Pikkulintujen talviruokinnasta kysymys?

• Viestiketjun aloittaja talitintti
  • Ensimmäinen viesti
talitintti
Vieläkö ihmiset harrastaa sitä ts ruokkivat pikkulintuja talvisin? Ainakin kaupoissa on myynnissä mitä erilaisimpia siemen- ja rasvasekoituksia. Onkohan tuo edes sallittua tai suositeltavaa taajama-alueella?

Itse hommasin tuohon rivarin takapihalle puuhun roikkumaan sellasen puisen mökin mallisen lintulaudan. Ei ole ainakaan mitenkään lasten leikkipaikan lähettyvillä eikä edes ihan ikkunan edessä vaan tuolla vähän kauempana. Mietin vaan että tykkääkö naapurit kyttyrää jos niitä lintuja alkaa enemmälti parveilla. Vielä tosin vaan yksi harakka etsi syötävää. Tuo lauta on muuten malliltaan sellainen että siinä ei linnut siellä syötävien päällä mahdu olemaan.

No mulla on aina ollut kaksi mökkiä linnuille ja niihin laitan siemenet ja joskus jotain extraakin. Enkä luovu tavastani niitä ruokkia.
Heti jos siemenet on loppu niin meillä on keittiön ikkunan takana parvi tiitiäisiä koputtamassa lisää ja mun mielestä se vaan on ihanaa niitä kahtella, vaikka en mä nyt tiedä mitä kivaa on kattoa ku toiset syö.... :D

Niin muoks. asutaan myös omakotitalossa, mutta oli mulla joskus aikoinaan rivari asunnossanikin lintujen ruokkimispaikka ja kerrostalossa roikutin partsilla talipalloa... :ashamed:

vieraana
on ruokittu rivitalossa asuessa ja nyt omakotitalossa asuessa. Keittiön ikkunan lähellä yksi ruokintapaikka, ja parhaillaan katselen lintuja ; talitiaisia, sinitiaisia, töyhtötiaisia, käpytikka kävi eilen aamulla, närhi käy päivittäin, orava myös välillä....

Lapset oppivat ihan "vahingossa" tunnistamaan eri lintuja.

vieras
Itse en tykkäisi naapurina. Linnut koputtelee seiniin niin se ärsyttäisi. Ja just ne isot linnut (harakat, närhit ym.) ärsyttäisi kans. Ne muuten syö hirveet määrät sitä ruokaa ja kantaat vielä varastoihin. Rahaa menee talven mittaan aika paljon.

Ruokitaan tietysti
Talven aikana menee n. 200kg auringonkukansiementä, saman verran kauraa, n. 50kg talipötkyjä ja palloja, talia, n. 50kg pähkinöitä. Ruuan tähteet viedään metsän laitaan harakoiden, varisten ja närhien iloksi.

maalla ollaan
Olen yrittänyt ruokkia mutta kalliiksi meinaa käydä. Noi vetelee siemeniä päivänaikana n. 5 litraa jos riittääkään ja siihen muutama talipallo lisäksi. Teen itse siemensekoituksen, auringonkukansiemeniä ja kauraa. Ja kaura on omasta takaa.

Ihana olisi syöttää ja katsella ikkunasta mutta kaihertaa toisaalta miten kalliiksikin tää käy. Ja tosiaan jos ruoka loppuu, tuleevat kuistille ja ikkunalle rienaamaan lisää ja tuloksena linnunkakkkaa joka paikassa. En oikein tiedä onko vaivan arvoista =(

kiva harrastus
Kyllä lintujen talviruokinta on kiva harrastus ja toki rivarin pihalla saa ruokkia! Jos pelkää sotkua niin kannattaa valita sellainen automaatti josta ei tipu siemeniä maahan vaan lintu joutuu käymään jokaisen siemenen erikseen automaatista, pysyy piha siistimpänä ja hygieenisempänä, eikä harakat ja varikset pääse apajille. Ja lasten kannalta on todella mukavaa kun oppivat jotain linnuista ihan omasta ikkunasta katsellen.

vieras
Asumme omakotitalossa. Naapurin mummo syöttää kaikkea mahdollista liikkuvaa. Mummo on kesyttänyt oravat ja pulut niin että ne syövät kädestä mummon keittiön ikkunalaudalla. Arvatkaa, pyrkivätkö oravat meillekin sisälle ruokavarkaisiin? Ja saan pelätä, etteivät ne mene vauvanvaunuihin.

Lintulautojen lisäksi mummolla on kauralyhteitä, maahan heitettyjä leivänpalasia ja porkkanoita. Arvatkaa, viliseekö pihallamme pikkujyrsijöitä?

Onneksi meillä on koira ja kissa.:D

Olen kyllä itsekin miettinyt pienimuotoista lintulautaa keittiön ikkunan edustalle juuri lasten takia. Sellainen omalla jalallaan seisova pikkutalo/syöttöautomaatti. Mistähän sellaisen (kivannäköisen) saisi ostettua?

Huom
Tottakai ruokitaan. Ei se lintujen ruuan löytyminen talvella ole mitenkään helpottunut.
Omakotitalossa ja laudalla käy paljon lintuja ja oravakin. Poika tykkää katsella niitä ja äiti myös.

Ruokin, tykkään kattella niitä lintuja touhaamassa siinä laudan ympärillä. Kauraa, pähkinöitä, auringonkukkaa on meillä sekotteena, jonka itte teen. Talipalloja kans ja niitä isoja "makkaroita".

Ei siihen talvessa niin paljoo rahaa mee, ja toisaalta se ilo mikä niistä on, niin sitä ei rahassa mitata.

Omakotitalossa asutaan, mutta ruokin myös kun rivarissa ja kerrostalossa asusteltiin.

Siipiveikko
Ruokin kyllä, mukava katsella tipujen touhuja toisinaan. Siemeniä menee paljon, kun tintit pöllyttävät maahan niitä, talvilintujen rehua ja auringonkukan siemeniä paljon vähemmän, joten vaikka ovat kalliimpia, tulevat "pitkässä juoksussa" halvemmaksi. Mut joo, omakotiasuja minäkin.
Talven linnunruokiin menee varmaan joku pari-kolme sataa euroa, ei se kyl halpaa ole.

Yhteistyössä