Piparien säilymisestä?

Eli kauanko mahtaa itsetehdyt piparit säilyä hyvänä ja missä ne kannattaa säilyttää? Tuleeko niistä "kosteita" jos laittaa jääkaappiin vai pidänkö vaan rasiassa pöydällä? Kun siis kaupasta ostetut pikkuleivät säilyy useita viikkoja ihan hyvänä keksipurkissa pöydällä, eikä ole mitenkään ilmatiivis purkki edes.
 
vieras
Säilytä (mieluusti tiiviissä) rasiassa ihan huoneen lämmössä. Säilyvät niin monta kuukautta. :)
Meillä on syöty monesti pipareita vielä maaliskuussakin eivätkä ole menneet miksikään. Olen säilyttänyt niitä sellaisissa isoissa karkkirasioissa, missä on ollut esim. irtokarkkia.
 
vv
Alkuperäinen kirjoittaja miirikki:
Eli kauanko mahtaa itsetehdyt piparit säilyä hyvänä ja missä ne kannattaa säilyttää? Tuleeko niistä "kosteita" jos laittaa jääkaappiin vai pidänkö vaan rasiassa pöydällä? Kun siis kaupasta ostetut pikkuleivät säilyy useita viikkoja ihan hyvänä keksipurkissa pöydällä, eikä ole mitenkään ilmatiivis purkki edes.
Olen säilyttänyt itsetehtyjä piparkakkuja puolitoistavuotta vanhassa pahvisessa muropaketissa (siis kaukana ilmatiiviistä) kuiva-ainekaapissa ja ihan hyviltä maistuivat eikä ulkonäössäkään ollut mitään muutosta. Olin piilottanut liian hyvin ja löytyivät vast amuuton yhteydessä. Pikkuleiväthän muutenkin tulee säilyttää huoneenlämmössä, ei jääkaapissa ja säilyvät melkein säilytystavasta riippumatta kuukausia.
 
utas
Alkuperäinen kirjoittaja miirikki:
Eli kauanko mahtaa itsetehdyt piparit säilyä hyvänä ja missä ne kannattaa säilyttää? Tuleeko niistä "kosteita" jos laittaa jääkaappiin vai pidänkö vaan rasiassa pöydällä? Kun siis kaupasta ostetut pikkuleivät säilyy useita viikkoja ihan hyvänä keksipurkissa pöydällä, eikä ole mitenkään ilmatiivis purkki edes.
mulla säilyi tupperin purkissa (tiiviissä) 10kk, ja olivat aivan huoneen lämmössä!! eli söimme juuri äskettäin viime jouluna lepomiamme pipareita!! ja hyviä oli!!
 
vv
Alkuperäinen kirjoittaja BridgetJones:
No mites kun mulla on sellainen resepti missä on aikas paljon rasvaa ja kermaa? Eikös niitä pitäis jossain viileässä säilyttää? Partsilla on tosiaan pitänyt...
Minun piparkakkuohjeessani ei ole kermaa, mutta rasvaa kyllä samoin munia ja silti ovat hyvinä säilyneet. Ihan yleisohje pkkuleipien säilyttämiseen ja tiiviissä purkissa 1-2kk mutta tosiaan säilyvät kyllä paljon pidempäänkin hyvinä, ellei kosteus pääse pilaamaan rapeutta. Tämän takia jääkaappi sopii huonosti pikkuleiville.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vieraileva tähti:
Kyllä pipari pääsääntöisesti säilyy ihan hyvänä, jos sitä ei mene jakamaan ihan kelle vaan :)
Vieraileva tähti on nyt sitten hyvä ja osallistuu Aamuäreen äidinkielentunnille!

Pipari= yksikkömuoto. Erheellisesti naisen nautinnonpaikasta käytetään myös kiertoilmaisua pipari.

Piparien on siis monikkomuoto ja vaikka kuinka tahtoisi käyttää aasinsiltaa tähän kiertoilmaisuun, sotii se taas biologian oppeja vastaan. 'Sitä' piparia kun jokaisella naisella on vain yksi kappale.
 
Vieraileva tähti
Kiitoksia Aamuäreelle huomautuksesta, mutta eikö tässä tapauksessa alkuperäisen kysymyksen voisi tulkita niinkin, ettei miirikki ole niinkään huolestunut oman piparinsa säilymisestä vaan yleisemmin naispuolisen väestön piparien jatkuvasta hyvinvoinnista? :)
 

Yhteistyössä