Pisetään juhlat aikuisille. Kutsuissa lukee selvästi, että ei lapsia juhliin. Nyt sitten jokainen soittaa vuorollaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Piitu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kun ei se imeväisikänen kai kenellekään häiriöö aiheuttas, ja semmosen kans kyl yleensä lähdetään ajoissa poiskin. Ja monella on todella vaikeaa saada hoitajaa sen ikäselle lapselle, ja mahdotontakin, jos vauvaa ei ole pulloon opetettu.

.
Tähän mä kyllä sanon, että kyllä olen huomannut, että se imeväisikäinen aiheuttaa häiriötä. Nykyisin parin kaverin kanssa ei voi lausetta loppuun puhua kun on koko ajan vauvalla jotain kesken (vaippa, ruokaa, ei ruokaa, uni sun muuta).
Mä ymmärrän ihan hyvin, että halutaan juhlia aikuisten kesken, ilman kakkavaippoja (vaikka ne ei oliskaan oman lapsen), pulautuksia ja jatkuvaa keskeytystä ja hyssyttelyä ("olkaas nyt hetki hiljaa, että Oskari nukahtaa"-tyyliin).

No jotkut kutsun järjestäjät myös aidosti haluavat kaikki läheisensä paikalle. Ja jos vaihtoehto on läheisten ystävien poisjäänti tai heidän tuleminen lapset mukanaan, niin kannustavat ottamaan lapset mukaan.

Itselleni näin on käynyt muutaman kerran. Olen ilmoittanut, että valitettavasti emme pääse. Ja kun syyksi on paljastunut lapsenvahdin puute, niin ovat pyytäneet tulemaan lasten kanssa. Kun tärkeintä kuitenkin olisi tavata niitä läheisiä ihmisiä.

Toki joskus on käynyt toisinkin ja joku on todellakin halunnut järjestää täysin lapsettomat juhlat. Väkisin ei olla lapsiamme yksiinkään juhliin tuotu.

Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme;24773152:
Tähän mä kyllä sanon, että kyllä olen huomannut, että se imeväisikäinen aiheuttaa häiriötä. Nykyisin parin kaverin kanssa ei voi lausetta loppuun puhua kun on koko ajan vauvalla jotain kesken (vaippa, ruokaa, ei ruokaa, uni sun muuta).
Mä ymmärrän ihan hyvin, että halutaan juhlia aikuisten kesken, ilman kakkavaippoja (vaikka ne ei oliskaan oman lapsen), pulautuksia ja jatkuvaa keskeytystä ja hyssyttelyä ("olkaas nyt hetki hiljaa, että Oskari nukahtaa"-tyyliin).

Mäkin ymmärrän siis sen että halutaan juhlia aikuisten kesken. Niinkuin sanoinkin, et ymmärrän hyvin ap:ta. Mutta tosiaan myös niitä, joilta menevät juhlat ohi sitten, kun eivät saa lapselle hoitajaa. Ja tuo, onko imeväisikäisestä häiriötä, on kyllä ihmisestä kiinni. Mä oon aina osannut jutella kavereiden kanssa niin et vauvan kanssa puuhaaminen ei ole keskeyttänyt mitään. Osaan siis puhua keskeytyksettä vaikka syöttäisin/vaihdan vaippaa jne. Joten sen takia koen, että tuon ikäisestä ei häiriöö ole. Tietty riippuu lapsesta ja äidistä.

Mutta tosiaan, ihan ymmärrän sen että juhlitaan ilman lapsia, myös niitä imeväisikäisiä. Mutta ihan vaan niiden pienten lasten äitejen kannalta kurjaa, jos juhlat menevät ohi, jos iltaa haluaisi viettää siellä muiden seurassa.

Meistäkin on kiva välillä päästä ilman lasta joten en tod ala kinuta jos johonkin kutsutaan vain aikuisia. Kerran piti kysyä tarkennusta kun ei selvinny kutsusta ketkä oli kutsuttu. Jollei saada hoitajaa niin ei mennä sitten.

Jos jokainen soittaa, niin eikö se ole selvää, ettei heitä kiinnosta aikuisten juhlat? Onko sitten parempi, jos kaikki ilmoittaa, ettei käy?

Juhlikaa sitten ihan omalla porukalla.

Voiko perheen teinit ottaa mukaan??? Jos ne jättää yksin kotiin, niin sittenhän meille voi tulla koko kulmakunnan nuoriso ja ne tuo meidän kilteille mukeloille alkoholia....
Olis niiku paljon huolettomampaa ja vapaampaa meille vanhemmille, kun ei tarviis stressata kotiin keskenään jäävistä teineistä.Vai hankitaanko niille ML:sta lapsenvahti :)

Mites minulle käy, kun tulisin teidän juhliin autolla? En olisi kovin pitkään, jos muut tulee sinne juomaan itsensä känniin. Ruoka ja hyvä seura kelpaa kyllä minullekin - ja monelle noin nelikymppiselle ystävälleni.

[QUOTE="vieras";24773662]Mites minulle käy, kun tulisin teidän juhliin autolla? En olisi kovin pitkään, jos muut tulee sinne juomaan itsensä känniin. Ruoka ja hyvä seura kelpaa kyllä minullekin - ja monelle noin nelikymppiselle ystävälleni.[/QUOTE]

Mä en tulis autolla, mutta en kyllä juuri alkoholia siltikään nauttisi. Hyvästä ruoasta (ja sen kanssa lasi viiniä) ja seurasta kyllä tykkään eli mites mun sitten kävis :)

Voiko perheen teinit ottaa mukaan??? Jos ne jättää yksin kotiin, niin sittenhän meille voi tulla koko kulmakunnan nuoriso ja ne tuo meidän kilteille mukeloille alkoholia....
Olis niiku paljon huolettomampaa ja vapaampaa meille vanhemmille, kun ei tarviis stressata kotiin keskenään jäävistä teineistä.Vai hankitaanko niille ML:sta lapsenvahti :)

Jos juhlat on kielletty lapsilta, niin yleensä K-18 meiningillä mennään. Tuo nyt on typerää, jos sanotaan ettei lapsia kutsuta ja osa salakuljettaa teini-ikäiset lapset mukanaan....

[QUOTE="eräs";24712539]Mää kuulun sellaiseen ihmisjoukkoon, että mun käsitys on se, että minne ei lasten kanssa pääse, sinne ei tarvitse mennäkään. Mulla on lapset ja sen mukaan elellään. Elikkäs ei ole tarvetta itsellänikään mennä alkotäytteisiin illanistujaisiin. Illanistujaisia voipi pitää ilman alkoa ja lapsiperheinäkin. Ei ne lasten kemuja välttis ole, jos kerta aikuisetkin saa relata ja lapset olla keskenään, aikuiset lähettyvillä. Että jos mulle kyseinen kutsu olis tullu, oisin ilmoittanu, että emme tule, kiitos kutsusta silti.[/QUOTE]

No mä olin vasta kutsuvierasjuhlissa, jossa ovella tarkistettiin henkilöllisyys ja sisään pääsi vain kutsutut/yli 18v.
Ihan normaalia.

Meillä on vietetty sen kymmenet lastenjuhlat ja oikeasti mä tykkään järjestää niitä. Kaveripiirissä on paljon lapsiperheitä ja on kivaa viettää yhdessä juhannusta tai uutta vuotta. Järjestää siskonpetejä ja saunoa porukalla. Moni on saanut lapset samoihin aikoihin ja lapsijuhlia on vietetty jo useiden vuosien ajan. Joten onpa ollut oiekasti kivaa viimeisen parin vuoden aikana viettää parit aikuistenkin juhlat. Kutsuissa jo mainittu, ettei lapsia tällä kertaa. Kutsut lähetetty ajoissa, jotta halukkaat voivat järjestää lastenhoidon ja kukaan ei loukkaannu, jollei halua tällä kertaa jättää lapsia. Mutta ainakin mun mielestä oli tosi vapauttavaa olla välillä ihan vaan aikuisten kesken. Parantaa maailmaa, juoda lasi viiniä ja valvoa myöhään. Ei meillä rellestetä tai oksenneta tai muutenkaan olla muuta kuin ihmisiksi, vaikkei lapsia olisikaan, mutta ihan erilainen tunnelma olla aikuisten kesken ja lasten kesken. Molemmat kivaa ja molempia pitää olla.

[QUOTE="vieras";24772260]Hmm... Me olimme kesällä kolmilla syntymäpäivillä, pyöreitä vuosia sankarit viettivät. Oli soittoa, tanssia, muuta järjestettyä ohjelmaa, oli ruokaa ja alkoholiakin. Ja ennen kaikkea kaikki vieraat oli kutsuttu perheineen! Lapsia oli sylivauvoista 18-vuotiaisiin asti ja siltä väliltä.
En oikein ymmärrä esim. 40-vuotisjuhlia, jotka järjestetään lapsettomina. Suurella osalla tuon ikäisistä on kuitenkin omia pieniä lapsia.[/QUOTE]

Kannattaa muistaa myös se, että juhlat maksavat aika paljon. Kun jättää ison joukon lapsia kutsumatta, voi pannostaa laadukkaaseen tarjoiluun, niin ruoka- kuin juomapuolellakin. Kommentoin tätä melko myöhäisessä vaiheessa, mutta meillä ollaan järjestämässa pyöreitä synttäreitä ja lapsia ei kutsuta. Emme halua kustannusten karkaavan käsistä. Emmekä liioin halua paikalle ympäri juhlapaikkaa rymisteleviä ja kiljuvia lapsia. Jos kutsuisimme myös lapset, tulisi syöjiä noin 70, mutta ilman lapsia 45. Siinä on iso ero pitopalvelun laskussa.

taitaa olla viimeiset juhlat mitkä pidetään. ollaan tehty paljon työtä tämän eteen ja että kaikilla olisi mukavaa ja aikuiset ihmiset saisivat jutella rauhassa ja rentoutua ( kun on niin monta, jotka ovat hyvin väsyneitä ) ajateltiin piristää syksyä. On se kumma jos ei nyt sitten halutakaan oplla ilman lapsia!

No, meidän kaveripiirissä on kaikilla lapsia ja todellakin kaikki osaavat olla myös ilman heitä. Käytännön asioiden järkkääminen on vaan tosi vaikeaa monelle kun tulee kyse lapsettomista juhlista. Se, että moni jättää tulematta, pitää sitten osata ottaa ilman loukkaantumista. Tässä pikkulapsiajan väsyttävässä arjessa mua ei ajatuksena innosta yhtään juhlat, joiden ansioista normielämä vaan hieman vaikeutuisi lisää sen sijaan että saisin rentouduttua. Enkä sano tätä ilkeästi vaan ihan faktana. Tällä hetkellä jo se, että valvoisin myöhään juhlien takia ja aiheuttaisin itselleni lisää univelkaa, tuntuu liian rankalta ajatuselta.

Yhden kerran olen soittanut ja kysynyt voidaanko silti tulla lapsen kanssa. Tilanne oli se, että rakkaat ystävät olivat menossa naimisiin maassa, jossa emme tunne ketään. Omassa asuinmaasamme ei ollut ketään, jolle lapsemme olisi voinut pitkäksi viikonlopuksi jättää (sen verran kului aikaa juhlapaikalle matkustamiseen ja sieltä paluuseen). Kutsu oli vain aikuisille ja melkein pillahdin itkuun siitä hyvästä. Ei mitään mahista lähteä paikalle, jossa kaikki vanhat ystävämme olivat. Soitin sitten ja kerroin tilanteemme ja vaikka morsian ei ollut aluksi innoissaan, hän tajusi lopulta ettei meillä ollut mitään vaihtoehtoja. Joten meidän lapsi oli lopulta ainoa lapsi siellä. :/ Häät olivat ihanat eikä lapsemme paikallaolo aiheuttanut kyllä yhden yhtä häiriötä, mutta oli tosi inhottavaa joutua kysymään.

Minä pidän meidän häät Hoplopissa. Tuntuu, että pitää olla enemmän ohjelmaa lapsille kuin aikuisille ja mitäs meistä hääparista....kunhan vaan vieraiden lapset viihtyvät!

Mä en ihan oikeesti tajua tuollaisia ihmisiä, aikuisten juhlat on aikuisten juhlat.
Mua ihan vieraanakin ottais päähän jos itse olisin vienyt omat lapset hoitoon ja joku tulis kuitenkin muksujen kanssa, kuitenkin kaikkien aikuisten tarvii niitä lapsia huomioida ja meininki on erilainen kuin pelkästään aikuisten kesken.
Saati sit järjestäjänä, yhden tyypin tiedänkin joka aina (tai no ei aina mutta monesti kun ei saanut lasta hoitoon) tuli bileisiin lapsensa kanssa ja käski vielä laittamaan musiikkia pienemmälle kun lapsi ei tykkää ja vahti muiden aikuisten kielenkäyttöä ja puheenaiheita. Onneks ei kuitenkaan koskaan olleet kovin myöhään.

Yhteistyössä