pikkuhousunsuojista

• Viestiketjun aloittaja Tinka
  • Ensimmäinen viesti
Tinka
Täällä palstalla niitä on kovasti parjattu. Kertokaa te, joilla on kokemusta, millaista haittaa niistä on. Itselläni ei ole kokemusta kuin parista käyttökerrasta.

Pikkis
Siis mitä haittaa? Minulle on ollut pelkkää iloa, kun suojaavat pikkareita nuhraantumasta. Olen käyttänyt varmaan siitä asti, kun ne Suomen markkinoille tulivat, eli n. vajaat 30 vuotta. Ei mitään haittoja. Monia eri merkkejä on tullut kokeiltua.

karo
Ja minulla taas meni iho rikki kertakäyttöisistä pikkuhousunsuojista ja terveyssiteistä. Seurauksena tietenkin kutinaa ja kirvelyä. Joillekin kai tulee herkästi hiivaa jos käyttävät pisempään niitä. Itse olen siirtynyt em. syystä täysin kestositeiden (ja/tai kuukautiskupin) käyttäjäksi.

mami
Käytän alldays:seja joka päivä, vielä kun kierukan kanssa ei ole oikein varmaa että millon tulee ja millon ei. Ei näistä ole mitään ongelmaa tai muuta haittaa koskaa ollut.
Libressen ja pirkan suojista en tykkää, kun ne menevät ihan minne sun sattuu esim. yöllä. ihan kurtussa ja solmussa. ja tuntuvat niin "paksuilta" Alldays:sit on siitä hyviä kun teippiä on alapuoli ihan täynnä eli hyvin pysyy paikallaan ja nämä uudet multi-jotain, mitkä käy kaiken mallisiin housuihin, on niiiiin ohkaiset että tuntuu siltä kuin mitään ei edes housuissa olisi.

Eiköhän se siitä
Tuolla toisessa keskusteluketjussa sanoin, että gynekologi sanoi niiden olevan vihoviimeisiä, mutta en kuitenkaan aio jättää niitä käyttämätta Alldays on mulle sopinut enkä usko sen niitä vaivoja aiheuttavan joita minulla on, koska olen niitä monta vuotta käyttänyt ja vaivat ovat uusia, helteen todennäköisesti aiheuttamia. Libresseä en sensijaan voi käyttää sen kanssa on ongelmia (aiheuttaa kutinaa).

Hilja
Minulle esim libresse ja alwaysin suojat eivät käy ollenkaan, koska ne aiheuttavat näppyjä. Vuokkoset eivät tee mitään. Olen käyttänyt tamponeja niin kauan kuin muistan, sillä ne ovat helpompia eikä ole koko ajan likanen olo.

Mari
Jos pikkuhousunsuojia käyttää, se pitää vaihtaa joka kerta, kun käy veskissä. On mitä loistavin bakteerien ja sienin kasvatusalusta. Oma gynekologini sanoo, että hänellä olisi paljon vähemmän töitä ilman pikkuhousunsuojia.

Pikkis
Päivittäin käytän, muuten olisivat housut ja sitä myötä tuolitkin märkiä viiden minuutin jälkeen. Teini-iästä saakka ollut sama ongelma. Pikkuhousunsuojat eivät ole ärsyttäneet, siteet kylläkin.

Pikkikselle
Osta kangaskaupasta jotakin puuvillaista, pehmeää kangasta ja leikkaa siitä pieniä paloja. Taita ne sitten pikkuhousuihisi ja käytä niitä kuukauden ajan, huomaat jos vuotosi vähenee... Kangas ei maksane paljoa ja sitä menee loppujen lopuksi vähän, voit vaihtaa sen aina vessakäynnin yhteydessä ja heittää vanhan menemään. Ja ei kannata uhrata aikaa palasten reunojen ompeluun... Maksavat ne pikkuhousun suojatkin, veikkaan ettei tuo kokeilu tule ainakaan sen kalliimmaksi... :)

Pikkis
Kiitoksia hyvästä vinkistä, aionpa sitä kokeilla! Olen tosiaan ainakin kymmenen vuotta noita läpysköitä kuluttanut, saahan niihin rahaakin melkoisesti uppoamaan. Jos suurin ongelma on aiheutunut pikkuhousunsuojista, kuinka kauan voin olettaa kokeilun vaativan tilanteen mahdolliseksi normalisoitumiseksi?

:)
No tämä on VAIN veikkaus, mutta kokeile pari kuukautta... Jos tilanne on stabiili, niin sitten tuosta ei liene apua, mutta jos huomaat (vaikka vain hieman) parannusta tilanteeseesi niin jatka vielä... Mutta ihan totta, ei tuo pikkuhousujen JATKUVA pitäminen ole terveellistä... Oletko puhunut gynekologillesi asiasta...?:)

--
Käytän pikkuhousun suojia oikeastaan vain silloin, kun 5 vuoden välein tulee vaihdettua kierukkaa, jolloin 1-2 kk ajan on tiputteluvuotoa. Muulloin en käytä.

En oikein ymmärrä, miksi pikkuhousuja pitäisi suojata valkovuodolta tai spermalta, sillä kumpikin lähtee pikkareista pois pesussa. Kumpaakin voi myös pyyhkäistä wc-paperilla pois samalla kun käy pissalla. Eikä siis tarvitse paperilla mitenkään jynssätä niin, että saa hiivatulehduksen aikaiseksi, vaan varovasti. Jos pikkuhousut alkavat olla nuhjaantuneen näköiset haaraosasta, niin silloin mun mielestä jo koko pikkarit alkavat olla sellaiset, että ne voi heittää pois ja ostaa uudet tilalle.

Olen myös itsekin saanut sellaiset saarnat gyneltä pikkuhousun suojien tarpeettomuudesta, että oppi on mennyt perille.

Yhteistyössä