Pilates

Pilatesta harrastavat kertokaahan et onko tuo kuntoplussan lehden välissä tullut pilates dvd oikeesti hyvä??? Ite oon tehny sitä nyt kohat kuukauden osaan 20min ja 30min ohjelmat kohta ulkoo, teen noin 4kertaa viikossa mut ei vaan tunnu missää!!! Alkaa jo turhauttaa. Yritän kyllä kovasti siihen keskittyä ja kokoajn pidän lihakset tiukkana. tuntuu vaan et päätä alkaa särkee ja hartiat on kyllä jumissa... jotain siis teen väärin, jännitän hartioita tms.
Auttakkie!
 
Suosittelisin, että menet pilateksen alkeiskurssille ja treenaat sitten sen dvd:n tahtiin. Siellä peruskurssila ohjaajan opastuksella saa hyvin selvyyden siitä mikä on oikea tapa tehdä liikkeitä.
Luultavasti ongelma on, että käytät vääriä lihaksia. Pilateksen tarkoitus on treenata syviä, ei pinnallisia lihaksia. (pinnalliset niitä, joita mm. perinteiset vatsalihasliikkeet treenaa) Ja ideana olis pitää kaikki muut paitsi treenattava lihas rentoina, mikä on helpommin sanottu kuin tehty. Itsellä ainakin just niskan ja hartioiden rentouttaminen välillä tosi vaikeaa. Ja on myös joitakin sellaisia liikkeitä joissa pakko pitää käsi niskan takana, ettei menen jumiin (vaikka ns. oikea tapa olisi tehdä niin, ettei käsi ole niskan takana, ei sen sinne laittaminen välttämättä tehoa vähennä)

En ole tuota ko. dvd:tä kokeillu, mutta käyn pilateksessa. Ja kyllä muuten tuntuu: tän aamusen tunnin jälkeen oli jalat ihan hyytelöä. Ja vanhat farkut mahtuu jälleen jalkaan =)
 
Sehänse oisko mahtavaa ku pääsis oikeille tunneille. Mut asun niin pienellä paikkakunnalla ettei täällä sellasta harrasteta. Ei ohjausta ei missään... Eli mun siis ei vissiin kannata sit yksin treenata tuolla dvd:n avulla???
 
No en ole ko. dvd:tä nähnyt...
Mutta jos niskat menee jumiin, teet jotain väärin: niin ei tosiaan pitäisi käydä. Ja jotkut liikkeet on tunnilla selitettynäkin ihan hepreaa: tarvitaan että ohjaaja tulee "vääntämään" ennenkun ymmärtää mistä on kyse.
minkähänlaisia liikkeitä siinä mahtais olla, että osais jotain neuvoa... no yritetään =) eli:

jos teet vatsalihaksiin vaikuttavia, vatsan pinnan (=pinnallisten lihasten) pitäisi olla pehmeä (=rento) jollon teet töitä syvillä

selällään maatessa selkä ei ole ihan kiinni lattiassa, vaan ristiselän alla pieni luonnollinen notko: näin myös sillon jos nostat jalat ilmaan. Notko säilyy, ellei erikseen käsketä pyöristää alaselkää

Ja koita kaikissa jutuissa yrittää rentouttaa niitä lihaksia millä et tee työtä, etenkin hartioita

Olikohan tästä mitään hyötyä? =)
 
ihan hyvin ne on selitetty siinä dvdlläkin, samanlai ku sanoit! Pitää vaan jatkaa harjoittelua... ja käydä hierojalla :D Kiitoksia sulle!
Jos joku on harjoitellu sen dvd:n avulla niin kirjoitelkaa kokemuksia!
 
vierasmyös
Niskajännitys ja päänsärky johtuu useimmiten väärästä hengitystavasta. Eli pitää hengittää suu vähän auki, nenän kautta sisään (kunnolla!) ja suun kautta ulos. Jos jännittää huulia niin tietää ainakin varmasti että jälkeenpäin on jäykkä olo.

Omaan tahtiin pitää myös edetä, ei liikaa dvd:n tahtiin. Parhaiten menee, kun katsoo ensin kaikessa rauhassa videon ja opettelee, eikä ala heti vääntämään lattialla niskat vinksallaan kohti tv:Tä

Enpä muuten tietäisi näitä, ellen samaa olisi käynyt läpi juuri nuo virheet tehden - mut nyt on teräskunto :D
 
Mulla kans tuo kuntoplus lehden pilates levy ja kaappiin on jääny pölyttymään. Ei tunnu missään, vaikka tein kaikki osat putkeen....mullei oo varmaankaan jotain oikeaa tekniikkaa tms... :whistle:
Tai sitte ei oo malttia urheilla noin hitaalla temmolla... B)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.05.2006 klo 22:08 HAKUNAMATATA kirjoitti:
Mulla kans tuo kuntoplus lehden pilates levy ja kaappiin on jääny pölyttymään. Ei tunnu missään, vaikka tein kaikki osat putkeen....mullei oo varmaankaan jotain oikeaa tekniikkaa tms... :whistle:
Tai sitte ei oo malttia urheilla noin hitaalla temmolla... B)
Mulla oli ihan sama juttu, kun menin elämäni ekalle Pilates-tunnille (vkonloppukurssi,jossa ohjaajalla oli oikeesti aikaa tsekata liikkeiden puhtaus). Moni muukin sanoi ettei hirveesti tuntunut missään. Mutta sitä se ohjaajakin sanoi,että aluksi kun ei ole niin hyvää kontrollia syviin lihaksiin, treeni tuntuu kevyeltä, ja mitä enemmän harjoittelee (oikein tietysti) niin sitä paremmin hallitsee syvät lihakset ja treeni on raskaampi! Ja totta se todella on, nyt kun olen kohtuu säännöllisesti käynyt 2 kk, niin ihan hyvin saa jopa hien pintaan (välillä tuskan hien :LOL: ).

Kuntosalilla, jossa käyn, järjestetään pilates-tunteja, mutta ne on sellaisia joissa on aina iso ryhmä. Jos olisi paljon rahaa, menisin kyllä silloin tällöin ottamaan tunteja sinne pilates-kouluun (mikähän sen oikea nimi nyt olikaan..) sillä huomaan kyllä etten osaa niitä kaikkia liikkeitä tehdä ihan oikein, enkä itse pysty tekniikkaa oikein korjaamaan. Sitä kun luulee olevansa ihan erilaisella mutkalla, kuin oikeesti on... :whistle:
 

Yhteistyössä