pillereistä finnejä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tipi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tipi

Vieras
Hei ellit!

Aloitin pillerien syönnin 16-vuotiaana, minulla oli silloin jonkin verran aknea, niin kuin ikään kuului. Kuitenkin parin kuukauden kuluttua pillerien (Harmonet) aloittamisesta kaikki kasvoni finnit katosivat. Ihoni ei ollut koskaan näyttänyt niin hyvältä. Lopetin harmonetit vuoden päästä noin kuukaudeksi, koska sain niistä kaikenmaailman sivuoireita (masennus, haluttomuus...) Tämän kuukauden aikana en syönyt pillereitä ja minulle tuli todella paha akne kasvoihin, pahempi kuin ennen pillerien aloittamista (paljon kipeitä finnejä). Aloitin sitten pienen tauon jälkeen Mercilonit ja akne katosi noin kuukauden käytön jälkeen. Olen nyt 20vuotias ja syönyt kokoajan noita merciloneja. Minulla on välillä finnejä sillei ihan ""normaalisti"", ihoni ei ole mikään vauvan peppu, niin kuin harmonettien aikana, mutta ihan normaali. Onko siis mahdollista, että jos joskus lopetan pillerit (esimerkiksi, jos haluan tulla raskaaksi), tämä kauhea akne palaa? Onko kellään vastaavia kokemuksia ja tietääkö joku mistä tämä johtuu?

Vaikea sanoa, kaikki varmaan reagoi yksilöllisesti ja pillereilläkin on varmaan eroa.

Tässä oma stoorini pilleri-iho ongelmista. Teini-iässä normaalit iho-ongelmat:satunnaisia ""märkäfinnejä"", ei mitään kovin pahaa kuitenkaan. Aloin syömään pillereitä , 19-20vuotiaana jolloin ihan hyvä iho ja teini-ongelmat ohi. Harmonettia, joka toimi hyvin ja söin sitä 2001 loppuun, jolloin lopetin pillerit. Sen jälkeen elin aika stressaavan kevään 2002 ja puhkesi akne. (naama täynnä pieniä näppyjä, ei ""märkäfinnejä"") Menin lääkäriin siitä ja sain DianeNovat, jotka auttoi, iho oli tosi hyvässä kunnossa.

Lääkäri selitti, että kyseessä on varmaan (mies)hormonien liikatuotanto (?), ja nuo pillerit sitten tasaa tilanteen. 2003 muutin tänne Englantiin ja vaihdoin pillerimerkkiä (DianeNovan riskien vuoksi, kun suosittelivat) Marvellon:iin. Hyvin toimivat ja iho ongelmat pysyivät edelleen poissa. Puoli vuotta sitten lopetin niiden syömisen, ajattelin kokeilla vähän aikaa ilman. Nyt ollaan sitten samassa akne tilanteessa kuin 3 vuotta sitten ja ahdistaa.. Kävin hakemassa uudestaan pillerit ja aloitin ne tänään. Toivon, että auttavat.

Olen nyt 27 ja olen huomannut, että stressi (usean kuukauden jatkunut) ja samalla huonot elämäntavat laukaisevat nuo iho-ongelmat, eikä ne sitten lähde kuin noilla pillereillä. Ei ole kivaa, kun iho on tosi epätasainen (pienenpieniä näppyjä täynnä, ei märkäpaitä juuri) ja välillä tulee pieniä punaisia ja kivuliaita finnejä. Ei auta voiteet yms.

Ruokavaliolla on vähän merkitystä. Itse olen huomannut että kun syö terveellisesti, saa kaikki vitamiinit yms. riittävästi hyviä rasvoja ja proteiineja ja juo tarpeeksi vettä se parantaa ihoa. Suklaa yms. rasvainen kohtuudella ei vaikuta puoleen eikä toiseen (no joo.. ehkä takapuoleen...:-)

En tiedä oliko mitään apua, mutta kohtalotovereita on.

Kiitoksia vastauksestasi, helpottaa tietää etten ole yksin ""ongelmani"" kanssa. Tottahan se on, että stressi yms. näkyy usein iholla... Toivottavasti pillerit nyt sitten taas auttavat sinua tässä asiassa!

Minulla oli teini-iässä jonkinasteinen akneongelma, mutta tilanne meni ohi, kun pääsin kahdenkympin tälle puolen. Aloitin Marvelon-pillerit ehkäisynä ja söin niitä ja muita merkkejä semmoiset kuutisen vuotta. Tänä aikana iho oli mahdollisesti hieman paremmassa kunnossa kuin ennen pillereitä, mutta ei se niitä ennekään ollut todellakaan mitään kamalaa, hieman rasvoittuva kenties.

Lopetin pillerit koska ne pahensivat masennusta ja aiheuttivat haluttomuutta - pillereiden vaihto ei vaikuttanut asiaan. Eri pillerimerkeillä ei ollut merkitystä ihon kunnon kannalta.

Pillereiden lopetuksen jälkeen kärsin HIRVEÄSTÄ aknesta. Teini-ikä ei ollut mitään tähän verrattuna! Finnit olivat myös syviä, kipeitä hormonifinnejä, erityisesti leukaperissä ja eniten kivuliaat selässä. Minua ei olisi ulkonäköongelmakaan niin huolettanut, mutta kun teki todella kipeää! Talirauhaset olivat ihan sekaisin.

Lääkärin mukaan syy oli pillereiden lopetuksessa: hormonitoiminta menee sekaisin. Hänen mukaansa oireet loppuvat aikanaan, kun keho pääsee taas tasapainoon - pahimmillaan hormonihyrskyä voi kestää jopa puolitoista vuotta. Sain kipeimpien, syvien finnien hoitoon antibioottikuurin alkuun ja bentsoyyliperoksidia auttamaan aikaisemmassa vaiheessa sekä kortisonia hoitamaan jo tulehtunutta (ei rikkoutunutta) ihoa.

Päätin antaa luonnolle mahdollisuuden. Noin puolessa vuodessa mylläkkä tasoittui selvästi ja nyt, vuoden jälkeen lopetuksesta olen samassa tilassa, missä olin, kun aloitin pillerit. Olen ihooni hyvin tyytyväinen, enkä koske enää pillereihin pitkällä tikullakaan.

AAAPUUUVA!
-Vaihdoin pahan migreenin vuoksi yhdistelmäehkäisypillerit MINIPILLEREIKSI. No ensimmästä kertaa 10-vuoteen olen viettänyt jo 3kk ilman migreeniä. Mahtavaa, ihanaa!
-MUTTA; Ihoni on räjähtänyt. Rintakehä ja selkä kukkii kauttaaltaan, mutta kasvot olen onnistunut toistaiseksi pitämään kurissa Paula´s Choice Beta Hydroxy Acid Lotion 1%:lla.
En voi ajatellakaan mitään toppeja tai avokaula-aukkoisia yläosia.
-Mitä on tapahtunut ja mitä voin tilanteelle tehdä? Kertokaa jos löytyy kohtalotovereita?

Mä aloin 17-vuotiaana syömään diane novaa ihooni. Selkä ja rinta olivat ihan täydellisiä näiden pillereiden aikana, ja naamakin oli suht hyvä. Ihoni on herkkä sekaiho ja epäpuhtauksiin taipuvainen, joten vaikka isot hormonifinnit pysyivät pillereillä poissa, oli naamassa silti aina joskus jotain. Mutta kummiskin, olin tyytyväinen. Söin diane novaa n.puolitoista vuotta, sitten aloin seurustella ja siinä sit kävi ilmi, et pillerit kuivattivat ja haurastuttivat limakalvot niin pahasti, ettei seksistä tullut mitään. Sit lääkäri kehotti mua lopettamaan. Lopetin, ja YRITIN olla ilman...

Nyt syön yasmineja. Melkein pakko, sillä menkkoja ei tullut lähes vuoteen. Keltarauhashormoneilla tuli, mutta lääkäri sanoi, että kannattaa syödä pillereitä, niin tulevat niillä. Naama ei paljon onneksi pahentunut, mutta selkä tuli ihan hirveäksi!!!! Niin siis näin kun en käyttänyt pillereitä. Nyt alkaa selkä parantua ja naamakin on ihan kiva. Eikä ainakaan vielä ole limakalvoihin vaikuttanut, ehkä pientä kuivumista..

Kyllä sitä vaan aina tulee mietittyä, mikä mun hormonitoiminnassa oikeen on vikana.. Tuntuu kans että jonkinlaista mieshormonien ylituotantoa tai sit jonkinlaista yliherkkyyttä niille. Kovin mielelläni en keinotekoista hormonia itseeni pumppaisi, mut se on varmaan ainoa mahdollisuus, jotta tuntis itsensä naiseksi :)

Yhteistyössä