Miten vääntää rautalankaa kauniisti? Hääkutsuasiaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja myhä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

myhä

Vieras
Mieheni suvussa on syksyllä hääjuhlat. Kutsut ovat tulleet hyvissä ajoin ja kutsussa on suorin sanoin maininta, että hääjuhlat on suunnattu aikuisille. Aikuistenjuhlat eivät ole kirjoitukseni pointti, vaan kutsuttujen välinpitämättömyys hääparin toivetta kohtaan. Anoppini ilmoitti, että mieheni veljen perheen lapselle on niin hankala saada hoitajaa, että he ovat päättäneet ottaa lapsen mukaan. Lisäsi sitten vielä, että eihän se nyt ketään voi haitata. Kyseessä ei siis ole enää sylivauva vaan taapero. Olin aika hämmentynyt tästä kommentista ja sanoin, että ainakin tästä päätöksestä olisi hyvä infota hääparia ennakkoon ettei tule sitten noloja tilanteita puolin ja toisin. Tätä anoppi ei ainakaan sillä hetkellä tajunnut laisinkaan, koska sain osakseni melkoista silmien pyörittämistä ja tuhahtelua ilmoittamisen turhuudesta.

Olen pähkäillyt ja pyöritellyt asiaa päässäni ja yrittänyt keksiä, miten voisin asian vääntää rautalangasta ilman sen suurempaa riitaa ja draamaa. Vai olisiko järkevää vaan olla hiljaa ja nolostella muiden ymmärtämättömyyttä? Tämä on tietysti itsekkkästi ajateltu, mutta en haluaisi kuulua porukkaan, joka tietentahtoen toimii hääparin toiveita vastaan. Kaikille vieraille on varmasti tullut samanlainen kutsu, joten yksi vauhdikas taapero vieraiden joukossa aiheuttaa varmasti hämmennystä. Ja joo, eipä se yksi muksu nyt juhlia pilaa, mutta jos me kaikki kutsutut toisimme omat lapsemme juhliin, olisi juhlat todellakin muuttaneet muotoansa.

Minä soittaisin tuolle morsiammelle ja kertoisin asiasta, kritisoiden toki että ymmärtäisi että MUN MIELESTÄ EI TODELLAKAAN OK! Tosi törkeää käytöstä kun ei morsianta kunnioiteta!

Voihan ajatella kutsujan ajatelleen lasten parasta: jos esim on tarkoitus pitää kovin kosteat tai aikuismaiset, rohkeat juhlat. Näihin ei lapset sovi! Entä ruoka; yleensäkin pyydetään ilmoittamaan ruokailun järjestämistä varten. Aikuisten häissä tarjoilu voi olla lapsille sopimatonta/vierasta.

Käsittämätöntä röyhkeyttä. Jos lapselle ei löydy hoitajaa = eivät osallistu/toinen vain osallistuu juhliin jos kerran on nimen omaan sanottu että on vain aikuisille.

Voi hitto että voi mennä hermot tällasiin tampioihin! kun ne on lapsettomat juhlat, hääpari ei sinne todellakaan kenenkään kultanuppusia halua, ja on ihan suunnaton vitutus kun idiootit niitä sinne sitten raahaa, t. omakohtaisen kokemuksen omaava. Soita morsiamelle, ja miehen veljen perheelle olisi sitten hyvä rautalangasta vääntää, että sinne ei lapsia ole kutsuttu, ja jos eivät tätä kunnioita, olkoon menemättä häihin. Ja hei, ei todellakaan maksa paljoa ottaa lastenhoitajaa MLL:n kautta yhdeksi illaksi, jolleivät muuten hoitajaa saa.

Kyllä hääparia pitäisi kuunnella! Todella törkeää ottaa lapsi mukaan jos nimenomaan mainitaan, että kyseessä on aikuisten juhla. Ymmärrän sylivauvan ottamisen mukaan, jos äiti imettää eikä vauva syö pullosta, eikä siksi voisi jättää hoitoon.

Mua ärsyttää sekin, jos hääkutsussa pyydetään lahjaa tilille, kun kaikkea tavaraa jo on ja silti ihmiset tuovat ties mitä vaaseja ja parisuhdeoppaita lahjaksi. Epäkohteliasta olla kunnioittamatta hääparin toiveita.

Sinun tilanteessasi soittaisin morsiammelle ja ilmottaisin että tietoosi on tullut tämmöinen asia. Ei sun sitä tarvi päivitellä tai paheksua tai olla siitä mitään mieltä kun ne ei oo sun häät eikä asia sulle kuulu, mutta onhan se ihan viksua saattaa asia hääparin tietoon.

[QUOTE="Vieras";26568946]Sinun tilanteessasi soittaisin morsiammelle ja ilmottaisin että tietoosi on tullut tämmöinen asia. Ei sun sitä tarvi päivitellä tai paheksua tai olla siitä mitään mieltä kun ne ei oo sun häät eikä asia sulle kuulu, mutta onhan se ihan viksua saattaa asia hääparin tietoon.[/QUOTE]

Näin juuri.

Minä en sotkeutuisi tuohon asiaan yhtään enkä soittelisi morsiamelle enkä vääntäsi aiheesta anopin tai miehen veljen kanssa. Mitäs tuo asia minulle kuuluu enkä todellakaan kärsisi mistään myötähäpeästä. Ihme holhoamista, hoitakoon miehen veljen perhe asiansa miten parhaaksi näkee.

[QUOTE="Vieras";26568946]Sinun tilanteessasi soittaisin morsiammelle ja ilmottaisin että tietoosi on tullut tämmöinen asia. Ei sun sitä tarvi päivitellä tai paheksua tai olla siitä mitään mieltä kun ne ei oo sun häät eikä asia sulle kuulu, mutta onhan se ihan viksua saattaa asia hääparin tietoon.[/QUOTE]

Peesi tälle. En itse alkaisi vääntämään anopin kanssa, hän kuitenkin suuttuisi minulle eikä tajuaisi itse asiaa. Mutta minusta on reilua varoittaa hääparia tästä ongelmasta.

Niin, ei sun sitä tarvii nolostella, jos et itse kerran ole menossa lapsen kanssa häihin, eivätkä häät ole sinun. Voithan tosiaan kertoa hääparille, että joku on kuitenkin ottamassa lapsen mukaan.

No hyvä tietää, että näin voi toimia jos hoitajaa ei saa. Me otetaankin sitten meidän koira mukaan häihin, kun ei saada sille hoitajaa. Eihän se koira siellä ketään haittaa.

Soittoa hääparille ehdottomasti! Itse ainakin haluaisin heti tietää, jos joku omaa napaansa ajatteleva moukka aikoisi pilata MINUN TÄRKEÄN PÄIVÄN.

Anopin kanssa ei varmasti kannata asiasta enempää keskustella, se on totta. Hän ei ehkä näe metsää puilta vaan ajattelee vain tämän yhden poikansa yhtä lasta. Ja monessa muussakin asiassa tämän ko. pojan perhe on aina erityisasemassa, vaikkei omasta mielestäni mitään syytä siihen olekaan. Heitä on kaksi täyspäistä aikuista, jotka ihan varmasti osaavat omaa talouttaan pyörittää, mutta on se varmasti heillekin helpompaa kun anoppi hoitaa ja järjestelee ja maksaa mm. laskuja.

Häiden morsian ei ole meille mitenkään erityisen läheinen, vaikka siis miehen sukulainen onkin. En haluaisi ottaa viestintuojan roolia itselleni ja aiheuttaa eripuraa sukulaisten välille. Ehkäpä se voisi olla järkevää jutella asiasta mieheni veljen ja hänen vaimonsa kanssa, jospa he vaikka ymmärtäisivät yskän. Tai sitten vaan antaa olla, ei se mun tehtävä ole aikuisia ihmisiä holhota. Eikä omasta mielestäni se lapsenhoito niin kovin hankala järjestettävä voi olla, toiset isovanhemmat (jotka ovat olleet erittäin paljon lapsen kanssa) asuvat noin 150km päässä hääpaikasta, joten yöksi vanhemmat ehtisivät kotiin joka tapauksessa. Varsinkin kun he eivät ole mitään bilehileitä.

Yhteistyössä