Pikkukakkonen olisi tervetullut mutta ei menkkoja vieläkään..

Kysymys teille jotka odotatte kakkosta, kolmosta jne.. Kuinka kaun edellisen synnytyksen jälkeen meni ennenkuin menkat alkoi? Ja myös niin, että mikä on se aika jonka jälkeen kannattaa mennä lääkärille jos ei menkkoja kuulu? Meillä poika täyttää juuri vuoden ja ei vieläkään ole menkat alkaneet. Toinen lapsi olisi enemmän kuin tervetullut..

Muistan joskus lukeneeni jostain (?) että jos ei menkkoja ala kuulumaan, pitäisi hakeutua lääkärille ja hormonitoiminta sitten jotenkin käynnistettäisiin. Muistankohan ihan väärin vai onko jollain kokemusta/tietoa asiasta?

Pitäis mun tietääkseni alkaa viimeistään 3 kuukauden kuluessa imetyksen lopettamisesta. Mulla kesti just tuon 3 kk, useimmilla muilla alkaa kai nopeammin. Vaan eipä se kakkonen siitä huolimatta ottanut tullakseen, 1 v 2 kk meni... :snotty: Lieko vaikutusta unettomuudella, muutamassa kuukaudessa tärppäsi sen jälkeen kun nukkuminen alkoi sujua (sekä tytöllä että minulla).

Olenkohan ihan hakoteillä, mutta minun käsityksen mukaan ei kuukautisten ole välttämättä tarvinnut edes alkaa että voi tulla uudelleen raskaaksi... Onko kenelläkään parempaa tietoa? Oma tietoni perustuu vain lähipiirin kokemuksiin.

Kun mulla ei menkkoja kuulunut 10 kk:n jälkeen synnytyksestä ja imettämisenkin lopetin vauvan olleessa 3 kk, sain lääkäriltä reseptin terolut-kuuriin menkkojen aikaansaamiseksi. Söin tabletit, yhdet menkat tuli ja sit tulinkin jo raskaaksi. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Taralee:
Olenkohan ihan hakoteillä, mutta minun käsityksen mukaan ei kuukautisten ole välttämättä tarvinnut edes alkaa että voi tulla uudelleen raskaaksi... Onko kenelläkään parempaa tietoa? Oma tietoni perustuu vain lähipiirin kokemuksiin.
Ei tarvii tulla menkkoja, koska ovulaatio tapahtuu ennen menkkoja (jos tapahtuu, ekat kierrot voivat olla myös anovulatorisia).

Mutta kierron tarvii silti käynnistyä, eli silloin kun tulee raskaaksi, menkat ovat vähintäänkin jo "matkalla", sitä ei vaan välttämättä etukäteen tiedä.

Komppaan Lilya maininnassaan =)

Ja itse kysymykseen, niin omankin käsitykseni mukaan imetyksen loppumisesta viimeistään 3kk jälkeen tulisi ensimmäisen vuodon tulla, ellei siis ole ehtinyt tulla jo raskaaksi. Mutta monilla myös ovulointi on saattanut vielä jäädä matkan varrelle ja moni muukin seikka saattaa vielä vaikuttaa, kuten mainittu unenpuute.

Ja jos sinulla on jo kulunut 3kk imetyksen loppumisesta, niin käsittääkseni jos vielä 6kk jälkeen ei kierto ole tasoittunut tai on edelleen kateissa, kannattaa pyytää aika lääkärille. Suosittelisin myös mainitsemaan lapsen 1v neuvolan yhteydessä asiasta, jos kierto ei ole vielä käynnistynyt.

Yhteistyössä