Piparkakkujen koristelu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Pojalla on synttärit parin viikon päästä ja ajattelimme ohjelmaksi piparkakkujen koristelua. Itse koristelemansa piparkakut saa sitten jokainen viedä kotiin. Tämä kerrottaisiin myös kutsussa, jotta vieraat sitten tietäisivät pukeutua sen mukaan... Vai pitäisikö ostaa essuja?

Olisiko tämä hyvä idea vai mitä muuta voisin keksiä?

Musta on tosi hyvä idea. =) Tohon esiliinan tilallehan käy ihan vaikka jos laittaa harson tai tavalliseä käsipyyhkeen kaulaan ja pyykkipojalla kiinni. Tai voit toki ostaa essujakin, mietin vaan että se tulisi kalliiksi.

Millä te kiinnitätte ne koriteet "lapsiturvallisesti"? Itsellä tulee vain kuuma sokeri mieleen ja oma lapsi on vielä liian pieni ja varomaton sen käyttöön.

Sori OT. :)

...että teet kertakäyttöpöytäliinasta essut. Riittää, että leikkaat pöytäliinasta suorakaiteen muotoisia paloja, joiden yläreunaan teet pään menevät aukot. Essun voi sitoa villalangalla tms. vyötärön ympäri, niin pysyy paikallaan.

Alkuperäinen kirjoittaja :):
Millä te kiinnitätte ne koriteet "lapsiturvallisesti"? Itsellä tulee vain kuuma sokeri mieleen ja oma lapsi on vielä liian pieni ja varomaton sen käyttöön.

ei kai niitä kuumalla sokerilla koristella vaan tomusokerikuorrutteella ???!!!

Siis... tomusokerikuorrutteella koristelusta tässä varmaan puhuttiin. Ei mulle nyt tulisi mieleenkään että kukaan hullu rupeais lapsilauman kanssa touhuamaan kuuman sokerin kanssa. Enkä kyllä ole koskaan nähnyt ihan pikkupipareita koristeltavan kuumalla sokerillakaan.

sitä on valmiina putkiloissa sitä tomusokeritahnaa, vähän kun lämmittää mikrossa, saa helposti koristeltua ja nameja tms "liimattua" piparkakkuihin. Eli ei todellakaan kuumaa sokeria olla käyttämässä.

Ja kiitos kaikille hyvistä essu-neuvoista =)

Alkuperäinen kirjoittaja s:

Siis tarkoitin niitä irtokoristeita tai karkkeja mitä ainakin piparkakkutalossa käytetään.

Minusta se pelkkä tomusokerikoriste on tylsä.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:

Siis... tomusokerikuorrutteella koristelusta tässä varmaan puhuttiin. Ei mulle nyt tulisi mieleenkään että kukaan hullu rupeais lapsilauman kanssa touhuamaan kuuman sokerin kanssa. Enkä kyllä ole koskaan nähnyt ihan pikkupipareita koristeltavan kuumalla sokerillakaan.

Se on yksi syy miksi sanoin "sori OT".

Alkuperäinen kirjoittaja s:

Siis tarkoitin niitä irtokoristeita tai karkkeja mitä ainakin piparkakkutalossa käytetään.

ööö... no nekin kiinnitetään tietenkin tomusokerikuorrutteella. Mä en ole koskaan piparitaloonkaan kiinnittänyt muuta kuin isot rakenteet toisiinsa kuumalla sokerilla. Se se vasta tylsä on, ruskeaa mönjää. :/

Meillä oli tytön synttäreillä viimeksi juuri tuota keksien koristelua. Lapset tykkäs kovasti ja jäi muutama keksi jokaisella kotiinkin viemisiksi. Laitettiin keksit vaan isolle kertakäyttölautaselle ja siihen päälle löysästi pussi, niin hyvin kulkivat kotiin asti. Eikä siitä loppujen lopuksi sotkua tullut sen enempää, kuin esim pöydässä jäätelön kanssa.

ööö... no nekin kiinnitetään tietenkin tomusokerikuorrutteella. Mä en ole koskaan piparitaloonkaan kiinnittänyt muuta kuin isot rakenteet toisiinsa kuumalla sokerilla. Se se vasta tylsä on, ruskeaa mönjää. :/

OK. Ajattelin, ettei siitä tule tarpeeksi vankka kiinnitys, kun en on ole testannut.

Eikä sitä kuuma sokeria tarvitse valella koko piparin päälle vaan sen koristeen alle piiloon. (Onnistuu siis silloin kuin aikuinen tekee)

Kokoan piparkakkutalonkin jämäkällä pikeerillä (eli tomusokerikuorrutteella). Koristeetkin pysyvät sillä kiinni ihan loistavasti. Pikeeri on paremman makuista ja miellyttää silmääkin enemmän :).

Ja kaiken lisäksi se palanut sokeri maistuu aika pahalta, että mieluummin minäkin kiinnitän kaikki minkä vaan voi tuolla tomusokerikuorrutteella.

Alkuperäinen kirjoittaja NäkymätönNinni:
Meillä oli tytön synttäreillä viimeksi juuri tuota keksien koristelua. Lapset tykkäs kovasti ja jäi muutama keksi jokaisella kotiinkin viemisiksi. Laitettiin keksit vaan isolle kertakäyttölautaselle ja siihen päälle löysästi pussi, niin hyvin kulkivat kotiin asti. Eikä siitä loppujen lopuksi sotkua tullut sen enempää, kuin esim pöydässä jäätelön kanssa.

Mitä kaikkia koristeita teillä oli?

OK. Ajattelin, ettei siitä tule tarpeeksi vankka kiinnitys, kun en on ole testannut.

Eikä sitä kuuma sokeria tarvitse valella koko piparin päälle vaan sen koristeen alle piiloon. (Onnistuu siis silloin kuin aikuinen tekee)

Ei oo kyllä tullu niin isoa karkkia vastaan, joka ei tuolla tomusokerikuorrutteella pysyis kiinni. Koko talonkin voi sillä koota ja kuivuttuaan pysyy kyllä todella hyvin kasassa. Mulla muuten on profiilissa muumitalo, jossa ei oo käytetty yhtään tuota kuumaa sokeria missään vaiheessa vaan kokosinkin tuolla tomusokerikuorrutteella.

Juu mä olen kanssa tehnyt kaikki mahdolliset kiinnitykset jämäkällä tomusokerikuorrutteella. Pitää tosi hyvin. Nytkin olen piparikirkkoon kiinnittänyt sillä mantelilastut, ovet, ovien lakritsakoristeet, ikkunat, vaahtokarkit ja lumihiutalekoristeet. En ole koskaan jaksanut tuhrata tuon kuuman sokerin kanssa, pikeeri on kätevämpää.

Ei oo kyllä tullu niin isoa karkkia vastaan, joka ei tuolla tomusokerikuorrutteella pysyis kiinni. Koko talonkin voi sillä koota ja kuivuttuaan pysyy kyllä todella hyvin kasassa. Mulla muuten on profiilissa muumitalo, jossa ei oo käytetty yhtään tuota kuumaa sokeria missään vaiheessa vaan kokosinkin tuolla tomusokerikuorrutteella.

Heeeeiiii! Sua on kaivattu kertomaan miten teit sen paperinarusydämen. =)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Lidlistä ostin niitä pieniä smarties(?)-rasioita, joissa pikku karkkeja, jotain muita pikkukarkkeja ja tais olla jotain kukanmallisia kakunkoristeita.. Ja olikohan kolmen väristä kuorrutetta, jotka tein itse ja värjäsin karamelliväreillä. Useampaan pikkupussiin sitä laitoin, että ei tarvinut oottaa vuoroaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Lidlistä ostin niitä pieniä smarties(?)-rasioita, joissa pikku karkkeja, jotain muita pikkukarkkeja ja tais olla jotain kukanmallisia kakunkoristeita.. Ja olikohan kolmen väristä kuorrutetta, jotka tein itse ja värjäsin karamelliväreillä. Useampaan pikkupussiin sitä laitoin, että ei tarvinut oottaa vuoroaan.

Ok, kiitos. Taidan tehdä ne kuorrutteet itse, että on useampi pussi käytössä. Kiitos vinkistä.

Heeeeiiii! Sua on kaivattu kertomaan miten teit sen paperinarusydämen. =)

Aa.. Pitääkin käydä katsomassa se ketju, kun en oo muistanu ollenkaan käydä kurkkimassa.. Hyvä kun kerroit. =)

Yhteistyössä