Pinniksestä lastensänkyyn tässä tilanteessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Sadie"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"Sadie"

Vieras
Tyttö pian 1v10kk. Nukkuu pinniksessä meidän huoneessa. Viimeisen kuukauden aikana nukkunut 2 yötä kokonaan omassa sängyssä, muutoin halunnut aina jo alkuyöstä meidän väliin nukkumaan. Välillä iltaisinvain huutaa ja huutaa, kunnes otetaan meidän sänkyyn nukkumaan, tätä ei tosin usein.
Nyt kun meidän välissä on nukkunu, oon huomannu että tyttö öisin alkanu tosi kovasti kieppaan ja pyöriin. Tästä tulikin mieleen, että onko pinnis alkanut käymään pieneksi ja siksi ei siinä haluaisi enää nukkua.

Omassa huoneessaan tytöllä ollut jo kauan oma sänky odottamassa. Ennemmin ei ole piitannut mennä sinne edes istuskelemaan. Nyt viimeisen viikon aikana viettänyt tosi paljon aikaa siellä sängyssä istuskellen, puuhaillen.

Joten olisiko nyt hyvä aika siirtää pinnis pois? Lastensänky tulisi edelleen meidän huoneeseen, siihen pinniksen paikalle.

Mitenkäs sitten nukkumaan menot kun ei oo enää laitoja estämässä pois lähtöä?
Miten nukutus? Kovasti pelottaa että juurikin sen kieppaamisen takia tyttö tulee sängystä alas niin että kolisee.. :(

Kaikki vinkit, niksit yms otetaan vastaan! :)

pinnis pois vaan, iso tyttö jo =) varmasti tulee jossain vaiheessa sängystä pois huutelemaan ja teuhaamaan mut sinnikkäästi aina vaan takas sänkyyn. Illalla kun nukkumaanmenoaika, niin ite meet siihen vierelle lukemaan iltasatua tai mitä nyt yleensä teette ja silittelet tai tassutat sen aikaa että lapsi rauhoittuu ja sitten voit poistua huoneesta. hyvin äkkiä oppii tuohon. Eikö teijän lastensängyssä oo yhtään reunoja? meillä on pääpuolessa n. puoleen väliin sänkyä hieman korkeampi reuna, niin ei ainakaan esikoinen päässyt tippumaan sängystä

Meillä vaihdettiin lastensänkyyn muuton yhteydessä, kun lapsi oli vajaa samanikäinen kuin teillä. Tuli sängyn vaihto ajankohtaiseksi kun lapsi alkoi kiipeillä pinniksen reunoille. Kovasti itselläkin mietitytti että miten pysyy sängyssä eikä karkaa, mutta meni kyllä paremmin kuin hyvin! Istun sängyn jalkopäässä hetken, sen verran että tyttö rauhoittuu mutta ei vielä nuku. Sitten lähden huoneesta ja jätän oven vähän auki. Jos tyttö nousee ja huutelee äitiä, käyn yleensä ovella sanomassa öitä tai peittelemässä uudestaan. Joskus levottoman päivän jälkeen (jos ei ole rauhoittunut iltasaduilla tms. tarpeeksi ennen nukkumaanmenoa) saattaa tulla pois huoneesta, mutta käyn vaan viemässä uudestaan peiton alle. Äkkiä lapsi oppii, että nouseminen ei auta mitään, vaan nukkumaan on käytävä.
Ensimmäisinä öinä kannattaa toki istua itse sängyssä siihen asti että lapsi nukkuu, ettei keksisikään sitä että siitähän pääsee itse pois. Meillä on myös pieni n. 10 cm laita sängyn pään puolella, hyvin on levotonkin nukkuja siellä pysynyt. Vaikka usein aamulla herääkin ties miten päin sängystään ja pää jalkopäässä :)

[QUOTE="Sadie";29151609]On siinä pääpuolessa jonkinmoinen reuna yhdessä kohtaa mutta juuri jos kovin kieppaa ja kopsahtaa sieltä toisesta päästä lattialle..[/QUOTE]

Ne lastensängyt ei nyt yleensä ole kovin korkeita, joten mitään mustelmaa suurempaa vammaa siitä tippumisesta ei tule. Esikoinen tais 2 kertaa tippua sängystä ja nuorempi ei yhtään kertaa kun vaihdettiin pinnasänky pois. Kyllä tuo lapsesi selvästi haluaa jo isompien lasten sänkyyn.

Oletteko miettineet sitä vaihtoehtoa, että siirtyisi kokonaan omaan huoneeseen.

Minulla poika just kaksi vuotta, enkä ole edes harkinnut vielä oikeaa sänkyä. Hyvin vielä mahtuu pinnikseen, miksi siirtäsiin sänkyyn josta pääse itse pois? Lapsista pyritään jotenki tekeen hyvin aikaisn "isoja". Esikoinen nukkui myös kolmen vanhaksi pinniksessä ja kuuden vanhaksi juniorisängyssä ja meidän huoneessa. Ajatuksena oli se että kuitesi tulee viereen. Epähän ole ollut ylimääräisiä yöliikkumisia ja saatu nukkua rauhassa kun ei ole ollut mein sängyssä yövieraita. Periaatteena myös tokan kohdalla et sit kun itse haluaa omaan huoneeseen niin sitten siirto tapahtuu.

[QUOTE="marianne";29151775]Minulla poika just kaksi vuotta, enkä ole edes harkinnut vielä oikeaa sänkyä. Hyvin vielä mahtuu pinnikseen, miksi siirtäsiin sänkyyn josta pääse itse pois? Lapsista pyritään jotenki tekeen hyvin aikaisn "isoja". Esikoinen nukkui myös kolmen vanhaksi pinniksessä ja kuuden vanhaksi juniorisängyssä ja meidän huoneessa. Ajatuksena oli se että kuitesi tulee viereen. Epähän ole ollut ylimääräisiä yöliikkumisia ja saatu nukkua rauhassa kun ei ole ollut mein sängyssä yövieraita. Periaatteena myös tokan kohdalla et sit kun itse haluaa omaan huoneeseen niin sitten siirto tapahtuu.[/QUOTE]

olet, hommaa lapsiportti makkariin niin ei pääse esim.keittiöön, vanhempien laiskuutta toi pinnasängyssä pitäminen noin vanhaksi!:mad:

[QUOTE="marianne";29151775]Minulla poika just kaksi vuotta, enkä ole edes harkinnut vielä oikeaa sänkyä. Hyvin vielä mahtuu pinnikseen, miksi siirtäsiin sänkyyn josta pääse itse pois? Lapsista pyritään jotenki tekeen hyvin aikaisn "isoja". Esikoinen nukkui myös kolmen vanhaksi pinniksessä ja kuuden vanhaksi juniorisängyssä ja meidän huoneessa. Ajatuksena oli se että kuitesi tulee viereen. Epähän ole ollut ylimääräisiä yöliikkumisia ja saatu nukkua rauhassa kun ei ole ollut mein sängyssä yövieraita. Periaatteena myös tokan kohdalla et sit kun itse haluaa omaan huoneeseen niin sitten siirto tapahtuu.[/QUOTE]

Meidän 3v. ei kyllä suostuisi pinnasänkyyn. Miten sieltä pääsisi pissalle? Ja kun lapsi painaa 20kg, ei tekisi mieli kyllä nostellakkaan.

Kertokaas nyt oikeesti niitä perusteluja sille, miksi lapsen olisi hyvä siirtyä omaan huoneeseen nukkumaan?
Täällä nyt pohditaan, siirretäänkö tyttö vai sänky.. Mä oon edelleen sitä mieltä et sänky :)
Mutta haluaisin silti kuulla niitä erilaisia näkemyksiä asiasta, jos vaikka tulisi esiin näkökulmia mitä itse ei oo hokannu.. :)

ja monta asiaa on tehty jopa vaikeamman kautta, mutta lapset ovat nukkuneet meidän kanssa samassa huoneessa tai Jopa samassa sängyssä niin kauan kuin haluavat. Turvallisuus on mun mielestä sen verran tärkeä noille pennuille taata, että saavat vieressä olla.

Meil siirty just noilla main. Nukkumaanmenoa se ei helpottanut mitenkään mut alko jo niin tulla yli laidan että pakko oli vaihtaa pinnis pois. Kova oli unissaankin kieppumaan jne,muttei koskaan pudonnut sängystä. Sänky oli alkuun meijän huoneessa ja siirrettiin pojan huoneeseen myöhemmin. Kiinni mun sängyssä joten pysyi siinä omassaan kun sai silti olla mun lähellä ja kosketusetäisyydellä.

[QUOTE="Sadie";29153265]Kertokaas nyt oikeesti niitä perusteluja sille, miksi lapsen olisi hyvä siirtyä omaan huoneeseen nukkumaan?
Täällä nyt pohditaan, siirretäänkö tyttö vai sänky.. Mä oon edelleen sitä mieltä et sänky :)
Mutta haluaisin silti kuulla niitä erilaisia näkemyksiä asiasta, jos vaikka tulisi esiin näkökulmia mitä itse ei oo hokannu.. :)[/QUOTE]

Siirrä sänky. Minäkään en keksi syytä siirtää huoneeneensa pientä ja koska saatte nukuttua. Meillä oli lapselle tosi tärkeää että äiti ja isi oli siinä lähellä ja reilu 2v sitten halusi jo kokeilla omaa huonetta. Mitään oikeastaan en oo tehny siksi että minä haluan. Nukku vieressä ekat 5kk, sitte samassa huoneessa sinne reilu 2v. Edelleen tuo 5v joskus tulee patjalle yöksi ja usein haluaa viereen jos toinen vanhemmista on yötä poissa kotoa ja tilaa on. Perustan paljon omaan lapsuuteen johon kuului turva äitin ja isin huoneessa+sängyssä. Samaa haluan omallenikin. Olen nukuttanut vielä 2v ja tehnyt palstan mukaan kaiken väärin kun en ole opettamalla jankannut että pakko nyt oppia se ja tämä.

Yhteistyössä