Pippurin ja saippuan käyttö kirosanoihin?????

  • Viestiketjun aloittaja Tarlattan
  • Ensimmäinen viesti
Tarlattan
Hei!
Kävin juuri oikein mielenkiintoista keskustelua parin päivän aikana. Lukiessani kuinka 2-vuotiaalle lapselle oli annettu pippuria ja pesty vieläpä suu saippualla, kun oli hokenut "rumia sanoja" lakkaamatta kielloista huolimatta. Jopa perhepäivähoitajat olivat suositelleet näitä metodeja keskustellessaan ko. lapsen äidin kanssa puisto tapaamisella. Mitä mieltä mahdatte olla tällaisesta käyttäytymisestä, kun lapsi kokeilee opittuja sanoja ja niiden käytön rajoja?
Itse kyllä yritin näin sähköisesti ilmaista oman kantani tälle äidille (vuosien takainen tuttava lapsuudesta) ja yllätyin kommenteista muilta hänen tutuiltaan. Hekin olivat omiin lapsiinsa tätä keinoa soveltaneet ja pitivät jatkossakin tekevänsä niin.
En enää tiedä ottaisinko jo johonkin suuntaan yhteyttä lapsen parasta ajatellen.
 
kokeilin
itse pestä lapsen suuta saippualla, eli oikeasti en ottanut saippuaa vaan sanoin lapselle että nyt pestään suu saippualla ja pesin suun vedellä. Toimi meillä, ehkä muillakin?
 
vieras
no kyllä on munkin suu pesty saippualla MONTA KERTAA niin kotona kun pph:ssakin...
ja ikää mulla on 18...
en nää asiaa kovin pahana jos muksu ei muuten usko niin parempi se on vähä saippuaa näyttää kun kuunnella alituista kiroilemista :))
 
m
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja m:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mikä on ap:n keino kitkeä esim kirosanat leikki-ikäisen puheesta? Mielenkiinnosta kyselen.
Sinulla älykkyys ei ilmeisesti riitä kuin pahoinpitelyyn kitkemiskeinona?
Ja sinulla älykkyys riittää vain toiseten tuomitsemiseen?
Ketään en tuominnut. Lähinnä taisit itse yrittää tuomita ap:ta.

Salli mun nauraa.
 
mami
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no kyllä on munkin suu pesty saippualla MONTA KERTAA niin kotona kun pph:ssakin...
ja ikää mulla on 18...
en nää asiaa kovin pahana jos muksu ei muuten usko niin parempi se on vähä saippuaa näyttää kun kuunnella alituista kiroilemista :))
Samaa mielltä...
 
just
Alkuperäinen kirjoittaja mami:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no kyllä on munkin suu pesty saippualla MONTA KERTAA niin kotona kun pph:ssakin...
ja ikää mulla on 18...
en nää asiaa kovin pahana jos muksu ei muuten usko niin parempi se on vähä saippuaa näyttää kun kuunnella alituista kiroilemista :))
Samaa mielltä...
peesi
 
Alkuperäinen kirjoittaja kävijä:
En ole pessy, mutta meillä vois lapsi jopa tykätä. Ajattelin vaan kun tuntuu pitävän saippuoiden hajuistakin...
Saippuassa haju ja maku on kaks pikkusen eri asiaa. Mene vaikka itse maistamaan saippuapurkista? Henk. koht. mielipiteenä, käyttäisin saippuaa, mutta vasta viimeisenä keinona, tyyliin asiasta on useamman kerran sanottu pidemmän ajan kuluessa ja muut rangaistukset (esim. jäähyt) eivät toimi. Samalla pohtisin omaa kielenkäyttöäni, onko se syy lapsen rumaan kielenkäyttöön? Jos näin on, niin pitääpä pitää omaa suuta soukemmalla ja pestä se omakin suu saippualla jos kerta ei pysty muuten kiroilua lopettamaan.
 
Tarlattan
Itse olen sitkeällä puheella ja neuvomisella yms. saanut jopa ADHD lapseltani kirosanojen käytön (ainakin ) vanhempien ihmisten kuullen loppumaan. Poikia on itelläkin jopa 3 eikä -94 syntynytkään kiroile.
Enkä ole koskaan joutunut turvautumaan kiduttaviin toimen piteisiin...
Mutta huomaan kyllä että siis asiassa on todellakin näin paljon jotka hyväksyvät tämmösen syöttämis ajattelumallin, ihmettelen suuresti???
 
Tarlattan
Luin tuolta jostain että päiväkodissakin tehdään näin. Kohta kun haen nuorimmaisen lapseni hoidosta niin täytyypä kysellä miten täällä hämeessä toimitaan. Jos vaikka lapseni vahingossa tai kavereiden kans yltyy opetteleen tollaisia sanoja.
AAAA-PUUU-VAAA, lainaisinko jopa FB:n ryhmän nimee "Jos vahingoitat mun RAKKAITA niin vahingoitan sua enemmän saatana"
 

Yhteistyössä