Pikainen kysymys: uusperhe, jossa molemmilla lapsia, miten lapsilisät?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Eli saadaanko kahdelle lapselle "ensimmäisen lapsen" lapsilisä vai miten se menee? :) Ollaan avaamassa yhteistä tiliä ja sinne ois tarkoitus laittaa. Kelan sivuilta en oikein löytänyt vastausta.

Eiköhän se mene niin, että lapsilisät määräytyy sen äidin tai isän mukaan montako lasta hänellä on. Siis jos sulla on ennestään kaksi lasta ja tän nuorimman lapsilisä maksetaan sulle, hän saa kolmannen lapsen lapsilisän. Jos taas lapsilisä maksetaan isälle hän saa toisen lapsen lapsilisän. Jos lapsilisä maksetaan lapsen omalle tilille, on lapsilisä ensimmäisen lapsen lapsilisän suuruinen.

Entäs jos teidän kaikkien lasten lapsilisät maksettaisiin samalle tilille. Tulisikos sitten nuorimmalle lapselle neljännen lapsen lapsilisä... tämä kannattaa selvittää!!

Entäs jos teidän kaikkien lasten lapsilisät maksettaisiin samalle tilille. Tulisikos sitten nuorimmalle lapselle neljännen lapsen lapsilisä... tämä kannattaa selvittää!!

Tätä meinasin itsekin, jos kuitenkin samalle tilille menevät.. vai katsooko Kela kuitenkin että ovat eri asemassa jotenkin, yksikään lapsista ei ole siis yhteinen. Mutta pitää vaikka maanantaina soitella sinne.

Kuvittelisin että sun täytyy olla vähintään lapsen huoltaja, että voit ylipäätään saada kelasta ne rahat. En usko että saataisiin naapurin kanssa enemmän raha, jos laitettaisiin kaikki lapset samoille kirjoille.... Eli vaikka mun tilille naapurinkin lapsilisät tai naapurille meidän.

[QUOTE="vieras";22853265]Kuvittelisin että sun täytyy olla vähintään lapsen huoltaja, että voit ylipäätään saada kelasta ne rahat. En usko että saataisiin naapurin kanssa enemmän raha, jos laitettaisiin kaikki lapset samoille kirjoille.... Eli vaikka mun tilille naapurinkin lapsilisät tai naapurille meidän.[/QUOTE]

Mutta miten se menee, jos lapsen isällä ja minulla on yhteinen tili eli kuitenkin lapsen isän(kin) tilistä kyse, ei naapurin? Ja siis saman katon alle muutetaan ens kuun alusta.

Huoltajaa minusta ei kai miehen lapselle tule, vaikka samassa perheessä ollaankin ja elellään :) Jänniä nää Kelan koukerot.

[QUOTE="vieras";22853274]Mutta miten se menee, jos lapsen isällä ja minulla on yhteinen tili eli kuitenkin lapsen isän(kin) tilistä kyse, ei naapurin? Ja siis saman katon alle muutetaan ens kuun alusta.

Huoltajaa minusta ei kai miehen lapselle tule, vaikka samassa perheessä ollaankin ja elellään :) Jänniä nää Kelan koukerot.[/QUOTE]

Kyllähän me voitaisiin naapurin kanssa avata tarkoitusta varten erillinen tili, että saattaisiin paremmat lapsilisät. Tuskin siellä kelassa kukaan tietää kenellä on kyseiseen tiliin käyttöoikeudet. Jos et ole lapsen huoltaja niin en usko että olet oikeutettu hänen lapsilisäänsä.

Mun kaverilla on yksi lapsi, hän muutti yhteen miehen kanssa, jolla on kaksi lasta ja lapset asuvat vakituisesti isällään. Kela ihan heitä ohjeisti, että jos kaikkien lasten lapsilisä maksetaan yhden vanhemman tilille, tulee lapsilisiin normaalit sisaruskorotukset.

[QUOTE="vieras";22854325]Mun kaverilla on yksi lapsi, hän muutti yhteen miehen kanssa, jolla on kaksi lasta ja lapset asuvat vakituisesti isällään. Kela ihan heitä ohjeisti, että jos kaikkien lasten lapsilisä maksetaan yhden vanhemman tilille, tulee lapsilisiin normaalit sisaruskorotukset.[/QUOTE]

Ei ainakaan meillä tuu näin. Kaikki tulee samalle tilille, mutta miehen lapsesta vaan se 100€ mun neljän lapsen lisäksi.

Mulla kaksi lasta ja miehellä kaksi, kaikkien lasten lapsilisät menevät miehen tilille, jolloin saadaan lapsilisiä niinkuin kaikki olis samasta sarjasta eli normaalit sisaruskorotukset. Meille kans KELAssa oikein suositeltiin näin. Mun piti antaa suostumukseni, että lapsistani lapsilisät maksetaan jollekin muulle ja mies teki normaalin lapsilisähakemuksen, jossa haki mun lapsistani lapsilisää!

[QUOTE="piupau";22909990]Mulla kaksi lasta ja miehellä kaksi, kaikkien lasten lapsilisät menevät miehen tilille, jolloin saadaan lapsilisiä niinkuin kaikki olis samasta sarjasta eli normaalit sisaruskorotukset. Meille kans KELAssa oikein suositeltiin näin. Mun piti antaa suostumukseni, että lapsistani lapsilisät maksetaan jollekin muulle ja mies teki normaalin lapsilisähakemuksen, jossa haki mun lapsistani lapsilisää![/QUOTE]

Tämäpä onkin mielenkiintoinen tieto, kiitoksia :) Sen tiesin että lapsilisät pitää maksaa samalle henkilölle, jotta sisarkorotuksia saa, mutta en tiennyt että se henkilö voi olla myös joku muu kuin huoltaja.

Yhteistyössä