Pippelin pesu -asiaa

  • Viestiketjun aloittaja santra78
  • Ensimmäinen viesti
santra78
Eli Vauva-lehden tai Kaksplussan välissä joskus tulleessa Leikki-ikäisen lapsen hoito-oppaassa sanotaan näin: ..."Yli 2 vuotiaalla voi jo esinahkaa vähitellen työntää varovaisesti pippelin pään ylitse taakse ja huuhdella pippelin pää. Näin estetään esinahan tulehdukset ja niistä mahdollisesti johtuva liian kireä esinahka, joka tarvitsee ympärileikkausta"...
Opetatteko 2v:n tekemään tuon pesun itse, vai miten toimitte?! Tuleeko tulehduksia helposti? Missä iässä viimeistään pitäisi aloittaa?
 
Peikkomuori
Meillä minä pesin aika pitkään, ajoittain vieläkin. Poika nimittäin unohtaa pestä pippelinsä ja jatkuvia tulehduksia tästä syystä.. Ja saaatan illalla/aamulla kysyä onko pippelipesty. Pesen niin kauan kun poikaa ei häiritse(nykyisin jos on tulehtunut tms.), luulen että se on paras mittari??

Niin joo meillä on tehty tää leikkaus joten kannattaa ollla noiden pesujen kanssa tarkkana.
 
uusi juttu
Outoa, minä olen ainakin kaikista oppaista lukenut, ettei pienen pojan pippeliä tarvitse mennä esinahan alta sen kummemmin pesemään, jollei mitään ongelmia ole. Enkä ole kertaakaan meidän kohta 3 v. pippeliä sen kummemmin pessyt, kylvyssä on liottu normaalisti. Tarkistaisin asian esim. neuvolasta, jottei turhaan mentäisi terveen pojan pippeliä liian tarkkaan pesemään. En ole myöskään huomannut mitään hajua tai likaisuutta pojan pippelissä. Normaalisti häntä kylvyssä komennan "pesemään pippelinsä", kuten muutkin ruumiinosat.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.02.2005 klo 09:02 uusi juttu kirjoitti:
Outoa, minä olen ainakin kaikista oppaista lukenut, ettei pienen pojan pippeliä tarvitse mennä esinahan alta sen kummemmin pesemään, jollei mitään ongelmia ole. Enkä ole kertaakaan meidän kohta 3 v. pippeliä sen kummemmin pessyt, kylvyssä on liottu normaalisti. Tarkistaisin asian esim. neuvolasta, jottei turhaan mentäisi terveen pojan pippeliä liian tarkkaan pesemään. En ole myöskään huomannut mitään hajua tai likaisuutta pojan pippelissä. Normaalisti häntä kylvyssä komennan "pesemään pippelinsä", kuten muutkin ruumiinosat.

Meille on lääkäri neuvonut samaisen pesun pojan ollessa reilu 2-vuotias.
 
ompsu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.02.2005 klo 09:02 uusi juttu kirjoitti:
Outoa, minä olen ainakin kaikista oppaista lukenut, ettei pienen pojan pippeliä tarvitse mennä esinahan alta sen kummemmin pesemään, jollei mitään ongelmia ole. Enkä ole kertaakaan meidän kohta 3 v. pippeliä sen kummemmin pessyt, kylvyssä on liottu normaalisti. Tarkistaisin asian esim. neuvolasta, jottei turhaan mentäisi terveen pojan pippeliä liian tarkkaan pesemään. En ole myöskään huomannut mitään hajua tai likaisuutta pojan pippelissä. Normaalisti häntä kylvyssä komennan "pesemään pippelinsä", kuten muutkin ruumiinosat.
[/quote

Samalla tavalla minäkin oon toiminu...Iik! \|O
 
sussu79
Hmm, meillä poika 3,5v ja en ole kyllä pippeliä esinahan alta pessy, eikä oo kyllä tulehduksiakaan ollu, joskus olen kyllä miettiny sitä kireätä esinahkaa, miten sit lie.
 
Meiju
Mekin ollaan saatu ohjeeksi, ettei erikoisemmin tarvitse venytellä eikä pestä. Nyt vasta 5-vuotiaana on sitten jo toinen tulehdus meneillään ja juuri mietin soitanko taas lääkäriajan vai meniskö lääkityksellä ohi.. Esinahka on ahdas ja luultavasti joudutaan myös operoimaan se. :/
Joten jos minulla olisi 2-vuotias poika, alkaisin varmasti pesemään ja vetämään esinahkaa taaksepäin vaikkapa muutaman päivän välein ettei tulisi tätä ongelmaa.
 

Yhteistyössä