pikaista vastausta!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mamma :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mamma :(

Vieras
Mulle on iskemässä ilmeisesti vatsatauti :((( Mahassa kiertää ja en tiedä että tuleeko ripuli vai oksennanko kohta. Meillä on 2kk vauva ja täysimetän. Voinko imettää vauvaa? Ei kai hän saa tartuntaa äidinmaidosta jos muuten huolehdin hygieniasta? Pesen käset ja rinnat? Olen ihan paniikissa. Auttakaa jos tiiätte!

mä olin mahataudissa muutama viikko sitten ja imetin koko sen ajan. tauti oli nopea eikä meillä vauva saanut sitä. isommat lapset kylläkin sairasti sen. mä en tiedä miten tuossa oikein kuuluisi toimia mutta jos sulla on jo tauti päällä niin mä veikkaan että kyllä se sitten vauvaan on jo tarttunut jos on tarttuakseen.

Voihan kökkö. Mahatauti on pahinta mitä tietää saattaa.
Vauvasi ei saa tartuntaa kun on täysimetyksellä. Hän saa vasta-aineet tautiin Sinun kauttasi. Pese kädet, mutta rintoja on ihan turha pestä!
Juo PALJON! Hommaa vaikka osmosalia tai sitä toista vastaavaa jauhetta.
Maidon määrä voi väliaikaisesti vähetä, mutta nousee taas kun olet kunnossa.
Juo juo juo ja juo!

Voit ja ehdottomasti kannattaa imettää ihan normaalisti. Vauva voi saada taudin imetitpä tai et, koska suurin tarttuvuus on ennen kuin omat oireesi ovat alkaneet. Imetetty vauva kuitenkin pärjäilee hyvin, koska äidinmaito on parasta mahatautijuomaa hänelle ja vasta-aineitakin lisäksi.

Lepää ja juo ja syö mahdollisuuksien mukaan. Mehukeitot ja puurot saattavat mennä hyvin. Kannattaa myös juoda Osmosalia (apteekista) tai vaikka Gatoradea (kaupasta), niin nestetasapaino pysyy parempana ja palautuu nopeammin, eikä tauti vaikuta maidontuloon edes hetkellisesti yhtä paljon. Paranemista!

Kiitos vastauksista! Asumme täällä jeerassa ja auki olevaan apteekkiin on matkaa liki sata km joten kotikonstein on selvittävä. Olen juonut paljun ja pessyt käsiä ja patistanut muunkin perheen entistä tiukemmin hoitamaan käsien puhtaudesta.
Yöllä kun miettii asioita niin järki jotenki sumenee :)
Tottakai vauva on saanut pöpön jos on saadakseen koska tartuntavaihehan tosiaan on ennen oireita. Näin nyt muistelen.
Nyt sitten loppui jouluherkkujen syönti jota olen kylläkin hillinnyt melkoisesti. Nyt äklöttää kaikki jouluherkut.
Mukavaa tapania kaikille!

Jos et saa osmosalia, niin juo nestettä, muista ottaa myös suolaa ja sokeria.
Esim muki sokerista mehua ja vaikka tl suolaa mukaan. Pahaa, mutta tekee hyvää ja nopeuttaa paranemista.

Muista myös maitohappobkteerit! Niitä on myös vauvoille sopivia ja kannattaa antaa silloinkin ennalta ehkäisyksi kun itse on mahataudissa. Ja tietysti ottaa itsekin. Pienille lapsille neuvola suosittelee maitohappobakteereita aina vatsataudin jälkeen pari viikkoa syötäväksi, jotta vatsan bakteerikanta normalisoituu.

Yhteistyössä