Pino kaikkiruokaisille - hysteeriset ruoantarkkailijat älkööt vaivautuko...

Ihanaa, muitakin on!

Roona82: Nykyäänhän noita maksasuosituksia on muutettu, maksalaatikkoo ja -makkaraa saa syödä kunhan pysyy tietyissä rajoissa:
http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/elintarviketietoa/suositukset_ja_ohjeet/maksan_ja_maksaruokien_kaytto/maksan_kaytto_raskauden_aikana/

SusSoo: Sulla on hyvä asenne! Ihan oikeesti, onko joku joskus kuullut jonkun todella saaneen keskenmenon ruoan takia Suomessa (no on varmaan joku...)? Suurin osa maailman vauvoista syntyy jossain missä juodaan semmoista vettä millä ei täällä edes pestäis autoja...
 
Pitääpä taas nostella tätä ketjua ja tehdä ruokatunnustuksia. Olen syönyt melkein päivittäin viime aikoina ainakin yhtä seuraavista ruoka-aineista:

- Riitan Herkun leipäjuustoa lakkahillon kanssa
- Arla-fetajuustoa
- Aura-sinihomejuustoa
- maksamakkaraa (enhän mä ikinä tavallisesti syö mutta kun se oli siinä varoittelulistassa niin alkoi ihan kamalasti tehdä mieli! :p )
- Möllerin kalanmaksaöljyä (neuvola kieltää mutta Möller ja muut norjalaiset sanovat että jos pysyy annosrajoissa niin saa syödä. Ja otan varmuuden vuoksi vähän vähemmän kuin annoksen.)
- ja kaikkee salaattia työpaikan lounaspöydästä!

Oon kyllä silleen vähän pitänyt jotain hollia tässä että syön vain noiden tunnettujen valmistajien juustoja ja katson että maito on pastöroitu ja mitään likaisen tai pilaantuneen oloista en syö.

Nam! ja nyt siis viikkoja 14+6 :wave:
 
Mä kanssa valitsin tämän rennomman linjan. Oon kasvissyöjä eli mun osalta tää koskee ennen kaikkea juustoja. Musta ei tunnu yhtään mielekkäältä luopua niistä, mun ruokavaliohan perustuu niihin pitkälti :) Eli syön kyllä fetaa, homejuustoja jne. Tykkään juustoista hirveesti! Ehkä näissä olosuhteissa jätän pastöroimattomat väliin mutta muuten kyllä maistuu.

Ja siis toki työpaikkaruokalassa syön normaalisti enkä aio tiukata ruokien alkuperää. Kyllähän ammattitaitoiset ihmiset osaavat asiansa eikä riski nyt mikään suuren suuri ole, eikös sitä listeriaa tavata pari tapausta vuodessa raskaana olevilla? Ennemmin keskittyisin kyllä syömään hyivn ja monipuolisesti. Olis se nyt ihan hullua pakata omat eväät joka paikkaan! Mitään valmiita patonkeja esim en oikeen saa ilman näitä juustoja.

Mulla on nyt rv 5+6 vasta. Alkoholia en ole käyttänyt. Kun raskaus on pidemmällä saatan jonkun satunnaisen lasin juoda. En usko senkään vahingoittavan kun kyse on pienistä määristä, tyyliin lasi samppanjaa vappupicnicillä :hug:
 
Joo kappas täällähän on muitakii ihmisii :wave: ite kans syön kaikkee..tai siis järjen rajoissa, mutta mm.tuorejuustoja vedän useesti ja muitakii "kiellettyjä" =) en jaksa stressaa semmosista turhanpäiväsistä ruuan vahtaamisista..
 
Onneksi muitakin löytyy! Oon yrittänyt vähän seurailla, etten nyt hirveästi yli päiväyksien menneitä syö. :saint: Mutta maksamakkara on aina ollut niiin hyvää.. Ja söin homejuustoakin pizzan täydeltä ennenkö tajusin ettei sitäkään "saisi" syödä. Alkoholi on jäänyt ihan vain miehen oluttölkistä maistamiseen. Ja tupakkaa en polta enää. En sentäs aivan kaikesta pysty luopumaan! Neuvolassakin sanottiin, että kotiruoka on parasta, vaikka siinä käyttäisi vähän kiellettyjäkin aineita. Ja kaikkia raskausajan vitamiinejakin kannattaisi syödä vähemmän kuin enemmän..
 
Kaa
Alkuperäinen kirjoittaja vaavitar:
Neuvolassakin sanottiin, että kotiruoka on parasta, vaikka siinä käyttäisi vähän kiellettyjäkin aineita. Ja kaikkia raskausajan vitamiinejakin kannattaisi syödä vähemmän kuin enemmän..
Itse olen samaa mieltä tuon viimeisen lauseen kanssa. Jos syö "perus" kotiruokaa, niin lisävitamiinit ovat hieman turhia. Kysyin asiaa alkuneuvolassa itsekkin ja sain sellaisen neuvon että jos syö normaalia sekaravintoa, normaalia kotiruokaa, on vitamiinilisä aikalailla tarpeeton. Enpä sitten ole syönyt mitään muuta kuin kalaöljyä (en syö kalaa oikeastaan lainkaan) ja kalkkia apuaineineen (laktoosi-intoleranssi rajoittaa maitotuotteiden käyttöä ). Eli terveellinen kotiruoka on pop! Vaikka sitten välillä tulisikin syötyä jotain "kiellettyä".
 
Tässä Listerian tarttumistilastoja, oli joskus puhetta näistä muistaakseni:

Tartuntataudit Suomessa 2007
Kansanterveyslaitoksen julkaisuja B 10/2008
http://www.ktl.fi/attachments/suomi/julkaisut/julkaisusarja_b/2008/2008b10.pdf

LISTERIA
Listeria monocytogenes-bakteerin aiheuttamia in-
fektioita ilmoitettiin vuonna 2007 yhteensä 40 tapa-
usta, joista 53 prosenttia oli miehiä ja 70 prosenttia
65 vuotta täyttäneitä tai vanhempia. Listerioosin
vuosittainen ilmaantuvuus oli 7,5 tapausta miljoo-
naa asukasta kohti. Listerialöydöksistä 36 (90 %)
tehtiin verestä, kolme aivoselkäydinnesteestä ja
yksi muusta punktionäytteestä. Yksi potilas kuoli.
Yhtään tapausta ei liittynyt raskauteen ja vain yksi
tartunnan saaneista oli lapsi.
Listerioositapauksia
esiintyi lähes kaikissa sairaanhoitopiireissä tapaus-
määrien vaihdellessa nollasta seitsemään.
 
Terve vaan kaikille uusille "tunnustaneille"! Tässä pinossa tosiaan saa synninpäästön, jos on sattunut kiellettyä hedelmää nauttimaan... :p

Itse olen syönyt kuin ennenkin, tosin nyt annoskoko alkaa olla sellainen, että pitäisi sitä rajoittaa... Muuten aion herkutella entiseen malliin jatkossakin.

vaavitar - Pizzassahan se homejuusto on käynyt uunissa, eikä siinä pitäis silloin enää mitään vaaraa olla.
 
mäkin tulen tekemään synninpäästön.

Vähän "mitä sattuu" on tullut suuhunsa pistettyä. Toki kaikki epämääräiset tai vanhentuneet jäävät syömättä, mutta hyvin on mäti, graavilohi ja juustot maistuneet.

Raskauden alussa oli myös matka Japaniin, missä söin sushia hyvällä ruokahalulla. Oishan se matka jo mennyt hukkaan, jos ei siellä ois sushia saanut ollenkaan. (ainoastaan matkakumppanit paheksuivat).
 
joo mullakaan ei oo mtn väliä ruoan pakkaus yms selosteilla.. tähän masuun uppoo mikä vaan :D paitsi jotenki on tonne päähän tullu pinttymä että LIDL:stä en lihaa osta :/ paitsi ehkä jotain pakaste kebabia (kertoo hyvin terveestä ruokavaliosta)
Nyt on tullu et pakko saada katkarapu feta salaattia melkeen koko ajan :|

onkos täällä odottavia jotka ei oo ennen pystyny syömään jotain tiettyä ruokaa mutta odotuksen edetessä sitä vois syödä mielin määrin? :p
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pianissimo:
Raskauden alussa oli myös matka Japaniin, missä söin sushia hyvällä ruokahalulla. Oishan se matka jo mennyt hukkaan, jos ei siellä ois sushia saanut ollenkaan. (ainoastaan matkakumppanit paheksuivat).
Juttelin muuten just japanilaisen naisen kanssa joka odotti kolmattaan täällä Suomessa. Kaksi ensimmäistä lasta olivat syntyneet Japanissa.

Hän harmitteli kun Suomessa ei saa raskaana ollessa syödä sushia vaikka Japanissa saa syödä sushia siinä missä kaikkea muutakin vaikka olisikin raskaana - heillä ei ole mitään rajoituksia esimerkiksi merilevän tai vihreän teen suhteen. Minä siinä vähän rauhoittelin että ei se nyt niin tarkkaa ole, että kunhan kala on tuoretta niin pistele vain poskeesi :D :p

 
*hih* tunnustuksia. B)

Alussa olin aika tarkka kaikesta mitä söin, mutta kyllä olen kylmäsavulohta ja tuorejuustoja nautiskellut tässä viimeisellä kolmanneksella. En enää jaksanut vaan hössöttää... :whistle: punaviiniä oon juonut yhteensä neljä lasillista (4 cl ) koko raskauden aikana... :D Pääsiäisenä teki NIIN mieli siideriä, joten ostin yhden. Huonosti kävi - join 2 desiä ekana iltana ja 2 tokana ja sit loput kaadoin pois... :LOL: se maistukin jotenkin vahvalta.

mut joo, puhtaita ruoka-aineita kun käyttää niin eipä ole mitään hätää. :)

ainiin - ja kerran söin jopa ötököitä. :LOL: oli kaurahiutalepussissa kerran aikamoinen vilinä kun sen avasin ja muistin että just eilenhän mä noita käytin... :eek:
 
Pellavansiemenet on ihmeellisin ruoka-ainekielto mitä tiedän. Niitähän on ties missä leivissä, ei voi alkaa nyppimään yksi kerrallaan pois...

Juustojen suhteen en ole jaksanut edes miettiä, mitä voi ja mitä ei...Joku kirjoitti jossain toisessa ketjussa, ettei voi elää ilman cafe picnicin fetajuusto-uuniperunaa ja voi että kun piti sitten heti seuraavana päivänä saada sellainen :)
 
Update tunnustus: Korvasieniä ja puoliraakaa pihviä. Perhanan ukko söi maksalaatikon loppuun, muuten olisi tullut myös eka maksalaatikkotunnustus :p

Ja tietysti tuorejuustot, salaattibaarien anti laidasta laitaan ja graavi lohi on maistunut koko raskauden ajan. Nam!

Rv tasan 27 :wave:
 
Mä voisin kans pinoutua. Minua ei hirveästi nuo ruokasuositukset hetkauta. Esikoisen alkuraskaudessa sitä muka yritti mennä suositusten mukaan mut sit tajusi että mitään järkää panikoida tommosista ja loppuajan söin hyvillä mielin maksamakkaraa, juustoja ym. Ainut missä oon aika ehdoton on tuo alkoholi, en siitä nyt muutenkaan niin kovin nauti niin ei tuu himoa saada sitä. Tietty yritän terveellisesti syödä, että tulis paljon vihanneksia ja hedelmiä jne, eikä hirveesti rasvasia ruokia, mutta en todellakaan kyläillessä kysele ruokien alkuperiä tai jos jotain tekee mieli niin en ajattele onko tää suositeltua vai ei. Maalaisjärki käyttöön ja kaikkea kohtuudella.


Sanle 8+4
 
Just söin eilen mediumpihvin ja laitoin päälle vielä tuorejuustoa :) Muutenkin olen ollut aika kaikkiruokainen. Sitä vakuumiin pakattua kalaa en ole tietoisesti syönyt (kypsentämättömänä siis), mutta voihan se olla, että jossain on sitäkin suusta lipsahtanut.

Meinasin vähän aikaa sitten kuolla nauruun yhdessä tilaisuudessa, jossa raskaana oleva nainen alkoi spekuloida, että voikohan hän syödä KANELIKERMAVAAHDOLLA höystettyä omenapiirakkaa ja kävi sitten hakemassa oman annoksen ilman sitä kanelia. Mitä helvettiä?

Ja juhlatilanteissa olen myös yhden pienen viinilasin itselleni sallinut, mutta ei se mitään viikoittaista ole ollut.

Nyt rv 40+6....
 
Syön samoja ruokia kuin ennenkin, tuorejuustoja, maksaa eri muodoissa yms., mut kohtuudella ja aina silloin tällöin. Mulle ruoka on hirveän tärkeä asia ja tykkään eri ruokalajeista ja ruoanlaitosta ja ihan terveitä tenavia on syntynyt vaikka niitä "kiellettyjä" aineksia olen suuhuni tunkenut.
Kaverini kauhistelee mun tapaani, pitää mulle luentoja mitä saa syödä ja mitä pitää välttää, se lähinnä huvittaa..


 
meillä anoppi pitää mulle luentoa ruoka-ainerajotuksista... :kieh: ennen olin hänelle "se nainen joka vei hänen poikansa", nyt ilmeisesti " se nainen joka suo hänelle lapsenlapsen" noh, toisesta korvasta sisään, toisesta ulos

alkoholiin ja tupakkaan en ole koskenut, vähän maksan syöntiä rajoittanut. muuten kaikki on mennyt kurkusta alas hyvillä mielin :)

sissi ja papana 26+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja sissihullu82:
meillä anoppi pitää mulle luentoa ruoka-ainerajotuksista... :kieh: ennen olin hänelle "se nainen joka vei hänen poikansa", nyt ilmeisesti " se nainen joka suo hänelle lapsenlapsen" noh, toisesta korvasta sisään, toisesta ulos
Tai "se nainen joka tuhoaa hänen lapsenlapsensa aivot maksamakkaravoileivällä" :kieh:

Mun anopilla on vähän samaa vikaa, netistä pitää vähän väliä tarkistaa että sopiiko illallisruoka nyt varmasti myös raskaana olevalle.

Alkoholin kanssa on meikäläinenkin vähän nössö, eikä se olutta lukuunottamatta oikein maistukaan. Ja oluessa riittää puolikas juomalasillinen tai vähemmän silloin tällöin. Tupakkaan en myöskään ole koskenut, vaikka en osaa sanoa mikä virallinen tupakkalinjani olisi jos oikein alkaisi tehdä mieli vaikka puolikasta :p

Alkoholia ja tupakka pidän kuitenkin myrkkyinä itsellenikin (vaikka niitä normaalisti välillä nautin), joten niiden välttämisessä onkin jotain järkeä, mutta monipuolinen perusruoka on hyväksi minulle ja vauvalle, siitä olen varma B)
 
Voi vitsit mikä ketju! Tää on niin meikäläistä varten! :p

Esikoistani odottelen ja alkuun pisti mietityttämään nuo kaikki rajoitukset. Yritin pitää mielessä ainakin kaikki tärkeimmät kielletyt... ja olin tulla hulluksi!
Lopulta otin oman järjen käteen ja oikeastaan nyt loppuajasta olen omasta "normaaliruokavaliostani" karsinut tyystin pois ainoastaan alkoholin. Eikä sitäkään nyt ole niin kovin tullut aiemminkaan juotua...

Ylipäätään musta tuntuu, että ihmiset on nykyään niin hysteerisiä ihan kaiken suhteen.
Jos alkaa miettimään, että mitä kaikkea vaarallista pitäisi välttää, niin eihän sitä voisi edes hengittää, kun silloin voi saada jonkun kamalan pöpön! Saati, että raskausaikana voisi kertaakaan nousta auton kyytiin... liikenteessä kun kuolee vuosittain liuta ihmisiä.

Itse olen muutenkin vähän sillä linjalla, että vauvankin annetaan alusta asti imeskellä kengänpohjia ja pureskella koiran kanssa samaa puruluuta. Niin meikäläinen on aikoinaan saanut tehdä ja mitään allergiaa ei ole! :D

Okei... vannomatta ehkä paras. Mistäs sen tietää, miten hysteeriseksi emoksi sitä muuttuu, kun tuo poikanen tulee ulos :LOL:
 
No nyt alkaa jo meikäläisellä mennä... Eka tupakanpuolikas nimittäin tuli poltettua. Aika nössöillen tosin, muutama hyvin varovainen poskari, mutta silti. Iski uhmaikä :LOL: Tavallisesti tulee tupakasta huono olo, mutta nyt taisin vedellä niin varovaisesti että juuri ja juuri jäi maku suuhun.

Tosi reteetä :snotty:

Rv 28+0.
 
juu tämä pino onkin ihan samalla aalloilla, kun tämä mamma täällä...
Ekassa raskaudessa luin ja tiesin mitä ei saa syödä, mutta ajoittain silti nautin. Toisessa hiven jo lepsuillen menin, kolmas raskaus menikin jo niin, et suhun meni tasan se mitä ikinä teki mieli, ja varsinkin ne homejuustot... Ja nyt sitten nelosta odotellaan ja kyllä se neuvolan täti taas kyseli et muistatko ja oli jo lappustakin antamassa, ja sanoin hälle, et en halua sitä, syön mitä haluan :kieh: No tämäpä tuohon, et itsehän parhaiten oman kehosi tiedät. ;)
Jotten taidan mennä tekeen maksamakkara voileivän :p
 
Täällä graavilohen ja mozzarellan,fetajuuston ja tuorejuustojen rakastaja ilmoittautuu :wave:

Toki vältän alkoholia,tupakkaa,maksaa ja sisuksia (en syö niitä muutenkaan) ja en noita vakuumipakattuja kaloja muutenkaan syö,mutta muuten en turhia nipota. Salaattipöydistä uskallan myös syödä,jos tuoreelta näyttää, itse asiassa taitaa olla moni asia,mitä en ole edes tajunnu,että olis vältettävä! Odottaessani esikoista n. tuhat vuotta sitten, vältettävien lista oli lyhyt, siksi ihmetyttääkin,että miten nyt niin moni pelkää kaikkea mahdollista ja rajaa oman ruokavalionsa ahdistavan niukaksi. Tietenkään ei pidä hölmöillä,ulkomailla käydessä kiinnitän selkeesti tarkempaa huomiota, johan sen järkikin sanoo,mutta Suomessa on aika turvallista syödä tavallisia raaka-aineita.

Mukavaa raskausaikaa kaikille kulinaristeille :wave:
 

Yhteistyössä