Pikkuvauvoista..

Itsellä on nyt laskettuun aikaan tasan viikko, ja paljon tulee pohdittua vauvanhoitoa..

Olen miettinyt tätä vieressä nukkumista, että kannattaako siihen alkaa? Kun toisaalta, sehän olisi vauvalle itselle varmasti mitä ihaninta, kätkytkuoleman riski vähenee ym ym. etuja.. Mutta eikö se sitten ole ihan hirveää, kun siitä aletaan pois oppimaan? Lapsiparka ihan ihmeissään, miksei yhtäkkiä saakaan tulla viereen? Eli kannattaako alun alkaenkaan ottaa viereen, muutakuin "ihan pakosta", eli jos oikeen huutaa ym..? Silloinhan lapsi ei tavallaan koskaan saa tietää, mistä se jää paitsi, ja oppisiko näin paremmin nukkumaan omassa sängyssä (häkkisänky luonnollisesti tietty aluksi oman sänkymme vieressä)

Ennen vanhaanhan oli varmasti jotenki luonnollisempaa ottaa vauva viereen, kun jo parin vuoden päästä oli jo seuraava vauva tulossa, joka sitten vei kainalopaikan. Karua esikoiselle, mutta ei siihen aikaan varmaan paljoa lapsen mahdollisia traumoja mietitty, kunhan sanottiin, että nyt on uusi vauva ja sinähän olet jo niin iso, että nuku yksin!

Mietittävää paljon, saapi nähdä mitä tässä sitten alkaa tekemään :)
 
huono äiti
No meillä se meni niin, ettei tarvinnut suunnitella tai miettiä vaihtoehtoja.... sänky oli lapselle hankittu ja ajatuksena nukuttaa sinne. Mutta lapsi ei ollutkaan nukkuvaa sorttia, jotenj jäi viereen ts sitä ei saanut millään kikalla siirrettyä omaan sänkyyn ja kun heräili 1,5h välein niin en jaksannut edes yrittää rempata...
 
Meillä on kaks nuorinta nukkuneet vieressä siihen asti et ovat alkaneet liikkua. Sillon ollaan nukahtamisen jälkeen siirretty pinnasänkyyn ettei pääse tipahtamaan. Yösyötöt menny kauheen kätevästi kun ei tarvi ku vähän silmää raottaa ja tuikata vauvalle tissi hollille. Kyllä sen näkee sitten vauvan kotiuduttua et mikä systeemi teillä toimii parhaiten. En suosittele mitään päätöksiä kiveen hakkaamaan ennen kuin on vähän katteltu tilannetta.
 
"jokuvaan"
Mä pidin esikoisen vieressä. Ei edes ollu itkuinen ja omaan sänkyyn totuuttelu vei aikaa mutta onnistui silti. Toinen tulossa ja tätä en viereen ota. Rauhoitan mielummin omaan sänkyyn. Nukuin todella huonosti perhepedissä.
 
  • Tykkää
Reactions: Sisar Ponteva
"äiti86"
Meillä tyttö kanssa nukkui vieressä ihan vauvana, yösyötöt oli helpompia.
Joskus nostin pinnasänkyyn kun selkä tuli kipeäksi, nukuin niin liikkumatta vauva vieressä että aamulla oli kauheat jumit päällä.
Jossain vaiheessa kun tyttö alkoi ryömimään ja pyörimään aloin laittaa pinnasänkyyn nukkumaan heti illalla.
Monasti aamuyön syötön jälkeen jäi meidän väliin kumminkin nukkumaan.

Me oltiin niin onnekkaita että tyttö nukkui sekä meidän että omassa sängyssään ihan yhtä hyvin.
Ei tullut kiukkuja pinnikseen joutumisesta.
Nyt ei enää aamujakaan nuku meidän välissä kun on kova karkailemaan sängystä :)
 
"vieras"
paras vinkki: älä suunnittele tuollaisia asioita etukäteen liian tarkkaan, äläkä ainakaan ota niistä stressiä. Kun lapsi on syntynyt ja arki alkaa, niin huomaat kyllä mikä sopii teille ja teidän vauvallenne parhaiten. Kokeile eri vaihtoehtoja ja katso miten teillä sujuu yöt parhaiten. Ei tuohon ole mitään yhtä oikeaa vastausta olemassa.
 
Meillä nukkui lapsi vieressä 1v8kk eikä ollut mitään ongelmaa siirtyä jatkettavaan sänkyyn. Ikinä ei ole sieltä pois hyppinyt, muuten kuin herätessään aamulla/päiväunien jälkeen ja muutaman kerran pissahädän takia.

Vieressä nukkuminen oli niin helppoa imetyksen takia. Enkä olisi pystynyt vastasyntynyttä opettaa omaan sänkyyn, kun selkeästi viereen halusi aina jäädä.
 
"joku"
Minä olen tehnyt aina niin, että olen illalla nukuttanut omaan sänkyyn, mutta ensimmäisen syötön jälkeen jättänyt viereen. Eli periaatteessa sen pitäisi sitten mennä niin, että kun yö syötöt loppuu, niin lapsikin nukkuu omassaan. Eihän se ihan niin mennytkään, mutta lopulta meillä kaikki kyllä nukkuu omissaan:)
 
"mami"
Meillä lapsi nukahtaa meidän sänkyyn, mistä sitten nostetaan pinnasänkyyn. Joskus aamulla jätän isännän töihin lähdettyä vauvan viereeni nukkumaan. Vauva tykkää usein nukahtaa lähelle, mutta pinnasängyssä nukkumisessa ei ole ollut mitään ongelmaa.
Syöttlöjen jälkeen jatkaa ihan helposti omassa sängyssä unia.
 
"vieras"
Meillä lapsi päätti pari vuotiaana itse mennä nukkumaan omaan sänkyynsä. Oli siinä satunnaisesti nukkunut päiväunia ja sitten keksi, että se on hänen sänkynsä. Näin meni monta kuukautta, jonka jälkeen päiväkodissa tuli niin ikävä äitiä, että palasi taas äidin viereen, mutta varmasti olisi saanut jatkettua omassa sängyssä nukkumista, jos oltaisiin yritetty. Sen jälkeen on pahimmassa ikävässä tullut äidin viereen illalla, muulloin menee omaa sänkyyn. Eikä ole edes tarvinnut yrittää siirtoa vaan mennyt ihan itsestään.

Lapset ovat fiksuja ja kehittyvät nopeasti. He oppivat kyllä tekemään asiat eri tavalla kuin aiemmin helposti, ei tarvitse vastasyntyneestä lähtien tehdä samalla tavalla kuin aikoo toimia seuraavat 20 vuotta.
 
"Puhkarhu"
Meillä esikoista yritettiin kaikin keinoin omaan sänkyyn. Eipä mene mielellään vueläkään yksin nukkumaan, vaikka on jo 7 vuotias. Kuopusta puolestaan ei olla kummemmin edes yritetty omaan sänkyyn. Jossain vaiheessa muutaman kuukauden ikäisenä nukkui omassa sängyssä aina alkuyön. Nyt 1,5 vuotiaana siirrettiinomaan sänkyyn. Eikä ole ollut mitään ongelmaa. Menee sinne mielellään ja nukkuu yön läpi.

Lapset on varsin erilaisia nukkumistavoissaan, joten ei tosiaan kannata suuremmin suunnitella. Itse olen kokenut viereen nukuttamisen ja vieressä nukkumisen kaikille helpoimpana ratkaisuna ja sillai on saatu parhaat unet. Ei sovi kaikille. Jotkut ei osaa nukkua vauvan kanssa ja jotkut vauvatkin nukkuu paremmin yksin. Minä taas en mitenkään päin olisi jaksanut nostella vauvaa imetystä varten ja sen jälkeen sängystä toiseen. Useimmiten olen aina nukahtanut melkein heti, kun vauva alkaa imeä... :)
 
Minä olisin halunnut nukuttaa vauvaa samassa sängyssä vieressä.

Vauvan isä kuitenkin pelkäsi kierähtävänsä tämän päälle, niin luovuimme ajatuksesta.

Teette mikä parhaalta tuntuu, toisaalta minulla on turvallisempi olo kun vauva on pinniksessään (joka on ihan kiinni minun sängyssäni), silloin voin itsekin vaihtaa asentoa paremmin eikä ole tosiaan aamulla paikat ihan jumissa liikkumattomuudesta.

Jos pinnasänky on ihan kiinni sinun sängyssäsi, on lapsi kosketus- ja kuuloetäisyydellä kuitenkin.

Onnea vauvasta <3
 
"vieras"
Meillä vauva pari kuukautta. Eipä oikeen etukäteen tietty miten nukkumiset menee, päätettiin että katotaan sitten mikä tuntuu parhaimmalta

No vauvalla on oma pinnis meidän sängyn vieressä, menee siihen nukkumaan illalla ja nostan yöllä syötöillä (2-3 kpl) viereen. Syötön jälkeen vauva joko jää viereemme, jos mä nukahdan syöttäessä tai sitten jos oon hereillä tai havahdun syötön jälkeen, niin nostan vauvan omaan sänkyyn. Imetän kuitenkin aina makuultaan, joten nukahtamiseni on hyvin yleistä, varsinkin ekalla yösyötöllä kun on väsynein. Joten välillä vauva nukkuu lähes koko yön viekussa ja välillä omassa sängyssään syöttöjä lukuunottamatta.

En tiiä miten tämä tästä tulevaisuudessa menee, mutta nyt vauva ei juuri edes herää syömiseensä tai nukahtaa todella helposti sen jälkeen uudestaan joko viereen tai omaan sänkyynsä, että siinä mielessä ei oo niin väliä kummassa nukkuu. Toisaalta pinnis on ihan meidän sängyssä kiinni, joten sehän on melkein kuin vieressä pinniksessäänkin.
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
[QUOTE="vieras";27140049]Meillä vauva pari kuukautta.

No vauvalla on oma pinnis meidän sängyn vieressä, menee siihen nukkumaan illalla ja nostan yöllä syötöillä (2-3 kpl) viereen. Syötön jälkeen vauva joko jää viereemme, jos mä nukahdan syöttäessä tai sitten jos oon hereillä tai havahdun syötön jälkeen, niin nostan vauvan omaan sänkyyn. Imetän kuitenkin aina makuultaan, joten nukahtamiseni on hyvin yleistä, varsinkin ekalla yösyötöllä kun on väsynein. Joten välillä vauva nukkuu lähes koko yön viekussa ja välillä omassa sängyssään syöttöjä lukuunottamatta.
[/QUOTE]
Tismalleen sama juttu täällä :). Vauva pari kk, illalla nukahtaa omaan sänkyynsä joka on meidän sängyssä kiinni, nostan viereen syömään, ja jos satun olemaan hereillä syötön jälkeen niin nostan takaisin pinnikseen. Yleensä en ole, ja silloin vauva jää nukkumaan viekkuun. Eikä vauvakaan herää kun syö, tai jos joskus havahtuukin niin nukahtaa heti uudelleen.

2 ekaa ipanaa nukkui vauvoina ja taaperoina perhepedissä. Pinnasänkykin oli, mutta aika vähän siellä nukkuivat. Ilman mitään ongelmia siirtyivät sitten omaan huoneeseen omaan sänkyyn nukkumaan.

Jos tämä kolmas jää viimeiseksi vauvaksi, niin saa olla perhepedissä pari-kolmevuotiaaksi jos haluaa. Jos taas tekaistaan vielä yksi, niin sitten tämä nuoriherra saa luvan siirtyä omaan petiinsä omaan huoneeseen ja tehdä tilaa pikkusisarukselle :)
 
  • Tykkää
Reactions: Irski
joo mun miehellä on kaikenlisäks nukahtamisvaiheessa sellasta ihme nykimistä (joskus oon saanu ihan turpaani :D) niin sitäki mietin että uskaltaako vauvaa ottaa meijän väliin.. mutta joo, ei nyt piä etukäteen sen kummemmin miettiä, kuitenki sitä on sitte niin väsyny, jos vauva on kova itkemään, että ottaa sitä viereen jos siitä on yhtään apua.. niin turhaa itseään sitte syyllistää! saa miekkonen sitte mennä sohvalle nykimään :p
 
Ken guru
[QUOTE="vieras";27139809]paras vinkki: älä suunnittele tuollaisia asioita etukäteen liian tarkkaan, äläkä ainakaan ota niistä stressiä. Kun lapsi on syntynyt ja arki alkaa, niin huomaat kyllä mikä sopii teille ja teidän vauvallenne parhaiten. Kokeile eri vaihtoehtoja ja katso miten teillä sujuu yöt parhaiten. Ei tuohon ole mitään yhtä oikeaa vastausta olemassa.[/QUOTE]

Tässä on meidän suunnitelma...eli ei suunnitella etukäteen, vaan katsotaan miten asiat parhaiten sujuu.
 
joo mun miehellä on kaikenlisäks nukahtamisvaiheessa sellasta ihme nykimistä (joskus oon saanu ihan turpaani :D) niin sitäki mietin että uskaltaako vauvaa ottaa meijän väliin.. mutta joo, ei nyt piä etukäteen sen kummemmin miettiä, kuitenki sitä on sitte niin väsyny, jos vauva on kova itkemään, että ottaa sitä viereen jos siitä on yhtään apua.. niin turhaa itseään sitte syyllistää! saa miekkonen sitte mennä sohvalle nykimään :p
Mä oon aina pitänyt vauvaa pinniksen (joka kiinni sängyssä) ja mun välissä. Miehiin kun ei voi oikeen luottaa :)D) etteivät kääntyis vauvan päälle tai huitasis kädellä, kun ei niillä ole samaa etua kuin naisilla hormoonien takia.
 
Asia selviää sinulle varmasti, kun lapsi syntyy ja opit hänet tuntemaan! :)

Meillä esikoinen ei viihtynyt vieressä, keskimmäinen ei muualla nukkuisi. Paitsi nyt, kun saa nukkua veljensä vieressä kun sängyt vierekkäin niin oma sänky onkin ihan pop :)
 

Yhteistyössä