Pillerit ja mieliala?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kiukku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kiukku"

Vieras
Olen hormonaalisella ehkäisyllä ollut puolenkymmentä vuotta. Ajoittain tulee ihan järjettömiä kiukku-epätoivo-pää hajoaa -päiviä, jolloin mikään ei mene oikein tai edes niinkuin pitäisi. Masennustaustaakin on, ajalta ennen lisättyjä hormoneita. Ja muutakin töyssyä elämässä, hiljan muutettu, työnhaku ei ole tuottanut tulosta jne. Mietin siis, onko kiukku ihan omasta päästä kiinni vai onko ehkäisyllä tekemistä asian kanssa.

Utelen, kuinka teillä muilla on hormonaalinen ehkäisy vaikuttanut mielialaan? Onko aina kyseessä järjettömät myrskyt, jotka alkavat yht'äkkiä pillereiden kanssa, vai voiko hirviö hiipiä elämään pikkuhiljaa vuosien kuluessa? Kuinka kauan meni, ennen kuin elämä tasoittui normaliksi pillereiden lopettamisen jälkeen?

Kokeilemallahan se tietysti selviää, mutta tykkään tosi paljon nykyisestä täysin säännöllisestä kierrosta ja vähäisestä vuodosta...

Mulla pisti minipillerit pään ihan sekaisin jo hyvin lyhyellä käytöllä, en muista että niin voimakkaita oireita olisi yhdistelmäehkäisyn kanssa aiemmin ollut, mutta kyllä muistan että olin itkuherkempi ja mielialat heitteli paljon helpommin ja voimakkaammin.

No näin minäkin olen kuvitellut, että vaikutukset olisivat yleensä voimakkaat ja selvät. Tai sitten lieviä oireita ei vain yhdistetä pillereihin niin herkästi..? Pitänee vain kokeilla, toisaalta jos pysyttelee ehkäisyssä niin voi ainakin syyttää hormoneita ;)

Yhteistyössä