Pino kaikkiruokaisille - hysteeriset ruoantarkkailijat älkööt vaivautuko...

Laitoin pinon pystyyn ihan vaan kyselläkseni, että onko muita jotka eivät stressaa syömisistään ja pode huonoa omatuntoa siitä, jos on sattunut syömään jotain mahdollisesti ehkä riskiä aiheuttavaa? Täällä kun tuntuu olevan aika paljon sellaisia, jotka miettivät joka ikistä suupalaansa ja murehtivat, jos sattuvat syömään homejuustoa pizzassa tai muuta vastaavaa...

Siis kyllähän mäkin jossain määrin katson mitä suuhuni pistän ja tiettyjä ruoka-aineita vältän, mutta silti syön päivitääin työpaikkaruokalassa seisovasta pöydästä salaatin, jossa on ties mitä pakastevihanneksia enkä kylässä kieltäydy tuntematonta alkuperää olevasta juustosta...

Ammattini kautta olen erittäin tietoinen ravitsemukseen ja elintarvikehygieniaan liittyvistä riskeistä, ja jotenkin tuntuu että kovin tiukat ohjeet vain pelottavat ihmisiä ja rajoittavat turhaan ruokavaliota. Kuitenkin suuremmat riskit syntymättömälle ja syntyvälle lapselle ovat esimerkiksi äidin ylipaino, tupakointi (musta se, että jopa 10% odottajista tupakoi on ihan järkyttävää!!) ja liikunnan puute/huono yleiskunto.

Onko muita vai olenko ainoa?

En mä ainakaan ollu mitenkään erityisen hysteerinen. Yritin kyllä noudattaa suosituksia, mutta söin esim. kylmäsavulohtakin joskus. Tuorejuustoja en vältellyt ollenkaan vaan söin niitä tosi paljon, koska ovat suurta herkkuani.

Ei tullu mieleenkään vältellä salaatteja yms.

Meidän poika on nyt 1-vuotias, joten nykyään voin syödä muutenkin mitä haluan:)

Kaa
Ilmoittaudun tähän porukkaan. Itse olen pyrkinyt syömään järkevästi ja terveen järjen mukaan. Tottakai katson mitä suuhuni laitan, mutta olen sujuvasti syönyt vähän homejuustoja, maksaruokia ja juonut raskauden aikana yhteensä pari lasia punaviiniä. Oman ajatukseni mukaan olen mielummin stressaamaton ja hieman suurpiirteinen suuan suhteen kuin stressaava ja nipottava... elän syödäkseni, en syö elääkseni. Niin sanotusti. Terve järki on mukana syömisissä.

Hei,
anteeksi, en taida pinoutua tähän - en tosin ole hysteerinenkään, jotain siltä väliltä, ehkä. Mutta sen verran vain sorkin, että ap onkin varmaan nähnyt oheisen ketjun kun otsikko on lähes vastakohta, mutta jos muut eivät ole nähneet ja haluavat huvittavaa (?) ajanvietettä, niin oheinen pino tutustuttavaksi ;)

http://kaksplus.fi/keskustelu/t1186118

Alkuperäinen kirjoittaja Elinan äiti:
Mutta sen verran vain sorkin, että ap onkin varmaan nähnyt oheisen ketjun kun otsikko on lähes vastakohta, mutta jos muut eivät ole nähneet ja haluavat huvittavaa (?) ajanvietettä, niin oheinen pino tutustuttavaksi ;)

http://kaksplus.fi/keskustelu/t1186118
Juu, tuota joskus lueskelin... :whistle:
Oikeasti, jotain rajaa rajoituksissakin. Jos ruokavalio kaventyy liikaa listerian ym. pelossa, jää moni tärkeä ravintoaine saamatta!

Täällä yks joka ei ole kans niin tarkka tuon ruokasyyningin kanssa esim. käytän tankkimaitoa.
Tänään neuvolassa terkkari kysyiki et muistanki edellisestä raskaudesta ruokarajoirukset.. sanoi et muistan, mut en mä niitä mitenkään fanattisesti ole noudattanut! Piti ihan järkevänä ajatuksena ja sano, et ku nykyään tuntuu et odottajat on ihan hysteerisen tarkkoja.. nini ruuassa kuin muissakin asioissa!
Musta tuntuu et mul on elämässä muutakin ressattavaa, kuin se mitä suuhuni pistän..

Nimra
Hei, tekis mieli liittyä.... , mutta kun tyttö on jo syntynyt niin enää ei sillai ole odottaja.. ,mutta kaikkea hyvää teille ja ihanaa, kun osaatte ottaa asiat rennosti :wave:

Itse söin kyllä odotusaika kaikkea ja en kyllä ollut itselleni antamassa tuomiota jos söin kunnon lömpöisen aterian ruokalassa (raksalla ei joka kohteessa mahdollista ) ja söin kyllä homejuustoja, kalaa miten vain.. kaikki siis meni ja terve, hyvinkin virkeä ja reipas 1,5 kk tyttö tuolla tuhisee :heart: Onnea ja stressivapaata odotusta kaikille :saint:

AAM
:wave: mä kuulun kans selkeesti tänne jo perverssien lenkkimakkara-ruisleipä-ketsuppi voileipieni kanssa :D
jääkaapissa odottaa myös kylmäsavulohiviipaleita jotka on matkalla kohta mun suuhun.. :p

*satunnainen surffailija*
AM rv 28

syön sitä mikä sisällä kestää ja tekee mieli.tosin tää yökkäily on ihan kamalaa. |O söipä kuinka vähän vaan taikka mitä vaan ja mihin vuorokaudenaikaan niin ainaan lentää pihalle.
eli en tasan ala kyttäämään mitä suuhuni tungen =)

Minäkään en ole ollut kovin hysteerinen. Olen aina ollut huoleton syöjä ja juoja ulkomaillakin syönyt ja juonut kaikkea mahdollista mutavesistä ja raa'asta lihasta pilaantuneeseen kalaan, ilman mitään isompia terveysongelmia.

Nyt raskaana olen kyllä vähän varovaisempi (edellä mainitut eksoottisuudet jäisivät ainakin pois) mutta oletan etten nyt ihan koko immuunisysteemiäni ole tämänkään seurauksena menettänyt. Järki päässä menen, yritän vähän rajoittaa kahvinjuontia, ja jos voin valita "vaarattoman" vaihtoehdon ravintolassa niin valitsen sen. Mutta en nyt jätä kylässä tai kahvilassa voileipää syömättä jos huomaan että salaatinlehden alta paljastuu tuorejuustoa, enkä kuori hedelmiä, pesen vain.

Alkoholia olen kylläkin syönyt vain jälkiruuissa ja maistellut toisten laseista, ja nyt alkaa tähän viinattomuuteen tottua niin etten tiedä saanko aikaiseksi juoda mitään koko raskausaikana. Pizzakin maistuu maidon kanssa paljon paremmalle!

(Nyt viikkoja 9+6, yksi KM takana viikolla 10)

(Ai niin mutta kyllä silti vähän kaivelee kun tuli juotua vähän reippaammin noin viittä päivää ennen positiivista testiä - vaikka olinkin samana päivänä testannut kirkkaan negan. Eihän se voi haitata, eihän, eihän, eihän...)

Maaria olehan huoleti sen alkon käytön kanssa,noin varhaisessa vaiheessa juotu alkoholi ei tehnyt mitään häiriötä vaaville :hug:

Tää kävi eilen hesessä syömässä mega-aterian ja kyytipoikana oli valkosipulimajoneesi,ihanan rasvaista :p :snotty:

Ihana pino :D Olen aika samoilla linjoilla teidän kanssa. Tuorejuuston en edes tiennyt olevan kiellettyä ja oon vetänyt sitä raskausaikana melkoisesti.. Jouluna meni savukalaa ja muuta kiellettyä kun luultiin raskauden menneen kesken. Nyt kun sitten toisin paljastui ja kysyin riskeistä neuvolassa niin ne sanoi, että ei haittaa yhtään mitään syömiset kunhan en päivittäiseksi tavaksi ota :)

Lapsia on syntynyt maailman sivu ja uskon omaa isukkia kun se sanoi että ennen syötiin kalaa navetan seinistä ja satiin silti terveitä lapsia. :D

Mukavaa odotusta!

Vilma ja Elma 10+4

Ihanaa - yksi ruokafanaatikko ilmoittautuu kanssa. En ole edes kamalasti tonkinut mistään tietoja että mitää saa ja mitä ei saisi syödä. Terve järkikin käski jättää jokapäiväisen Battery-annoksen juomatta (n. 3 tölkkiä päivässä) - ehkä yhden tai kaksi tölkkiä viikossa saattan juoda jos oikein paljon tekee mieli... Ja alkoholiin en ole koskenut ollenkaan.
Mä en edes tiedä mikä siinä tuorejuustossa nyt oikein on... Tai homejuusto... Kaikkia juustoja rakastan, ja graavilohta ja savukalaa ja katkarapuja... Ja heti kun jostain luin että maksaa ei sais syödä - alkoi ihan hulluna tehdä mieli maksalaatikkoa! :LOL:

Mä kyllä kokkailen ja herkuttelen ihan melkein normaalisti kuten ennenkin... ENEMMÄN maitoa oon yrittäny käyttää. Ja tuoreita hedelmiä ja kasviksia... Mut mitään en oo kokonaan jätttäny pois. Ei se alkio varmaan suutu jos kerran viikossa syö sinihomejuustoo?

Ah, ja kuka puhui hesestä? Pekoniateria - pakko saada.....

Heips. Ilmottaudunpa minäkin rentoihin ruokailijoihin! Tiedän rajoitukset ja suositukset, mutta maalaisjärkeä käyttäen ruokani valitsen. Syön kaloja, graavilohta, savuporoa jne silloin kun niitä on tarjolla/tekee mieli. Myös maksalaatikkoa silloin tällöin, tosin aina sitä olen sitä syönyt harvemmin. Alkoholia en käytä ollenkaan, mut muutosta siinäkään suhteessa ei oikeastaan tapahtunut raskauden myötä, sillä se ei ole mulle muutenkaan oikein koskaan maistunut.

Mulle ei ole syntynyt minkäänlaista ruokastressiä raskauden vuoksi. Ne ruoat joita varoisin raskauden vuoksi ovat muutenkin sellaisia, jotka mulle ei syystä tai toisesta maistus, esim. jotkut erikoisemmat ja harvinaisemmat juustolaadut. Siks toisekseen, en ruokailisi varmasti ei raskaanakaan sellaisissa ravintoiloissa jonka hygieniataso mua mitenkään arveluttaisi, tai sellaista ruokaa, jonka puhtaudesta ja laadusta en menis takuuseen, joten raskaus ei vaikuta mun kohdalla siihenkään.

Juu, hesen hamppari maistuis nyt täälläkin:p

Maaria -76: unohtui tsempata sua siitä alkoholin käytöstä ennen positiivista testiä; pelko pois! Alkio ei ole missään yhteydessä äidin verenkiertoon, ts. nauttimiin aineisiin ennen kahden viikon ikäänsä, jolloin alkion omalla solutasolla ravinteet loppuvat ja jonka jälkeen siirtyy hyödyntämään äitiään "ravinnonlähteenä". Tää tarkoittaa noin pääsääntöisesti sitä et luonto on suojannut kiinnittyneet alkiot hienolla tavalla ajaksi jolloin äiti ei vielä tiedä olevansa raskaana!

SusSoo
Mä pinoudun tänne myös!
Maksaruokia ei tule syötyä, kun en syö niitä normaalistikaan. Mutta maksamakkara leivän päällä on mun suurta herkkua. Kaikki juustot ovat herkkujani, myös tuorejuustot :p
Me syödään omasta navetasta lahdatun sonnin lihaa, jota on yksi pakastin täynnä. Tuon muuten voisin kirjoittaa jonnekin hysteerikkojen ketjuun :D
Alkoholia en kyllä käytä. Se on semmoinen asia, josta pidättäydyn. Mutta se ei olekaan ruokaa... tämä pinohan oli kaikkiruokaisille =)
Terveellä maalaisjärjellä pärjää kyllä hyvin.

SusSoo
Kävin vilkaisemassa tuota vastakohtien ketjua :eek:
Onneksi tämäkin pino tuli, kun luulin olevani ainut joka ei nyt ihan niin tarkka ole kaikista lisäaineista, marjojen alkuperästä jugurtissa tai juustojen listeriariskistä...
Mulla oli viime vuonna kolme keskenmenoa ja uskon, että yksikään niistä keskeytynyt sen takia mitä olen syönyt. Tai ei ainakaan lääkärit ole sitä kertakaan edes maininneet. Mä uskon siihen, että tämä raskaus menee loppuun asti jos niin on tarkoitettu. En nyt kyllä enää ala stressata sitä että mitä mä saisin syödä. Itse raskaus itsessään on jo aika stressaavaa mun tapauksessa.
Ja meidän kissakin nukkuu yöt meidän sängyssä... :ashamed:
Ei mulla kyllä hyvin mene B)

Yhteistyössä