Pistättekö lapsia ulos jäähylle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Greippi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

Greippi

Vieras
Tuli mieleen tuosta yhdestä ketjusta, jossa 4-vuotias pistettiin ulos huutamaan, että onko kuinkakin yleinen tapa pistää kiukutteleva pieni lapsi ulos ovesta jäähylle? (Tiedän siis, että tässä toisessa ketjussa ei kai ollut tästä kyse. )

Ihmettelen vaan, kun olen aika moneltakin äidiltä kuullut tällaisesta tavasta ja kun itselleni ei tulisi mieleenkään viskata lasta pihalle huutamaan...

miten sen nyt sit ottaa. Saatan kyllä "ajaa" lapset pihalle jos sisällä meno nousee liian rajuksi. Mutta siis pukevat vaatteet päälleen yms. Mutta toisaalta eivät saa tulla sisälle takaisin ennenku osaavat sisällä käyttäytyä. Et tää on nyt sit vähän kakspiippuinen juttu. En ihan huutamaan sinne laita mut saatan tosiaan ilmoittaa että nyt pihalle ja takaisin ei ole hetkeen asiaa.

Kyllä pistän. äärimmäisissä tapauksissa silloin kun on jo itse niin raivona että tekisi mieli tarttua tenavaan kiinni. Kun lapsi vain huutaa ja rähisee. Nostan parvekkeelle ja huuto loppuu samantien.

Nopea ja tehokas keino havahduttaa lapsi raivostaan. Se ei auta jos itse menen toiseen huoneeseen tai ulos sillä lapsi tulee perässä raivoten. Kun nostan hänet ulos niin hiljenee samantien eli sen että ehdin vetää ovea vähän kiinni niin huuto on jo loppunut. Tapahtuu ehkä 3-4krt/vuosi.

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
miten sen nyt sit ottaa. Saatan kyllä "ajaa" lapset pihalle jos sisällä meno nousee liian rajuksi. Mutta siis pukevat vaatteet päälleen yms. Mutta toisaalta eivät saa tulla sisälle takaisin ennenku osaavat sisällä käyttäytyä. Et tää on nyt sit vähän kakspiippuinen juttu. En ihan huutamaan sinne laita mut saatan tosiaan ilmoittaa että nyt pihalle ja takaisin ei ole hetkeen asiaa.

No tuon vielä ymmärrän, että pistetään ulos päästämään vähän höyryjä, jos villeiksi rupeavat. Mutta näissä tapauksissa muksut siis kannetaan niine hyvineen pihalle ovea kolkuttelemaan. Ja sitä en ihan käsitä.

Jos möykkäävät niin saavat laittaa ulkovaatteet päälle ja mennä pihalle mökästämään... muuten jäähypaikka on tilanteen mukaan joku paikka missä istutaan hetki ja rauhoitutaan.

En todellakaan. Multahan siinä menis yöunet, jos kipeeksi tulisivat.
Muutenkin kuulostaa tunteettomalta touhulta.
Kyllä vanhempien pitää kestää lapsen huutoa, ettei tarvi lasta ulos työntää huutamaan.

Ei tulisi pieneen mieleenikään. Kiukut kiukutellaan ja niistä jutellaan. Mieti nyt omalle kohdallesi...sinä kiukkuat ja mies pistää sinut pihalle...olisiko kivaa? Omasta mielestäni ainakaan ei vaan saisin mielettömät raivarit.

Jos lapsi tahallaan ärsyttää eikä rauhoitu jäähypenkillä. Pihalla pikkupakkasessa t-paita päällä lapsikin tulee aika pian järkiinsä.

Ja joskun kun melutaso ylittää mun sietorajan pistän kuistille huutamaan, sisään saa tulla kun kelpaa puhua tavallisella äänellä. Toivottavasti naapurin lehmät ei ole vallan traumatisoituneet poika välillä tyhjentää äänivarastojaan pihalla.

en o laittanu,mut mies o esikoisen 2krt ku räplänny telkkaria tmv!naapurit taasen laittaa lähes päivittäin jopa pakkasel oon kuullu niitte siel itkevä n.klo 22.00 vaatetuksesta en tie ku välimatkaa kuitenki se verra!

ainoastaan tosi ääri tapauksessa voisin kuvitella pistäväni ulos. jos pistän jäähylle, niin yleensä istumaan johonkin, jossa voin pitää silmällä, tai omaan huoneeseen rauhoittumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja hepuli:
en o laittanu,mut mies o esikoisen 2krt ku räplänny telkkaria tmv!naapurit taasen laittaa lähes päivittäin jopa pakkasel oon kuullu niitte siel itkevä n.klo 22.00 vaatetuksesta en tie ku välimatkaa kuitenki se verra!

Karseita naapureita...

mutta olen 5 vuotiaan kesällä pari kertaa oven taakse ulos pistänyt kun on riehunut ja potkinut siihenmalliin,että pieni pikkusisar aivan hysteerisenä tilanteesta.
Siellä on ulkopuolella pihalla huutanut ja raivonnut...olen sitten saanut pikkuisen rauhoitettua jne.
Onneksi on rivitalossa niin tutut naapurit monilta vuosilta,että on voinut sitten jälkikäteen muutaman sanan aiheesta vaihtaa.Tuntevat kyllä hyvin tyttömme luonteen kun on paha päivä. (ja hyvänkin : ) )

tuohon ulko-oven taakse katokseen käsken joskus mennä rauhoittuun...
ja se rauhoittuminen tapahtuu yleensä tosi nopeaan, eli samantien tulevat pois, mutta se on tarkoituskin. Eli JOS muuten ei rauhoitu, käsken pihalle rauhoittuun =) Sanon että kun muistat olla nätisti niin tuut pois. Ja yleensä rähinät loppuu samantien.

portaille/terassille oon pari kertaa vienyt ihan vain pariksi sekuniksi ja itse ollut vieressä. mutta nykyään ei travi kun sanoa että jos huudat tms. niin saat mennä pihalle jäähylle niin uskoo siinä vaiheessa jo. tämä on ainut jäähypaikka joka meillä tehoaa. ja piha ei ole kyllä kamala paikka rauhoittumiselle ja meidänki likalla se tapahtuu samantien kun oven aukaisee.

Alkuperäinen kirjoittaja moi:
portaille/terassille oon pari kertaa vienyt ihan vain pariksi sekuniksi ja itse ollut vieressä. mutta nykyään ei travi kun sanoa että jos huudat tms. niin saat mennä pihalle jäähylle niin uskoo siinä vaiheessa jo. tämä on ainut jäähypaikka joka meillä tehoaa. ja piha ei ole kyllä kamala paikka rauhoittumiselle ja meidänki likalla se tapahtuu samantien kun oven aukaisee.

Just näin

Meillä mennään arestiin tuulikaappiin. Väliovi on auki tai raollaan. Jollei sekään auta, kysytään lapselta että tarviiko mennä vielä yhdestä ovesta eli ulos asti. Eipä ole tarvinnut. Tuulikaapista saa tulla pois kun on rauhoittunut ja tulee kertomaan miksi sinne on joutunut ja pyytää käytöstään anteeksi.