Pillereistä kokonaan eroon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyselen..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kyselen..

Vieras
Hei!
Olisi kiva kuulla kokemuksia siitä miten e-pillereiden lopettaminen kokonaan on vaikuttanut elimistöön, onko tullut hirveitä hormoniheitosta johtuvia sivuvaikutuksia tms. Vaikka tästä onkin jo varmasti keskusteltu.

Olen 22-vuotias tyttö, söin Yasminellea monta vuotta ja vaihdoin pari kk sitten migreenin takia Cerazette-minipillereihin. Haaveilin jo tuon vaihdon aikaan pillerien lopetuksesta vaikka ehkäisyä kyllä tarvitsen.. en ole yhtään varma riittääkö pelkkä kondomi vai pamahdanko heti paksuksi..

Pillerit kuitenkin aiheuttaa minulle järkkyjä mielialaoireita, ja nyt cerazetet ovat jo parissa kuukaudessa vieneet hiukseni. Itsetunto on romahtanut kokonaan kun päälaki paistaa näiden mummohaituvien alta, en olisi ikinä uskonut että pillerit vaikuttaa niin voimallisesti.. Nyt pelkään sitä, että jos lopetan nämäkin, niin lähtee loputkin hiukset. En tiiä että jatkuisiko cerazetteja syödessä tämä hiustenlähtö ihan hamaan tulevaisuuteen vai rauhottuisiko kohta, ja pahennanko vaan tilannetta jos lopetan pillerit kokonaan.

Miten on, onko kokemuksia, kuinka kauan hormoneista johtuva hiustenlähtö jatkuu ja milloin palautuu tukka takas? Vai palautuuko? En haluaisi sekoittaa kroppaani pillerien keinohormoneilla mutta en kyllä haluaisi raskaaksikaan :( tosin en tahdo enää katsoa edes peiliin kun ennen niin kauniita hiuksia ei enää montaa ole.

Ehkäisyyn on muitakin vaihtoehtoja kuin pillerit. Esim. paikallisemmin vaikuttava ehkäisyrengas. kannattaisiko sinun käydä terveydenhoitajalla/lääkärillä keskustelemassa ehkäisypillerien sivuvaikutuksista ja mahdollisista muista ehkäisyvaihtoehdoista. Kondomi on toki hyvä vaihtoehto etenkin jos et ole vakituisessa suhteessa, pitkäaikaisessa suhteessa taas ei varmastikaan miellyttävin käyttää.

Olen kyllä vakituisessa suhteessa, mutta yhdistelmäpillerit eivät minulle käy migreenin ja muiden helvetillisten sivuvaikutusten takia (mm. veritulppariski on mulla myös), ja eikös ehkäisyrengas vapauta ihan samat hormonit kehoon mutta vaan emättimen kautta. Haluaisin olla kokonaan ilman hormoneja vaikka edes vuoden ja kokeilla että millainen oma kehoni on.
Kuparikierukkaa minulle ei runsaiden vuotojen takia edes laitettaisi, kapselia en halua. Alkaa mennä vähiin vaihtoehdot :)
Poikaystäväni sanoo että ehdottomasti mennään kumilla jos saan siten järkeni takaisin, en tunnista enää itseäni kun pillerit pistää nupin niin sekaisin.

Ainakaan samalle lääkärille yths:llä en todellakaan mene, hän nauroi lyttyyn aikeeni lopettaa e-pillerit joskus silloin pari kk sitten, nälvi että "no tuleppa seuraavalla kerralla hakemaan aborttilappu sit!" kun sanoin että haluaisimme olla pelkän kondomin kanssa nyt ja muisti ilmoittaa että ehkäisypillerit on onnenpillerit ja 1900-luvun alun nainen olisi ollut ikionnellinen jos olisi saanut niitä käyttää, sivuvaikutuksista huolimatta.

"Oikea" nainen on lääketehtaiden aivopesemien lääkäreiden mielestä keinohormoneilla käyvä nainen?!

Käsittääkseni kyllä ehkäisyrengas ja hormonikierukka sopivat henkilöille, joille pillerit ei sovi. Hormonia ei lähde koko kehoon (niin paljon) vaan se vapautuu enemmän suoraan sinne missä sitä tarvitaan.

Itselläni esim. on veritulppariski (mm. suonikohjut leikattu jo kahteen kertaan) ja hormonikierukka on ollut kohta 12 vuotta (toinen kierukka menossa). Työkaverinillani sama, hän on käyttänyt ehkäisyrengasta, nyt tosin vaihtoi kuparikierukkaan mukavuussyistä.

Kyllä se vaan on niin, että jos ehkäisyä tarvii, on valittava huonoista vaihtoehdoista se itselle vähiten huonoin ellei halua pelata venäläistä rulettia. Tosin itse en antaisi hormonikierukkaa pois vaikka en ehkäisyä tarvitsisikaan, koska minulla ei ole ollut kuukautisia koko aikana, siis yli 10 vuoteen, ei myöskään mitään entisiä kuukautiskipuja jne. En huomaa mitään kierron oireita ja aikatauluja. Huomattava säästö myös rahallisesti, saati jos vielä laskisi kondomien hinnan, ne tulevat tosi kalliiksi päivittäisessä käytössä, lisäksi lääkärisi on siinä oikeassa että ne ovat epävarma (ja lisäksi epämukava!) ehkäisy yksin. Asiantonta käytöstä mutta ehkä hän on "leipääntynyt" teidän nuorten haaveisiin kun kaikki pitäisi saada ja mistään ei haluta luopua..;)

Hormonittomia vaihtoehtoja on ja kannattaisi minusta kokeilla noita suoraan kohtuun meneviä hormoneja ensin myös.

Noh, minulla ainoa haave on saada järki ja hiukset takaisin päähän, ja mielellään myös nauttia seksistä ilman raskautta. Enpä usko että keinotekoiset hormonit on ratkaisu tähän, olen jo nähnyt mitä ne minulle aiheuttaa. Onko kohtuuttomat vaatimukset?

Edellisessä suhteessaan poikaystäväni käytti aina pelkkää kondomia koska tyttö ei halunnut syödä pillereitä, ja hyvin toimi kuulemma kuten monilla ystävilläänkin, siitä ei ole kiinni etteikö sitä osattaisi ja haluttaisi käyttää.

Sitä paitsi HALUAN kuukautiseni takaisin, mulle se on luonnotonta jos ei oma elimistö toimi niinkuin pitää, cerazetet vei kuukautiseni täksi vähäksikin aikaa kokonaan pois. :)

Kyllä ehkäisyrenkaankin hormonit vaikuttaa ihan koko ihmiseen eikä "paikallisesti", jos sellaisia paikallisia hormoneja olisi olemassa niin käyttäisin niitä! Imeytyyhän e-pillerien hormonikin suoliston kautta eikä todellakaan toimi paikallisesti. Mielialaongelmat, haluttomuus jne taitaa olla ihan yhtä lailla ehkäisyrenkaan sivuvaikutuksia jotenka pääkoppaan menee myös nuo mömmöt.. Enkä sitä halua jos vaan voin olla ilman..

Ainakaan samalle lääkärille yths:llä en todellakaan mene, hän nauroi lyttyyn aikeeni lopettaa e-pillerit joskus silloin pari kk sitten, nälvi että "no tuleppa seuraavalla kerralla hakemaan aborttilappu sit!" kun sanoin että haluaisimme olla pelkän kondomin kanssa nyt ja muisti ilmoittaa että ehkäisypillerit on onnenpillerit ja 1900-luvun alun nainen olisi ollut ikionnellinen jos olisi saanut niitä käyttää, sivuvaikutuksista huolimatta.

NO huhhuh :O Missä kaupungissa, jos saan kysyä?

Viimeksi muokattu:
Mielialaongelmat, haluttomuus jne taitaa olla ihan yhtä lailla ehkäisyrenkaan sivuvaikutuksia jotenka pääkoppaan menee myös nuo mömmöt.. Enkä sitä halua jos vaan voin olla ilman..

Kyllä, itse en ole kokeillut mutta ainakaan tutulleni rengas ei käynyt, tuli kuulemma ihan raivopääksi siitä. Vaikka suolistosta toki ruoansulatuksen myötä imeytyy eri tavalla koko kroppaan aineet, niin en kyllä minäkään usko hetkeäkään, että esim. rengas toimisi vain paikallisesti. Entä vaikka se ihon alle laitettava kapseli? Vaikuttaako sekin raskautta ehkäisevästi vain siinä kädessä? :D Sinänsä tosiaan vähän huvittaa "ne on vain paikallisia" -kommentit. On totta, että "Hormonia ei lähde koko kehoon (niin paljon) vaan se vapautuu enemmän suoraan sinne missä sitä tarvitaan." Mutta se vähänkin mitä leviää muualle, riittää kyllä sekoittamaan hormonitoimintaa.

Olen suhteessa, ja koko ajan (kolmatta vuotta) on ollut kondomi käytössä. Ei ainakaan vielä yhtään raskautta. Tottahan se on, että paljon hauskempaa olisi kun ei tarvitsisi sitä käyttää, mutta se on ehkä niitä pienimpiä miinuksia kun ehkäisyvälineitä vertailee, etenkin kun miestäkään kondomin käyttö ei haittaa.

Olen vähän miettinyt, että kun kondomista puhutaan epäluotettavana ehkäisyvälineenä, niin onko siinä kuitenkin kyse siitä että ne kondomin käyttäjät ovat "epäluotettavia" eikä se itse kondomi välineenä. Perustelut kun usein ovat sellaisia "kyllä se vaan usein sitten jää laittamatta tai laitetaan vasta ihan lopussa" tms. Mutta eihän se tarkoita, että kondomi olisi huono, vaan se käyttäjä ei vaan käytä sitä oikein. Onhan niitä pillereitä syöviäkin, jotka ovat tulleet raskaaksi. Mutta se olisi kyllä kiinnostavaa tietää, että onko kondomi oikein käytettynäkin jotenkin erityisen epäluotettava ehkäisymuoto ("no tuleppa seuraavalla kerralla hakemaan aborttilappu sit!"), vai onko se epäluotettavuudesta puhuminen vain sitä kondominkäyttäjän vähättelyä.

Viimeksi muokattu:
Kiitos mukavasta vastauksesta, oli kiva kuulla tämmöistäkin kommenttia :)

Ja Joensuussa oli tämä tosi ihana lääkäri, nauroi minut suunnilleen ulos vastaanottohuoneesta ja samalla printtaili pariakin eri ehkäisypillerireseptiä kokeeksi :P Harmittaa kun en nuorempana saanut mitään tavallaan puolueetonta tietoa noista haittapuolista, ainoa mitä jaellaan koulutytöille on lääkefirmojen tekemät mainoslappuset.. Tuskin olisin aloittanut silloin jos olisin tiennyt tai tajunnut jotain asioista :D
Ai niin ja kun kysyin lääkäriltä että mitäs kun en haluaisi että kuukautiseni loppuu kokonaan (cerazeten mahdollinen sivuvaikutus) niin hän tokaisi että olisi itse ihan mielissään kun omat menkkansa loppuisivat. Nii miten tää vastaus liittyi minun kysymykseen? :D

Olisihan se kiva kun ehkäisy toimisi vaan silleen että päättäs "nyt en halua tulla raskaaksi" ja sitten ei tulis.. En minäkään siitä kondomin tunnusta niin hirveästi tykkää, mutta mieluummin se pieni nahkeus kuin jatkuvat itkupotkuraivarit ja itsetuho ja vielä tää armoton hiustenlähtö. Ainakin mitä itse olen kuullut niin niillä jotka kortonkiin luottaa ja jotka osaa sen laittaa paikalleen eikä säädä kuin jotkut pikkupojat, niin se on ihan toimiva peli eikä ole heillä mitään valittamista. Tosiaan omassakin tuttavapiirissä on näitä pelkällä kumilla olevia. :) Ainahan niitä sähelöitä on jotka ensin vetelee paljaalla ja laittaa vasta lopuksi kondomin päälle tms... varmasti laskee nuo tapaukset sitä ehkäisyprosenttia..

Jännitän kuitenkin ite vähän sitä pelkkää kondomia kun olen luottanut pillereihin aika kovasti. Eihän tässä suhteessa vauveli olisi maailmanloppu mutta en sitä vielä silti toivoisi kun olen niin nuori itsekin. Tosin en myöskään haluaisi olla se 35+ -ikäinen joka itkee neuvolassa miten ei saakaan enää muksua jonkun hormonihäiriön takia jos e-pillerit vei hedelmällisyyden tms.. :D Hmm, ehkä silti lopetan nuo cerazetet ja katson saanko enää hiuksia takaisin..

Onpas outoa puhetta lääkäriltä. Saakohan se joltain pillerifirmalta provikkaa :D Uskon kyllä kondomien epäluotettavuuden olevan lähinnä tilastoharha. Käytetään joko väärän kokoista, laitetaan se liian myöhään paikoilleen (tai ei ehditä laittaa edes), nainen on liian kuiva, joten kumi saa liikaa kitkaa ja hajoaa yms.

Me käytetään nykyisin pelkkiä kumeja ehkäisynä eikä yksikään oo kyllä hajonnut tai luiskahtanut paikaltaan, vaikka saatetaankin harrastaa seksiä useamman kerran viikossa. Oma kokemus ei nyt tietty todista mitään, heh, mutta itse kyllä käydän mieluummin kondomeja kuin kärsin pillereiden aiheuttamista haitoista. Onhan tässäkin ehkäisymuodossa toki haittapuolia, mutta mielestäni ne ovat aika pieniä kun vertaa siihen, mitä pillerit aiheuttivat minulle. Lisäksi minulla on myös migreeni ja suvussa sydän- ja verisuonitauteja, joten haittoja olisi voinut olla myös tulevaisuudessa... Ylimääräisten hormonien popsiminen vaan alkoi tuntua todella inhottavalta.

Mulla oli hormoniheittojen aiheuttamia sivuvaikutuksia lähinnä ekana kuukautena viimeisen pillerin jälkeen. Rinnat olivat todella kipeät ja alavatsaa "vihloi" (pelkäsin jo hetken olevani raskaana!). Hiuksia irtosi lähinnä ensimmäisinä viikkoina, mutta siihen saittoi vaikuttaa myös se, että lopetin samoihin aikoihin silikonia sisältävien hiustuotteiden käytön. Mielestäni on kuitenkin parasta, että mielialani on nykyisin niin tasainen kuin se nyt temperamenttisella naisihmisellä voi olla;) ja ennen kaikkea minunkin tekee nykyisin mieli seksiä! Kehottaisin kyllä rohkeasti kokeilemaan luomuilua:)

Minä söin kuusi vuotta e-pillereitä. Sinä aikana muutuin kamalaksi ämmäksi, jolla oli mielialavaihteluita, raivareita ja itsetuhoajatuksia harva se päivä. Limakalvot kuivuivat kuivaksi hiekaksi ja kaiken lisäksi endo alkoi oireilla.

Sen jälkeen, kun lopetin pillerit, viikko meni ja sain oman itseni takaisin. Maailma kirkastui hetkessä. Puoli vuotta elin myös täysin kivutonta aikaa endometrioosini kanssa, kunnes sekin alkoi oireilla.

Hormonikierukkaa ja muita "paikallisesti" vaikuttavia hehkutetaan taivaisiin yms. Ne on silti sitä samaa "ylimääräistä", jota minä en suostu enään koskaan laittamaan itseeni. Jos joku saa avun ja selviää ilman sivuoireita, niin onneksi olkoon. Mutta valitettavasti joukossa on myös paljon niitä, jotka saavat masennusoireita jumalauta niistä hormonimääristä, vaikka ne olisivatkin miten paikallisia ja vähähormonisia. Siksi minuun ei tehoa myyntipuheet siitä, että kokeile, nii tää vois toimia yms.

Itse käytän suhteessa kortsua. Lapsia en halua, mutta sterilisaatiotakaan minulle ei suostuta tekemään. Muutama vuosi pitäisi odottaa, jotta saisi piuhat kiinni. Tosin, itsellä nuo monirakkulaiset munasarjat onneksi vaikuttavat myös raskauden alkamiseen, kun menkatkaan ei tule kuin kahden kk välein tai harvemmin.

Mutta itse mieluummin pelaan kondomilla kuin olen jakomielitautinen. Kyllä siinä kärsii parisuhdekin, jos pillerien vuoksi ei edes tee mieli koskaan seksiä. Nämä on yksilöllisiä juttuja.Itse nautin syvästi olosta ilman hormoneja.

Kyllä, itse en ole kokeillut mutta ainakaan tutulleni rengas ei käynyt, tuli kuulemma ihan raivopääksi siitä. Vaikka suolistosta toki ruoansulatuksen myötä imeytyy eri tavalla koko kroppaan aineet, niin en kyllä minäkään usko hetkeäkään, että esim. rengas toimisi vain paikallisesti. Entä vaikka se ihon alle laitettava kapseli? Vaikuttaako sekin raskautta ehkäisevästi vain siinä kädessä? :D Sinänsä tosiaan vähän huvittaa "ne on vain paikallisia" -kommentit. On totta, että "Hormonia ei lähde koko kehoon (niin paljon) vaan se vapautuu enemmän suoraan sinne missä sitä tarvitaan." Mutta se vähänkin mitä leviää muualle, riittää kyllä sekoittamaan hormonitoimintaa.

Olen suhteessa, ja koko ajan (kolmatta vuotta) on ollut kondomi käytössä. Ei ainakaan vielä yhtään raskautta. Tottahan se on, että paljon hauskempaa olisi kun ei tarvitsisi sitä käyttää, mutta se on ehkä niitä pienimpiä miinuksia kun ehkäisyvälineitä vertailee, etenkin kun miestäkään kondomin käyttö ei haittaa.

Olen vähän miettinyt, että kun kondomista puhutaan epäluotettavana ehkäisyvälineenä, niin onko siinä kuitenkin kyse siitä että ne kondomin käyttäjät ovat "epäluotettavia" eikä se itse kondomi välineenä. Perustelut kun usein ovat sellaisia "kyllä se vaan usein sitten jää laittamatta tai laitetaan vasta ihan lopussa" tms. Mutta eihän se tarkoita, että kondomi olisi huono, vaan se käyttäjä ei vaan käytä sitä oikein. Onhan niitä pillereitä syöviäkin, jotka ovat tulleet raskaaksi. Mutta se olisi kyllä kiinnostavaa tietää, että onko kondomi oikein käytettynäkin jotenkin erityisen epäluotettava ehkäisymuoto ("no tuleppa seuraavalla kerralla hakemaan aborttilappu sit!"), vai onko se epäluotettavuudesta puhuminen vain sitä kondominkäyttäjän vähättelyä.

Meillä kolmas vuosi kondomilla menossa eikä oo ensimmäistäkään vahinkoa tapahtunut.

Viimeksi muokattu:
Kokeilitko lopettaa pillerit?

Voin nimittäin sanoa että HUIKEA ero entiseen, söin itse Yasminellea viitisen vuotta ja olin ku perseeseen ammuttu karhu jatkuvasti. Lopetin noin kuukausi sitten, ja jo nyt on luonne tasaisempi ja pirtsakampi ja voi tätä energian määrää!! Oon lenkkeillyt hulluna joka päivä, siivonnut asuntoa lattiasta kattoon, tuntuu että tätä riittää vaikka koko kaupungille :D Ihan mahtava tunne, olin niin flegmaattinen ja tympeä pillerien aikaan että ero on ku yöllä ja päivällä.

Lisäksi, en tiedä johtuuko pillerien lopetuksesta vai tuosta lisääntyneestä lenkkeilystä, mutta ennestään melko hoikasta vartalostani on hävinnyt sellaista "turvotuksen"omaista löllöä pois. Voikohan tuo pillerien lopetus nyt jo vaikuttaa? Vatsa on ainakin paljon litteämpi ihan selvästi, ja tuntuu että takapuolen sellutkin alkaa saada kyytiä. Pillerien aikaan keräsin aina hulluna nestettä jostain syystä.

Millaisia kokemuksia muilla pillerit lopettaneilla? Olisi mukava kuulla olenko ainoa jolla on näin hulluna hyvää sanottavaa :) Noh, miinuksena muutama hassu näppy naamassa ja hiuksia lähtee vähän enemmän, mutta se on pieni riesa verrattuna tähän hyvään oloon.

Pillereiden avulla (Diane Nova/CYpretyl, Yasmin) sain akneen taipuvaisen ihoni tosi nätiksi, mutta kaupan päälle hankalia nigreenityyppisiä päänsärkyoireita. Lopetin pillerit pari vuotta sitten, ihon kanssa taistellaan taas, mutta päätä ei enää särje. Mielialaan, painoon, hiusten kuntoon jne. en ole huomannut mitään vaikutusta.

Minä en kyllä voi ymmärtää tuota kondomin käyttöä muuta kuin tilapäissuhteissa, en suostuisi naisena sitä käyttämään.

Ensinnäkin se tulee kalliiksi jos on vähänkään aktiivinen seksielämä, on epämukava (spontaani seksi jää pois ja se on minusta juuri sitä parasta), epävarma ja mitä vielä... ei se kestä paikallaan kovaa menoa alusta loppuun, välillä eri asennoissa vaihtaen, hommaa pitkittäen jne.

Minä en kyllä voi ymmärtää tuota kondomin käyttöä muuta kuin tilapäissuhteissa, en suostuisi naisena sitä käyttämään.

Ensinnäkin se tulee kalliiksi jos on vähänkään aktiivinen seksielämä, on epämukava (spontaani seksi jää pois ja se on minusta juuri sitä parasta), epävarma ja mitä vielä... ei se kestä paikallaan kovaa menoa alusta loppuun, välillä eri asennoissa vaihtaen, hommaa pitkittäen jne.

Harmi vaan, että joskus pitää valita huonoista vaihtoehdoista vähiten huono :) Kaikki eivät valitettavasti pysty käyttämään hormonaalista ehkäisyä tai kierukkaa, eikä sterilisaatioon pääse ainakaan nuorena ihan tuosta noin vaan. Siinä ei sitten ole kamalasti vaihtoehtoja.

Viimeksi muokattu:
...kylläpä kortonki ainakin meillä kestää sitä kovaakin menoa ja missä vaan asennossa.. Et ehkä ole edes kokeillut? Se pari sekkaa minkä päälle rullaus kestää ei ainakaan vielä ole vienyt seksistä spontaaniutta, ei ole sattunut vahinkoja eikä se myöskään tunnu ihmeelliselle (jopa parantaa mieheni kestoa mikä on loistavaa koska hän oli niin herkkä tulemaan). Eli pelkkää plussaa. Ja tämä nainen pysyy himokkaana ihanana olentona eikä hulluna hormonihirviönä joka oli itsetuhoinen ja repi hiuksiaan koska sai itkuangstiraivarin mistä tahansa.

Että sikäli, aivan hyvä peli...

Meilläkin käytetään kondomeja, kun hormonaalinen ehkäisy ei minulle sovi.

Ensimmäiseksi kokeilin eri e-pillereitä, aiheuttivat todella voimakkaita oireita hyvin nopeassa ajassa, ei tullut mitään! Sitten käytin e-rengasta parisen vuotta ja tänä aikana sivuvaikutukset olivat loppuaikana aivan kamalat! Sekin piti lopettaa. Sitten mentiin kondomilla parisen vuotta ja kokeilin joulun alla minipillereitä. No, eipä niitäkään voinut popsia ilman sivuvaikutuksia! Eli taas kondomilla mennään. Tietty helpompaa olisi, jos sitä ei tarvitsisi käyttää, mutta pakko mikä pakko. Meille on sattunut pari vahinkoa parin vuoden kondomin käytön aikana (luiskahtanut paikaltaan, kun on hätiköinyt tms.), joten olen ne pari jälkiehkäisypilleriä joutunut ottamaan, mutta niillä on selvitty ja raskautumatta! Olen ollut ihan tyytyväinen kondomiehkäisyyn. Minulle ehdotettiin vielä hormonikierukan kokeilua, mutta en tiedä uskallanko. Tuntuu typerältä maksaa kierukasta kertaheitolla iso summa, jos se ei sovikaan :/ Eli saatan kokeilla sitä sitten jos tulee totaalinen kyllästyminen kondomiin. Mutta voin kyllä lämpimästi suositella kaikille hormonien poisjättämistä! Niistä tulevat sivuvaikutukset kun tuppaavat hiipimään elämään salakavalasti ja huomaamattakin monesti! Sitten ihmetellään kun ei tee seksiä mieli ja koko ajan kiukuttaa ja ahdistaa.

Hei

Mulla on ollu kokeilussa jadelle implantti minusta tuli hirviö, isäntä toivotti humenta mun komentti oli haista sinäkin *****.
Rengas teki äläpäästä tunnottoman.
Cerazette teki hirviön samaten diane nova.
MUTTA ehkäisylaastari, olen samanlainen kun edellisessä suhteessani jossa käytettiin kortsua :))
Ei mitään sivuvaikutuksia paitti että sitä laastaria on vahdittava ettei se irtoo hiukka reunat saa irrota ja teho ei kärsi.
Sitten onhan myös naisten kondomi spermisidit yms yms.
Tiedän et kysyit ei hormonaalisista ehkäisy tavoista mutta itse kolusin kaikki jalaastari oli niiiin iloinen yllätys ja nyt kolmenvuoden käytöllä eipä oo ihmeitä ollu :)
Suosittelen kokeilemaan jos muu ei auta.

Mäkään en voi yhdistelmäpillereitä syödä, joten vedin Cerazetteja muutaman kuukauden joitakin vuosia sitten. Pää meni sinä aikana aivan sekaisin (itkin jatkuvasti ja olin kiukkuinen ja superdramaattinen), limakalvot kuivuivat ja halutkin vähenivät. Eipä siinä seksi kovasti kiinnostanut. Ja tuore ihana parisuhdekin meinasi kariutua, kun olin niin sekaisin.
Lisäksi sai jatkuvasti pyykätä tahmeita lakanoita...

Nyt menee kolmatta vuotta kondomeilla, mikä on ihan ok ehkäisy, vaikka kyllähän sitä mieluusti joskus olisi ilmankin.

Ja olen myös ajatellut sitä, millainen ympäristöriski hormonit ovat. Niistähän suurin osa menee virtsan mukana jäteveteen ja sitä kautta luontoon ja meriin. Tämän vuoksi Itämeressä ui nykyisin paljon enemmän tyttökaloja kuin poikakaloja, koska mereen huuhtoutuu valtavat määrät estrogeenia. Nice.

Eikä e-pillereitä ole syöty kuin 50 vuotta tässä maailmassa, minä aikana rintasyöpien määrä on räjähtänyt. Toki diagnostiikkakin on parantunut ja ihmiset elää vanhemmiksi jne., mutta muistanpa vaan, miten luonnoton olo minulla oli pilsuja vetäessäni. Esimerkiksi rinnat olivat koko ajan turvoksissa.

Sitähän se on, että pitää valita useasta "huonosta" vaihtoehdosta se itselle sopivin, täydellistä ehkäisykeinoa tuskin onkaan. Meillä sentään on varaa valita, toisin kuin naisilla sata vuotta sitten - tai naisilla tämän päivän kehitysmaissa.

Ja jos pelkää kortsun hajoamista, niin suositan, että ostaa jemmaan kotiin jälkiehkäisypillerin, jos sitten sattuukin vahinko vaikka keskellä yötä, niin ei tarvii skitsoilla ja etsiä päivystävää apteekkia.

Mäkään en voi yhdistelmäpillereitä syödä, joten vedin Cerazetteja muutaman kuukauden joitakin vuosia sitten. Pää meni sinä aikana aivan sekaisin (itkin jatkuvasti ja olin kiukkuinen ja superdramaattinen), limakalvot kuivuivat ja halutkin vähenivät. Eipä siinä seksi kovasti kiinnostanut. Ja tuore ihana parisuhdekin meinasi kariutua, kun olin niin sekaisin.
Lisäksi sai jatkuvasti pyykätä tahmeita lakanoita...

Nyt menee kolmatta vuotta kondomeilla, mikä on ihan ok ehkäisy, vaikka kyllähän sitä mieluusti joskus olisi ilmankin.

Ja olen myös ajatellut sitä, millainen ympäristöriski hormonit ovat. Niistähän suurin osa menee virtsan mukana jäteveteen ja sitä kautta luontoon ja meriin. Tämän vuoksi Itämeressä ui nykyisin paljon enemmän tyttökaloja kuin poikakaloja, koska mereen huuhtoutuu valtavat määrät estrogeenia. Nice.

Eikä e-pillereitä ole syöty kuin 50 vuotta tässä maailmassa, minä aikana rintasyöpien määrä on räjähtänyt. Toki diagnostiikkakin on parantunut ja ihmiset elää vanhemmiksi jne., mutta muistanpa vaan, miten luonnoton olo minulla oli pilsuja vetäessäni. Esimerkiksi rinnat olivat koko ajan turvoksissa.

Sitähän se on, että pitää valita useasta "huonosta" vaihtoehdosta se itselle sopivin, täydellistä ehkäisykeinoa tuskin onkaan. Meillä sentään on varaa valita, toisin kuin naisilla sata vuotta sitten - tai naisilla tämän päivän kehitysmaissa.

Ja jos pelkää kortsun hajoamista, niin suositan, että ostaa jemmaan kotiin jälkiehkäisypillerin, jos sitten sattuukin vahinko vaikka keskellä yötä, niin ei tarvii skitsoilla ja etsiä päivystävää apteekkia.

Niin ja tähän vielä lisäisin, että kortsuja on paljon erilaisia ja erituntuisia, kannattaa kokeilla kaikenlaisia ja löytää se molemmille mukavin. Että jos eka tai toka vaihtoehto tuntuu huonolta, niin seuraavaa vaan kokeilemaan...
Enkä tässä yhteydessä ainakaan jaksa ihan hirveästi ajatella hintaa, vaan kehoa ja nautintoa. Paljon isompia summia sitä tulee hassattua turhempaankin.

Viimeksi muokattu:
Kiitos paljon kaikille kokemuksista, mukavaa oli niitä lukea! :)

Kysyisin vielä semmoista että miten e-pillerien jättäjät olette tottuneet tähän pillerittömyyteen? Jätin cerazetet siis pois vähän aikaa sitten, ja olen ollut ihan ihmeissäni kaiken "tarkkuuden" kanssa. :D Ennen pystyi vaan panemaan menemään, nykyään pitää poikaystävän pestä tarkkaan käsiä (ja minun myös) jos ovat spermassa ennen kuin niitä työntää minnekään, kondomia saa tarkkailla että on ehjä ja paikallaan, ja jotenkin minua edelleen arveluttaa luottaa pelkästään siihen! Kaipa se luotettava on? Ainakin poikaystäväni osaa taatusti rauhallisesti sitä käytellä, vaikka voihan se vahinko siltikin sattua..

Tässä ajassa jo olen huomannut että olen rennompi, supliikimpi ja aurinkoisempi kuin pilleriaikaan. Luojan kiitos!Tuntuu ku kaikki tunteet olis tulleet takaisin :) Vielä ei ole hiuksia lähtenyt sen enempää kuin cerazettea syödessä, ja kasvotkin voi toistaiseksi hienosti. :D Että kestän mielelläni tuon pienen epäilyn kortonkien kanssa jos voin olla muuten näin tasapainoinen..

Yhteistyössä