Pinnasänky sivuvaununa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vieras

Vieras
Heippa te, joilla on pinnasänky "sivuvaununa", nyt tarvittais käytännön neuvoja. Sivuvaunu-homma kuullostaa minusta hyvältä idealta, mutta miten saan sen käytänössä toteutettua?
Miten saatte sängyn sopimaan oman sänkynne korkeuteen ja pysymään paikollaan? Meillä on runkopatjasänky ja vauvalla Brion pinnis, jossa on kolme säädettävää korkeutta. Alin on matalammalla kuin oma sänkymme ja keskimmäinen taas korkeammalla. Lisäksi tuntuu, että en saa pinnistä millään tarpeeksi tiiviisti kiinni omaan sänkyymme. Jos esim. yöllä laittaessani vauvaa takaisin sänkyyn tönäisen pinnistä huomaamattani vähänkin, se liikahtaa, ja pinniksen ja meidän sängyn väliin tulee rako, johon vauva voi kyllä tipahtaa. Vai pidättekö kuitenkin pinniksen laitaa ylhäällä?

Musta ei taida kauheasti olla apua, mutta meillä pinnasänky oli sivuvaununa niin, että pinnis jäi meidän sängyn ja seinän väliin, ja pinnis ei sitten päässyt liikkumaan. Meillä meidän sänky ja pinniksen korkein taso olivat suurin piirtein samalla tasolla ja välissä oli pieni rako, itse pidin reunan raon takia ylhäällä, mutta en kuitenkaan ihan ylhäällä (oli himan omat viritelmät sängyn kanssa), jotta sain tyynnyteltyä poikaa tarvittaessa, mutta poika ei päässyt kuitenkaan rakoon. Nyt kun öisin ei enää syödä ja taso alimmillaan siirsimme pojan n. metrin päähän sänkymme jalkopäästä, kun poitsu tuntui häiriintyvän meistä. En kuitenkaan raaski viedä poikaa vielä toiseen huoneeseen nukkumaan. Eikä poikakaan kohta enää vauva ole, kun vuoden täyttää tammikuussa. Niin se aika vaan menee. :)

Jotkut kumityynyt tms. jalkojen alle tai sitten seinään kiinni. Minä rullasin ylimääräisen peiton pinniksen ja meidän sänkyn saumakohtaan, kun oli korkeuseroa vähän, ja pieni rako. Hyvin sujui.

Meillä taisi olla aika samalla korkeudella oma ja lapsen patja, mutta pieni ero ei haittaa, peitto tms. pyyhe siihen pieneen rakoon "luiskaa" tasoittamaan. Pinnasängyn köytin kiinni oman sänkymme sälepohjaan/jalkoihin ettei päässyt liikkumaan. Ja siis yksi laita kokonaan pois. Nykyään meillä on lasten sänky "sivuvaununa" ja lapsi nukkuu joskus siellä, yleensä meidän vieressä... ja ikää jo pian 3v... mutta on se itsellekin ihanaa kuunnella sitä tuhinaa ;) ja aamulla on mukava herätä kun ei tarvitse heti nousta vaan voidaan rupatella sängyssä yms.

Meillä pinnis siirretään illalla aina mun kaapin ja sängyn väliin, niin pysyy liikahtamatta, eli esim. seinä toimii varmasti hyvin. Me laitettiiin pojan patjan alle aikuisten peitto, mikä nosti sen samaan korkeuteen meidän patjan kanssa, sitten just peitto tai pyyhee meiän sängyn ja pojan sängyn "väliin" lakanoiden alle, niin ei tullu siihen rakoa.
Nykyään ollaan "edetty" niin, että ollaan laskettu se pojan sänky matalaksi, meillä on jenkkisänky, niin siitä tulee hieman laitaa ja poika on kuitenkin helppo ottaa yöllä (se myös itse osaa kiivetä sieltä meiän väliin). Ja siis niin, että ei ole laitaa kiinni vielä.
Se on pojalle selkeästi turvallisen tuntuinen, kun on jopa alkanut nukahtamaan itsekseen sinne omaan koloonsa. :)

Päiväunet poika taas nukkuu hienosti omassa huoneessa omassa autosängyssä, seon aika turvallinen, kun siinä on laidat ja tosi matala, jos tahtoo harrastaa kamikazehyppyjä sieltä alas.

Noista vaippavaihdoista, en tajua, meillä on varmaan sitten hyvä aineenvaihdunta tuolla pikku-ukolla. Viime yönä yritin viimeiseen asti olla vaihtamatta vaippaa, sitten vaihdoin noin klo 4 aamulla ja seuraavan kerran kymmenen maissa, kun poika heräsi. Vaippa roikkui ja painoi varmaan kilon, oli niin täynnä pissaa. Oikein kävi sääliksi. Mut siis pointti oli, et ei mitenkään päin olis mahtunu ne kaikki pissat siitä edellisestä täynnä olevasta vaipasta siihen. :O Toi on joku yöpissa koko ukko sitte kai :D
Ja on kokeiltu pampersin kaikki dryt sun muut ja liberon ja muuminkin. :( Ja Lidlin Toujoursit. Ne on muuten hyviä vaippoja! :)

Pojan kummitäti käytti mua onneksi aamulla kaupassa, kun ei olla päästy/ehditty moneen päivään.. Eilenkin olin töissä illan ja aamupäivän pojan kans ilman autoa mummulassa. On ollut kyllä todella rankka viimenen viikko, kun poika on ollut flunssassakin nyt kaks päivää, eikä nuku öisin hyvin, itkeskelee kun nenä menee tukkoon ja vaikee hengittää limoineen päivineen. Sitte aamusta heti pojan kans hetki ja sit joku tullu hakemaan meitä ja viety poika mummulle hoitoon ja mä töihin ja heti töistä hakemaan poikaa ja kipeenä tahtoo olla vieläkin vaativampi kuin normisti. Ihanaa kun tänään on vihdoin aatto, mies kun pääsee joskus illalla kotiin, niin ei tehdä kyllä yhtään mitään. Ollaan vaan ja syödään. Ostin tortilla-aineita kanalla ja lihalla, kokista miljoona pulloa ja siideriä ja olutta. Vinkkuakin on, jos oikein alkaa fiilis tulla :D

Mekin saatiin huntti rahaa lahjaksi, mikä pitäs käyttää hemmotteluhetkeen, en tiiä mitä sille sitte keksis :) Tänä aattona kaikki näytti varmaan jäykiltä ja stressaantuneilta, kun naurettiin, että mä sain hierontalaitteen, mies sai vehnätyynyn ja sit saatiin se hemmotteluraha, pappa sai hierontapöydän, kummitäti sai kipukoukun jnejne:D:D:D Just sillee "toi tarttee kyllä jotain, millä toi naama näyttäs paremmalle" hehehehehhe XD

Ainiin talvikengistä piti sanoa, että poika sai joululahjaksi Kuoma-saappaat, päiväkodissakin suositeltiin niitä, niin ne vaikuttais olevan kyllä talvikeleille tosi hyvät pojalla! Suosittelen siis niitä.

Kirjotin tuon lopun kyllä ajatuksissani väärään ketjuun, piti tuonne tammimammoihin mennä heheheh, joten älkää ihmetelkö ihmeellistä viestiä! Heheh, anteeksi!

Yhteistyössä