Pinnasängystä lastensänkyyn?

Olen tässä miettinyt että kohta täytyy siirtää tytteli (1v6kk) lasten sänkyyn ennenkuin oppii kipuamaan pinnasängystä. Mietitytää vaan kovasti mitä tytteli tekee yöllä herätyään jos itse ei herää, niin silloinhan tytteli pääsee kävelemään ympäri kotia ja voi keksiä vaikka mitä. Tällähetkellä tietää että tytteli pysyy omassa sängyssä vaikka heräileekin välillä useastikin öisin. Eli hauaisin kuulla miten on sujunut lastensänkyyn siirto tällaisilla yöherääjillä ja hyviä vinkkejä otan myös mielellään vastaan.

Mua ainakin pelottaa vaeltelua enemmän se, että lapsi tippuisi pinnasängystä laidan yli päälleen. Tiedän yhden sellaisen tapauksen ja siinä kävi huonosti. Me nukutaan kaikki alakerrassa ja olen ajatellut laittaa portin portaiden alapäähän estämään ainakin öiset portaisiinkiipeämiset.

Nostan! Ois tosiaan kiva kuulla joltain miten on sujunut vaihto lastensänkyyn ja tiedän kyllä pinnasängyn riskit ettei siitä tarvii muistutaa!! Jos pääsee pinnasängystä pois niin pääsee varmaan porttiaidankin yli! :saint: :whistle:

twintwin
Moi!

Enpä keksi muuta tuohon yövaelteluun, kuin että koeta tehdä siitä mahdollisimman turvallista.

Minusta on tullut aikaisempaa herkkäunisempi sen jälkeen, kun siirryttiin tavalliseen sänkyyn. Alussa oli jopa vaikeuksia saada unta, kun kuuntelin mahdollista liikettä...

Meillä on tyttö, joka on varsinainen kiipeilijämestari, mutta ei onneksi ole sitä yöllä pimeässä ainakaan toistaiseksi tehnyt, vaan on herättyään tassuttanut meidän makuuhuoneeseen. Aikaisemmin meni joskus pesuhuoneeseen, kun se on ihan lastenhuoneen vieressä ja hän osasi laittaa sinne valot, nyt ph:n ovi on yöt suljettu niin, ettei sinne pääse.

Ymmärrän huolesi erittäin hyvin, olen itse pohtinut ihan samaa asiaa. Ei kai just heränneet unenpöpperöiset taaperot ihan kauheita parissa minuutissa ehdi tekemään, ennenkuin sitä jo itse herää johonkin ääneen. Eikös se yleensä ole äiti, jota silloin yöllä lähdetään etsimään, usein huutelun kera... :)

twintwin
Oliskohan ollu jotain 1v 9kk.(?) Silloin tyttö alkoi kiivetä reunan yli. Mut se on yksilöllistä. Luulen, että olis kiivenny jo aiemmin, jos ei olis ollu sisarusta samassa huoneessa "viihdykkeenä".

meillä poika siirty 1v1kk jatkettavaan sänkyyn, siinä on turvareuna. mutta tulee jalkapäädyn yli takaperin pois. ja on tullut joskus yölläkin,ite herään siihen aina ja vien takasin sänkyyn..ei kyllä uskalla vaeltaa pimeässä talossa vaan alkaa itkemään.

Kiudi
Meillä tyttö siirty jatkettavaan sänkyyn n. 1v2kk. On osannut aina tulla peppu edellä alas joka paikasta. Pinnasänky rupes käymään "ahtaaks" myllääjälle. On nukkunu hyvin jatkettavassa, ekaa viikkoa luukuunottamatta. Vaelteli kun siitä pois pääsi. Meillä on portti huoneen ovella (makuuhuoneet yläkerrassa), itkee jos on herännyt ja tullut sängystä.

Meillä tyttö siirtyi 2 viikkoa sitten jatkettavaan.On nyt 1v8kk ikäinen.Ei tule pois jatkettavasta kun vasta sitten kun menen avaamaan huoneen oven.Tyttö ei myöskään kyllä yllä oven kahvaan.Ovi on pidettävä kiinni koska muuten meidän koirat on tytön huoneessa ja sängyssä...Tyttö ei ole yrittänyt pinnasänkyyn kertaakaan ja on aivan innoissaan menossa aina nukkumaan.Meni paremmin kuin osasin odottaa.

mursku
meillä 1v9kk nukkuu vielä pinnasängyssä,osaa kans tulla laiden yli mutta pinnasänky on ihan meän sängynvieressä eli poika kiikkuu aina meän viereen ko haluaa mut oikeastaan tosi harvoin,kyllä se piemeässä huoneessa herätessään alkaa aina ensin itkeen äitiä kun herää ja ku niin lähellä ollaan ei se ehi kiikkuun niin ettei huomattais. Mutta en kyllä uskaltais laittaa omaan huoneeseen pinnasängyn kans,siinä vaiheessa vaihetaan oikea sänky.Mietin kyllä sitä että ku se vielä meän huoneessa nukkuu niin mikä hoppu vaihtaa sänkyä ku hyvin mahtuu vielä vanhaanki. kuitenki,vinkkinä sulle jos sänkyä vaihat niin yöksi kämppä pimeäksi niin eiköhän se ala itkeen ennenku uskaltaa lähteä vaeltaan.jos totta puhutaan en tunne ketään jonka lapsi yksin pieeässä yöllä kotona vaeltelis.

HoponPoppoo
meillä pinniksessä kaksi irroitettavaa puolaa jotka tyty oppi irroittamaan puol vuotiaana pois joten se reuna piti kääääntää seinään päin. mut olen miettinyt et josko kohta kääntäis sängyn niin et pääsis siitä rakosesta pois.

vielä en ole uskaltanut ajatellakaan lastensänkyyn siirtämistä vaikka sellainen on jo varastossa. ja tyty siis 1,5 v...

Meillä esikoinen "muutti" oikeaan sänkyyn n.1½ vuotiaana. Ja kuopus vajaa 1v. Tämä kuopuksen muutto on ollut helpompi, olen vain laittanut turvalaidat sänkyyn. Ei uskalla tulla niistä yli, joten siellä on. Yöllä poistan tikkaiden (kerrossänky) edestä esteet, joten pääsee aamulla herättyään tepsuttelemaan meidän sänkyyn.
Esikoinen vaelteli eniten kun olisi pitänyt nukahtaa. Sisulla vaan tuuppasin aina takaisin sänkyyn ja kyllä se sitten vihdoin siellä oppi pysymään. On hyvä nukkumaan, joten yöllisiä seikkailuja ei juuri tullut kuin meidän sänkyyn silloin tällöin.

GreenEye
Meillä esikko 1v7kk ja nukkuu toista yötä omassa sängyssään.
Tosi hyvin on mennyt, ei ole vielä ainakaan lähtenyt vaeltelemaan, vaan jää kiltisti omaan sänkyyn pötköttämään :)
Pojan huoneesta pääsee meidän makuuhuoneeseen, joten lähellä ollaan, jos tarvis vaatii.
Sängyssä on onneksi korkea reuna, ettei pääsee putoamaan lattialle.

Maaruska
Meillä muutettiin pinnasängystä jatkettavaan lastensänkyyn vuoden iässä. Poju oli niin mahdoton mylläämään pinnasängyssä ettei nukkumisesta tahtonut tulla mitään kun löi käsiä, jalkoja ja päätä puoliin. Sitten hän yritti tulla pari kertaa sängystä pois (putosi onneksi takaisin pehmeälle...) niin päätimme pikimmiten vaihtaa sänkyä.
Vaihto ei mennyt "oppikirjojen" mukaan. Vaikka hän onkin aina nukahtanut pinnikseen ns. itsekseen, hän oppi välittömästi, että tästä sängystähän pääsee juoksentelemaan pois, kun hänet tänne laitetaan. No aluksi meidän piti istua vierellä ja rauhoitella uneen hänet. Nykyään luetaan aina iltasatu ja sitten käy nukkumaan nätisti. Yöllä ei ole kertaakaan lähtenyt vaeltamaan, aamulla kyllä tulee sängystä pois mutta silloinkin suorinta tietä meidän luokse.

syksy
Meillä poika pysy pinnasängyssä hyvin, huusi yöllä jos heräsi.
Siirrettiin jatkettavaan vasta 2v3kk vanhana. Tulee sängynvieraan ja herättää jos on jotain asiaa kun on jo niin iso.

Meillä nukuttu nyt yksi kuukausi jatkettavassa. Pinnasängyssä oli sellasta menoa, että mietin voiko tyttöä siirtää jatkettavaan. Hyvin on mennyt, nukkuu itse asiassa paremmin, kun on enempi tilaa. Tosin viime viikolla alkoi ns. yölliset kauhukohtaukset, kiitokset korvalääkärille, joten pari tuntia nukkumaan menon jälkeen, huutaa pakokauhun vallassa ja hokee pois pois ja seisoo sängyssään ja on lähdössä pois. Nyt vähän mietityttää, että voiko siirtää toiseen huoneeseen nukkumaan, seuraan tilannetta ja jos rauhoittuu, niin sitten siirto omaan huoneeseen.

meillä pinnasängystä vaihdettiin isompien sänkyyn 1.5 vuoden iässä! Yksi aamu olin keittiössä laittamassa pojalle aamupalaa ja poika oli jäänyt sänkyynsä, kun yht'äkkiä seisoi keittion lattialla! Laitoin pojan sänkyyn ja katsoin vieressä mitä tapahtui! Poika kiipesi sängystä nätisti pois, ja takaperin! en olis uskonut että pääsisi itse jo silloin pois!
Seuraavana yönä nukuttiinkin jo toisessa sängyssä! Ja hyvin on uni maistunut sielläkin! Yöllä ei ole lähtenyt vaeltelemaan, kun eihä pimeässä nää edes mitään! Joskus saattaa yöllä herätä, mutta olen sanonut, että nyt on yö ja nyt nukutaan, niin on nukahtanut uudelleen hetken päästä!
poika oli ylpeä uudesta sängystään, sitä piti käydä esittelemässä oikein vieraillekin! Poika sano että tässä ja näytti sänkyä! =)

Yhteistyössä