Piruuttani laitan tämän...Hoitajien vaatimuksia spekuloidaan, mutta näitä ei kukaan pidä pahana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nipsukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Nipsukka

Aktiivinen jäsen
29.04.2005
6 356
0
36
*toivottvasti en sohaise muurahaispesään*

Lääkäriliitto hyväksyi uuden virkaehtosopimuksen
Suomi/Helsinki
Julkaistu: 21.09. klo: 20:13
Päivitetty: 21.09. klo: 20:17

Suomen Lääkäriliiton valtuuskunta on hyväksynyt uuden kunnallisen virkaehtosopimuksen. Päätös syntyi äänestyksen jälkeen. Uusi lääkärisopimus on yleisen virka- ja työehtosopimuksen mukainen. Korotusten yhteismäärä sopimuskaudella on 10,7 prosenttia. Sopimus tulee voimaan lokakuun alusta.

Liiton tavoitteena ollut nuorien erikoistuvien lääkärien palkkauksen tasokorotus toteutuu uudessa sopimuksessa. Erikoistuvien lääkärien vähimmäispalkan tasokorotus on keskimäärin 6 prosenttia.

Uusi sopimus nostaa myös terveyskeskuksissa työskentelevien lääkärien vuosilomapalkkaa ja parantaa lomarahaa. Sopimus on kahden vuoden ja neljän kuukauden pituinen.

Eikä siitä kovin montaa vuotta ole, kun lääkärit sai aika hyvät korotukset

Onhan se niin ettei hoitajat saisi mitään pyytää, sehän on aivan kamalaa nääs, ja ne jotka ovat "älykkäämpiä" ja vaikkapa ihan tietokonealalla (palkka n. 3500 e/kk) voivat tälläkin palstalla päätänsä aukoa ja hoitajia haukkua,ihan vain koska ovat "älykkäämpiä" omasta mielestään (tietysti älykkyydestä maksetaan, ei mistään tod.työstä) ja ovat jopa lääkäreitäkin päässeet neuvomaan, nääs!!!:)! Minä olen kuitenkin sitä mieltä,että naisvaltaisten alojen palkkoja saisi kokonaisuudessaan nostaa!!!!!!!!!!!!!!!!

Minä toivoisin sairaanhoitajana parempia työoloja, enemmän työkavereita palkattuna pysyviin työsuhteisiin..ei tartteis kaikkea tehdä ihan yksin ja olis turvallisempaa. Mutta jos pitää tehdä kaikki nykyiset hommat yksin niin lisää palkkaa, että jaksaa pitää silmät ja aivot auki!

Alkuperäinen kirjoittaja niin :
Onhan se niin ettei hoitajat saisi mitään pyytää, sehän on aivan kamalaa nääs, ja ne jotka ovat "älykkäämpiä" ja vaikkapa ihan tietokonealalla (palkka n. 3500 e/kk) voivat tälläkin palstalla päätänsä aukoa ja hoitajia haukkua,ihan vain koska ovat "älykkäämpiä" omasta mielestään (tietysti älykkyydestä maksetaan, ei mistään tod.työstä) ja ovat jopa lääkäreitäkin päässeet neuvomaan, nääs!!!:)! Minä olen kuitenkin sitä mieltä,että naisvaltaisten alojen palkkoja saisi kokonaisuudessaan nostaa!!!!!!!!!!!!!!!!

Tuoko ei ole haukkumista??? Ja tiedän sinun tarkottavan minua. En ole yhdessäkään kirjoituksessa sanonut, etteikö hoitajien palkkoja pitäisi korottaa. Olen sanonut että pitää korottaa, ja olen ollut jopa sitä mieltä, että kaavailtu korotus on liian pieni. Enkä ole yhdessäkään kirjoituksessa mollanut hoitajia, tosin kuin moni muu. Mutta näköjään nainen on naiselle susi, kun hoitaja ei tienaa, ei muutkaan saisi tienata tietokonehommissa, eikä missään muussakaan hommassa. Vaikka sanot, että kaikkien naisvaltaisten alojen palkkoja saisi nostaa. Kovin on ollut erilainen ääni kellossa, kun puhutaan, että lastentarhan opettajien, kirjastovirkailijoiden, opettajien tai lastenhoitajien palkkoja pitäisi nostaa. Hoitajat haluavat suuremman korotuksen, kun muut kunnallisten alojen naiset.

Enkä ole myöskään kirjoittanut olevani älykäs. Keskimääräistä parempi työssäni, mutta sitten on vielä ne virtuoosit erikseen, joille maksetaan huippupalkkoja, yli tuplasti enemmän kuin minulle. Ja vaikka lääkäreiden koulutuksessa matikka on tärkeää, tilastot eivät sitä ole, paitsi sitten tutkijoiksi erikoistuvien kohdalla.

Ja sinä olet ilmeisesti sitä mieltä, että minä tienaan liian paljon. Asiantuntijoille maksetaan yksityisellä puolella, koska palkkaa ei makseta verorahoista. Voitpa ihan huviksesi tarkistaa, mitä atk-hommissa maksetaan julkisella puolella. Ei likikään noita summia.

Osaavista asiantuntijoista on tälläkin alalla pulaa, ja kun palkan maksaa yksityinen, kilpailu 'sanelee' hinnan.

Yleensä hoitajat vetoavat vielä siihen, että palkat pitäisi saada Eurooppalaiselle tasolle, mutta kerroppa minulle yksikin ammatti, jolla palkat ovat sillä tasolla? Esim. Tanskassa omalla alallani tienaisin 3 kertaa niin paljon kuin nyt. Miksi en lähde, siksi että tämä palkka riittää minulle, Suomi on hyvä ja turvallinen maa asua. Täällä on sukulaiset, ystävät, oma äidinkieli. En ole myöskään Suomessa 8:aan vuoteen vaihtanut työpaikkaa, vaikka sillä tavalla palkkani olisi jo huomattavasti suurempi, koska lisä raha tarkoittaa myös lisää vastuuta, ja pienten lasten äitinä en halua sitä ottaa.

Minäkin ottaisin mieluummin lisää henkilöstöä kun palkkaa. Jos palkat nousevat kuten tehy haluaa, niin henkilöstövähennyksiä on ihan varmasti tiedossa, sijaisia ei saa yms.

Se mitä muut tienaavat on aivan sama minulle. LÄäkäreillä on "iso" palkka, mutta niin on vastuukin!!

Niin ja alkuperäiseen kysymykseen vastauksena, ei minusta lääkärienkään peruspalkka mikään valtavan suuri ole, 2600 kertoi eräs sairaalalääkäri sen olevan, tuon päälle tulevat lisät, mutta se saattaa tarkoittaa jopa 60 viikkotuntia jatkuvasti. Joten minä kyllä suon lääkäreille korotuksensa.

Pitää myös muistaa, että yksityiseltä sektorilta pitää tulla reilusti verokertymää, jotta on varaa maksaa julkisen sektorin palkkoja, teitä, rakennuksia, opetusta, koulukirjoja, julkista liikennettä jne.

Eli me kaikki tarvitsemme sekä julkista että yksityistä puolta.

Yhteistyössä