Piirrustustaito 5-v

Miten hyvin teidän 5-v:t osaa piirtää? Miten yksityiskohtaisia ihmisiä/eläimiä ym.? Mietin, kun eilen poika piirsi oman kuvansa ja tekee siitä edelleen aika alkeellisen pääjalkaisen... ei kyllä piirtele kuin harvakseltaan kotona eli voi olla harjoituksen puutettakin.
Nimensä osaa kirjoittaa, mutta kuvien värityskin on vielä aikamoista sotkua ts. ei pysy värit rajojen sisällä. Askartelee, piirtää ja maalaa kyllä mielellään esim. hoitopaikassa. Missä iässä PITÄISI osata piirtää esim. ihmisellä kroppa ja yksityiskohtia? :wave:
 
5 v neuvolassa ainakin piti piirtää ihminen, siis vartaloineen ja raajoineen päivineen.

Mun 5 v tyttö piirtää aika yksityiskohtaisesti ihmisen: silmät, nenä, korvat, suu, kulmakarvat, ripset, hiukset, vartalo, raajat, sormet, vaatteet, korut...mutta olen mä nähnyt paljon taidokkaampia samanikäisten piirustuksia, meidän likka on vähän sellaista "määrä korvaa laadun"- tyyppiä eli piirtää ja värittää paljon, muttei aina niin huolella.

Enimmäkseen värittää, ainakin kotona. Piirtäminen on jäänyt vähemmälle, kirjoittaa paljon ja kaikenlaista.
 
Meillä piti jo 4 v neuvolassa ihminen piirtää =)

Ei kuopus, poika, kovin innokkaasti piirtele mutta piirtää kyllä ihmiselle pään ja silmät, nenän, suun, korvatkin välillä, hiukset ... vartalon piirtää missä kädet ja sormet sekä jalat ja kengät jalkaan :D Ja kuopus siis on 4.5 v =) Tosin vartalo saattaa olla välillä ihan tikku ja välillä sitten pyöreämpikin ...

 
Jonna osaa piirtää ihmisen, kissan, koiran, auringon, kukkia, lintuja, talon ja kirjoittaa oman nimensä. Osaa myös värittää kuvia hyvin ja leikata niitä irtikin, sanovat, että onpa näppärä tyttö ! Hän lakkaa omansa ja minunkin kynnet kätevästi.. Varpaankynsiä ei vaan millään antaisi leikata, mummo leikkaa ne silloin, kun tyttö on siellä yötä ja nukkuu ! :D
 
No, kyllähän neuvolassa piti piirtää ihminen/oma kuva ja sielläkin poika väsäs pääjalkasen. Eipä tuo terkkari mitään kommentoinut. Ja meillä jos pyytää piirtämään auton, mopon tms. sanoo, ettei osaa eikä siis edes yritä! Itse olen suht taitava piirtämään, mutta mies ei osaa meillä mitään rustata, samanlaisia pääjalkaisia piirtää kuin poikansa :LOL:
 
:D Niinhän se on että mitä lasta kiinnostaa sen hän osaa, joten nou hätä.

Meillä tyttö osaa piirtää oikein hyvin ja tehdä pikku kirjoja (tarinan siis minä kirjoitan niinkuin hän sanelee), pallon kiinniottaminen sitten meillä on se heikoin lenkki.... pelottaa pitää silmiään auki kun koittaa ottaa koppia (ja isä pelaa lentopalloa :eek: , joten ei neidistä polvi parene siinä suhteen)
 
Yleensä tyttöjen ja poikien piirustustaidoissa on suuret erot vielä tässä vaiheessa. Tyttöjä piirtäminen ja värittäminen kiinnostaa yleensä enemmän, joten he sitten myös osaavat piirtää esittäviä kuvia. Pojat piirtää mieluummin karttoja, koneita yms. jotka eivät aikuisen silmään näytä välttämättä muulta kuin töherryksiltä. Mutta jos poika saa rauhassa piirtää kun häntä huvittaa ja aikuinen vielä vähän kysellee ja auttaa kommenteillaan ja kysymyksillään, niin kyllähän sinne ihmiseenkin yksityiskohtia alkaa tulemaan, mutta ei välttämättä ilman aikuisen apua.

Meillä kuukauden päästä 5v. täyttävä poika oli talvella päiväkodissa piirtäny oman kuvansa, jossa oli mm. pippeli. Muuta en muista (kuva on pk:ssa vielä), mutta yllättävän hyvä ja iso kuva oli vaikka luulin että voisi tulla paljon pienempi tihrustys (tiesin että omakuva tullaan piirrättämään). Nyt kesällä poika on muutaman kerran piirtäny ihmisen kuvia ja kyllä niissä on aika hyvin kaikki vartalonosat ja joskus yksityiskohtiakin, mutta lähinnä piirustus on sellainen pojan oma taiteellinen luomus, ei samanlainen kuin kaavoihin kangistunut aikuinen piirtäisi.

Tuo määritelmä koska pitäisi osata tehdä jotain on aika vaikea, koska jokainen tekee sitä mistä tykkää ja mitä osaa eikä pelkästään piirtäisen perusteella pidä ketään arvioida. Mun oma poika vaihtaa sujuvasti kättä piirtäessään tai tehdessään jotain kynäjuttuja ja periaatteessahan sen pitäisi tarkoittaa sitä, että keskiviivan ylittäminen ei onnistu ja voi olla oppimisvaikeuksia yms. Mutta meillä poika osaa lukea, laskea ja hahmottamiskyky on todella hyvä eikä oppimisvaikeuksiat voida puhuakaan, koska voisi jo niiden taitojensa puolesta mennä kouluun (sosiaalisten taitojen ei). Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että käden vaihtaminen johtuu siitä, että poika tulee mitä todennäkäisemmin olemaan kaksikätinen oli hommat sujuu molemmilla käsillä. Tarkkuutta vaativat jutut kuten syöminen tehdään vasemmalla ja voimaa vaativat kuten heittäminen oikealla kädellä ja piirtää voi molemmilla, niin ei yksi käsi väsy liikaa, kätevää.
 
vaikka kyse olikin 5 vuotiaasta, vastaan kuitenkin. 4 vuotisneuvolassa piirrettiin ihminen ja terkkari sanoi sen olevan yleistä pääjalkaiset ja sitä huvitti, kun poika piirsi hiukset, korvat, nenät ja muut. Minä olen huono piirtämään. Mutta poika saanut muualta nuo geenit.
Kiinnostukset vaihtelee.
Pallon kiinniottaminen ei onnannut vielä kuukausi sitten nyt menee jo paremmin.
Ajattelen aina, että jos on hyvä jossakin on joku huonompi ei sen kummempaa. Saavat neuvolatäditkin sen kuulla, jos ... :D
 
Meillä on nyt tuo kuopus innostunu piirtämisestä oikein kunnolla ihan yhtäkkiä ja kovasti harjottelee kirjoittamistakin jo :eek:

Ihan hämmästyny oon koska kuukausi sitte ei vielä kovin innokas ollu piirtämään kuten tuolla yllä kirjoitinkin :D Mikä lie iskenyt sitte mutta on kyllä rauhoittunutki, josko sekin sitte on vaikuttanu asiaan ...

Niin ja kuopus on nyt sitte 4 v 9 kk ja poika =)
 
Neeanäiti: Toi kakskätisyys on jännä juttu, meillä myös suvussa. Ite tein kaikenlaista molemmin käsin pienenä, vanhempana taito hävinnyt vaikka piirtää osaan jotenkuten vasurilla ja "syödä väärinpäin". Osasin myös aikoinaan piirtää molemmin käsin samaa aikaa samaa kuvaa paperille peilikuvina. Se oli hauskaa! Mulla poika 5v on pienestä pitäen käyttänyt molempia käsiä tasapuolisesti. Joskus huomaa selkeän vasemman käden kauden ja sitten välilä palaa oikeaan hetkeksi. Nyt vanhemmiten piirtäminen selkeästi enemmän oikean käden juttu, vaikka molemmin käsin luonnistuu. Kun taas esim syöminen käy vasenkätisesti. Eli samoilla linjoilla näyttää poika äitinsä kanssa kätisyydessä mennä. =)
 

Yhteistyössä