Pipon kutominen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hurahtanut kutomiseen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hurahtanut kutomiseen

Vieras
Huomenta kaikille!

Vuosien jälkeen olen taas hurahtanut kutomiseen ja pienen opettelun kautta villasukkakin onnistuu ja niitä onkin tullut kudottua kokoperheelle talven ajan monet kappaleet! Nyt sitten kun lapsille ostin välikausipuvut niin mietin että jos itse kutoisin lasten valitsemilla väreillä pipot. Mutta mistä löytyis hyvä ja selkeä ohje jonka aloittelevakin osais? Ongelmana tahtoo olla että en oikein ymmärrä ohjeita lukemalla vaan jostain kumman syystä mulle pitäis kaikki näyttää kädestäpitäen! Löytysköhän videonpätkiä netistä? Joten siis kaikki vinkit olis tervetulleita!

Teet vähän niinkuin sukan vartta, mutta isompana :D

Eli otat kätösiis sukan jonka olet neulonut.
Tutkailet tarkalla silmällä että montakos silmukkaa mää tähän laitoin....... ja siitä kuusaat vähän että paljonko olis hyvä olla pipoon.

Otat mittanauhan kätösiis ja mittaat lapsen päänympäryksen ja otat sen sukan kätees ja mittaat siitä jonkin verran venyttäen että mihin mittaan sen silmukat venyy- paljonko on senttiä kohden silmukoita ja kerrot sen silmukkamäärän lapsen päänympäryksen mitalla.
Jokusen silmukan voit vielä tuloksesta vähentää, ettei piposta tule sellainen että putoaa silmille.

Edelleen sen mittanauhan kanssa arvioit lapsen päätä apuna käyttäen että kuinka korkeaksi pipoa neulot- lopussa vain runsaasti kavennetaan.

Mä teen sillain että kavennan vaikkapas joka 4. silmukan, neulon pari kerrosta, kavennan taas, neulon pari kerrosta ja kavennan.

Tämän kummempaa 'ohjetta' en anna- koska paras opettaja on tekeminen. Yrityksen ja oivalluksen kautta.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;23351177:
Teet vähän niinkuin sukan vartta, mutta isompana :D

Eli otat kätösiis sukan jonka olet neulonut.
Tutkailet tarkalla silmällä että montakos silmukkaa mää tähän laitoin....... ja siitä kuusaat vähän että paljonko olis hyvä olla pipoon.

Otat mittanauhan kätösiis ja mittaat lapsen päänympäryksen ja otat sen sukan kätees ja mittaat siitä jonkin verran venyttäen että mihin mittaan sen silmukat venyy- paljonko on senttiä kohden silmukoita ja kerrot sen silmukkamäärän lapsen päänympäryksen mitalla.
Jokusen silmukan voit vielä tuloksesta vähentää, ettei piposta tule sellainen että putoaa silmille.

Edelleen sen mittanauhan kanssa arvioit lapsen päätä apuna käyttäen että kuinka korkeaksi pipoa neulot- lopussa vain runsaasti kavennetaan.

Mä teen sillain että kavennan vaikkapas joka 4. silmukan, neulon pari kerrosta, kavennan taas, neulon pari kerrosta ja kavennan.

Tämän kummempaa 'ohjetta' en anna- koska paras opettaja on tekeminen. Yrityksen ja oivalluksen kautta.

Ns pikakavennuskin on ihan ok joustinneuleeseen, eli kavennetaan siellä lopussa kerralla kaikki silmukat puikoilta ja sitten pari kerrosta ja taas kerralla kaikki kunnes on aika päätellä.

Mä aloitin just neulomisen ensimmäistä kertaa elämässäni ja neuloin juurikin pipon lapselle. Ohje oli Novitan Isovelilangan kääreen takaa löytyvä, tosi simppeli.

Yhteistyössä