta jostain syystä...) kaikkia kohtaan?

kun te selitätte kokoajan että on joko Jeesus tai Saatana niin silloinhan se tarkoittaa sitä että kaikki jotka eivät ole Jeesuksen omia, ovat Saatanan omia? eli yli miljardi ihmistä tälläkin pallolla.

aika uskomatonta mielen jäykkyyttä.

Yhteistyössä