pikku mönkijästä 5veelle

• Viestiketjun aloittaja kun ei tästä mitään tiedä
  • Ensimmäinen viesti
Ei 5-vuotias kyllä mielestäni ole tarpeeksi iso ajamaan yksin mönkijällä, ei hän kykene hallitsemaan riittävän hyvin (ainakin luulen niin) jos jotain yllättävää sattuu.

Meillä on nyt tyttö, joka tammikuulla täytti 6v, ajanut tuossa pihapiirissä yksin hiljaisella vauhdilla niin, että joku isompi seuraa vierestä.

vieras
5v ei pysty hallitsemaan edes pyörää turvallisesti liikenteessä saatika mönkijää pihalla. Sen ikäiseltä huomio menee valtaosin liikkumisvälineen hallintaan tai vastavuoroisesti jos huomio kiinnittyy ympäristöön, jää ajamisen huomioiminen. Onnettomuusriski on siksi iso.

Meillä
joku tuollainen lasten mönkijä, bensakäyttöinen. Tuli miehen veljen lapsilta meille, on siis ihan "oikea" mönkijä. Heidän perheessään ajetaan rallia, motocrossia jne.
Viime kesänä tuon saimme, poika silloin 4v ja tyttö 5v. Nyt siis ajavat toista kesää.
Meillä on iiiiso pihapiiri, ja navetan takana onkin lapsille tehty "ajorata", nurmikolle on ajettu ruohonleikkurilla soikea rata. Tänä kesänä on siihen tehty myös poikkiajoradat, eli voivat ajaa myös kahdeksikkoa. Mies opetti kummankin ajamaan ja tosi hyvin on mennyt. Toinen meistä oli kokoajan viime kesänä mukana, mutta nyt saavat ajaa itsekseenkin, toki kokoajan on joku kuulolla mitä tapahtuu. Ajovuorot, oikeat kypärät, pitkähihaiset ja -lahkeiset vaatteet, saappat jalassa ja tarkat säännöt, näillä meillä on menty nyt toista kesää ilman mitään ongelmia.

Niin, me olemme myös ns. viherpiipertäjiä, huolehdimme ekologisesta jalanjäljestämme, kestovaippailemme, kierrätämme, emme syö lihaa jne, joten ihan hyvillä mielin ollaan annettu lasten tuolla ajella silloin tällöin.

hysteerikko
eikös taas joku kuollut mönkijän alle. minä en koskaan, en koskaan, antaisi meidän 5v pojalle sellaista!!!! Miten joku voi edes harkita sellaista. Olen toki hysteerinen, mutta mielestäni polkupyörän pitää riittää!

Alkuperäinen kirjoittaja hysteerikko:
eikös taas joku kuollut mönkijän alle. minä en koskaan, en koskaan, antaisi meidän 5v pojalle sellaista!!!! Miten joku voi edes harkita sellaista. Olen toki hysteerinen, mutta mielestäni polkupyörän pitää riittää!
Niin mutta pitää muistaa että on iso ero pienellä lapsille tarkoitetulla mönkkärillä ja täysikokoisella esim. maastoajoon/työkäyttöön tarkoitetulla mönkijällä.

Holtittomammin meillä 5v poika ajaa polkupyörällä kuin mönkijällä. Kypärä päässä kummallakin ajaessa, mutta ennemmin odotan että fillaroidessa hänelle jotain sattuu kuin tuolla rinkiä ajettaessa kävelyvauhtia mönkijällä.

Äiti67
Me taas uskomme että hallitun ajotavan opettelu ensin mönkijällä, sitten mopolla jne, auttaa saavuttamaan hyvän ja rauhallisen ajotavan sitten isompanakin. Täällä maalla on ihan yleistä että 10vuotiaat ajavat peltoautoilla rataa. Meidän 4v tyttö ajaa mönkijällä, samaan tapaan kun tuossa ylläolevassa kiroituksessa on meilläkin tehty rata pihaan, siitä ei ajeta muualle ja vauhti pidetään hiljaisena. Isä tai minä tai isompi sisarus on kokoajan paikalla.

Yhteistyössä