pikku2 ja opiskelu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aurora
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Aurora

Vieras
Heips!

Löytyisiköhän täältä samassa tilanteessa olevia haaveilijoita?

Meillä 8 kk:n ikäinen ihana tyttö, ja olisin heti valmis ""hankkimaan"" seuraavan lapsen (käytännössä joudun vielä odottamaan 4 kk sektion takia). Kummallakin vanhemmalla on kuitenkin korkeakouluopintoja jäljellä n. 1½ v. lopputyöt mukaanlukien.

Tämän ekan kanssa opiskelu on onnistunut sekä raskauden että vauva-ajan aikana, mutta entä jos lapsia onkin kaksi? Entä tuleeko kaksi lasta paljon kalliimmaksi kuin yksi? Kaikki tarvikkeethan löytyvät jo, ja tilillä on säästöjä.

Miehen ajatuksena on valmistua ja löytää työtä ja asunto ensin, mutta minä olen mietteliäämpi. Onko minun järkeä valmistua ja etsiä työpaikka jos kuitenkin jään siitä heti(?) äitiyslomalle? Alallani vakituiset tai edes määräaikaiset pestit ovat kiven alla. Haaveenani olisi gradun valmistuminen raskausaikana, jonka jälkeen jäisin hyvillä mielin äitiyslomalle.

Mitä mieltä olette (myös muut kuin samassa jamassa olevat voivat tietysti vastata)? Mitä tekisitte/teitte itse, ja miksi? Mitä mieltä siippanne ovat? Kommentteja, kiitos!

Hei!
Itse olen miettinyt jo kauan milloin olisi oikea hetki lapsen hankintaan. Opiskelen tällähetkellä viimeistä vuotta ja ensi kesänä olisi tarkoitus aloittaa gradu-projekti. Vauvakuumetta olen potenut jo pitkään ja olenkin miettinyt mieheni kanssa josko jäisinkin äitiyslomalle heti valmistumiseni jälkeen. Toisaalta mieltäni askarruttaa myös se miten helppoa/vaikeaa on vasta valmistuneen saada töitä äitiys ajan jälkeen? Myös minun alallani pätkätyöt ovat enemmän sääntö kuin poikkeus ja yleensä kohtalona on huonopalkkainen väitöskirjatyö. Mitenkä lapsiperhe selviää pelkällä miehen palkalla? Millainen on työssäkäymättömän opiskelijan äitiysavustus, saati valmistumisen jälkeen? Toisaalta tuntuu tyhmältä hakea töitä ja ilmoittaa pian jäävänsä äitiyslomalle.
Monimutkaiseksi menee nykyään perheen perustaminenkin!

Noista raha-asioista voisin kertoa hieman.

Eli meillä minun opintotukeni ja kummankin asumislisät tippuivat pois lapsen syntyessä, mutta tilalle tulivat minun (minimi-)vanhempainraha, lapsilisä sekä asumistuki.

Minimivanhempainrahan saa vaikka nostaa opintotukeakin, samoin on käsittääkseni kotihoidontuen kanssa. Meillä mies tekee opintojen ohella myös puolipäivätyötä, ja tilillä on säästöjä aikaisempien vuosien tuloista. Tällä pärjätään sangen mukavasti, kun asutaan vuokralla. Kerätään myös pesämunaa tulevan oman asunnon ostoa varten.

Poikani on nyt 4kk ja seuraavaa toivotaan - molemmat vanhemmat opiskelee edelleen. Raskausajan opiskelin, mutta nyt nämä mammakuukaudet ovat menneet tiiviisti koliikkivauvan kanssa, enkä enää haaveile yhtäaikaisen opiskelun sujumisesta. Mieheni valmistuminen pitkittyy ja hän on uhannut keskeyttää opinnot ja ryhtyä töihin.

Haaveenamme olisi monta lasta ja asuminen maalla, nyt pääkaupungissa ollaan. Itselläni menisi vielä n. vuosi +gradu, ja uusi vauva olisi sinänsä tervetullut pian. Mutta mietityyttää kyllä... Enkä osaa itsekään sanoa, onko alallani tarjolla mitään töitä tällä hetkellä, puhumattakaan, että niitä olisi siellä maalla, mutta tyydyn kyllä työhön kuin työhön...

Meillä vähän eri tilanne, mutta olen itsekin miettinyt samoja asioita. Minä opiskelen ensimmäistä vuotta amk:ssa ja mies on koulunsa käynyt ja nyt töissä. Meillä on oma talo josta lyhennämme lainaa sekä kaksi autoa. Näin kaksistaan on pärjätty ihan hyvin. Kesäkuussa syntyy esikoinen ja luultavasti tämän vuoden ehdin käydä loppuun (riippuu tietty voinnista) tai sitten se jää vähästä kiinni. Ajatus olisi jäädä sitten vuodeksi äippälomalle ja takaisin kouluun sen jälkeen. Haluaisin kuitenkin lapset lyhyellä ikäerolla, joten tuskin ehdin koulua käydä loppuun ilman kahta keskeytystä. Meneeköhän koulunkäynti hankalaksi? Onko aina ihan pihalla kun menee takaisin? Niin ja kuinka rankkaa se on yhden/kahden lapsen kanssa? Osaisittako sanoa ihan euro määrää sille äippärahalle (jos aiemmin opiskelija) ja sit saiko sitä jotain muutaki rahaa? Kelan sivuilta oon katellu, mutta ei oikeen mee jakeluun jne.. Mieli tekisi kyllä töihinkin äippäloman jälkeen, mutta onkohan järki jättää koulua kesken? Yksi ammatti minulla jo on.

Mielestäni se äitiysraha ja kotihoidontuki on miniminä sellaista 300 euron luokkaa, johon tulee päälle lapsilisä 100 euroa. Eli aika pienihän se on.

Itse opiskelen yliopistossa, opintoja parisen vuotta jäljellä, ensi kesäkuussa syntyy esikoinen. Tarkoitus olisi käydä vielä kevät ihan tehokkaasti koulua, ja sitten olisi vauvavuoden jälkeen vielä n. puolisentoista vuotta jäljellä. Vähän pelottaa että mitä gradun tekemisestä tulee kun on pieni lapsi, mutta laitamme lapsen siis luult hoitoon ainakin osapäiväisesti jolloin minä voin opiskella rauhassa.

Mieheni on jo töissä, joten ihan hyvin pärjätään.

Yhteistyössä